Författare Ämne: Startar inte  (läst 8804 gånger)

HolmQvist

• Gäst
Startar inte
« skrivet: maj 06, 2006, 14:07:19 »
Hej jag har en 360 gl-88 med b200f motorn. på lördagen var den svår startad. men efter ett tag tände den men den ville inte gå riktigt så jag höll bara full gas och efter ett 2-3 minuter så började den gå upp i varv för att sen gå helt rent. körde 5-6 mil med den sen och den funkade utan problem. kom hem på kvällen och ställde den. sen på morgonen startar den inte alls, tänder inte ens. men start motorn gå runt, så är det någon som vet vad det kan vara för fel?
 ps det regnade ganska kraftigt på fredagen kan det ha något med att den inte tål fukt att göra ?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Startar inte
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2006, 15:32:50 »
fukt i fördelaren? om nu den motorn har det. men jag skulle nästan kunna gissa på att nånting med tändningen att göra kolla stiften och kondesatorer odylikt.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2006, 16:22:13 »
ok fördelaren har jag redan kollat men där var inget. ska kolla tändstiften också.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2006, 19:22:36 »
Jag har ganska exakt samma problem som du HolmQvist fast min har aldrig vägrat starta helt.

Jag har haft detta problem under hela tiden som jag ägt bilen (sen september 2003) men det kommer och går, samt att jag aldrig nånsin haft problemet när jag inte haft orginal insprut i bilen. Alltså tolkar jag det som att det är nåt problem med själva databoxen. Konstigt dock då bilen går på tre cylindrar tills man tokvarvar den och det kan bara bero på att en cylinder får för mycket/för lite bränsle eller inte tänder som den ska på en cylinder. Detta kan inte databoxen påverka..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2006, 21:05:59 »
var ute och laga rost på den nu och testade och nu startade den.  ;D mysko ???

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2006, 21:26:31 »
når den ikke startet.. gikk turtelleren din da? målte den turtall, eller var den helt død?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2006, 23:49:08 »
Min går bare på tre sylindre på tomgang pga dårlig kabel til pluggen. Stopper da av seg selv, må ha choke for å gå på tomgang

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2006, 08:22:51 »
Min går bare på tre sylindre på tomgang pga dårlig kabel til pluggen. Stopper da av seg selv, må ha choke for å gå på tomgang

Dags att byta kabel?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2006, 08:25:45 »
kom hem på kvällen och ställde den. sen på morgonen startar den inte alls, tänder inte ens. men start motorn gå runt
når den ikke startet.. gikk turtelleren din da? målte den turtall, eller var den helt død?

Turtelle=startmotor, starter, crank?

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 07, 2006, 09:41:19 »

Dags att byta kabel?  ;)

Bytter motor isteden ;)

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2006, 09:41:49 »
kom hem på kvällen och ställde den. sen på morgonen startar den inte alls, tänder inte ens. men start motorn gå runt

Turtelle=startmotor, starter, crank?

Turteller=varvräknare

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2006, 18:07:22 »
må lære meg å snakke litt mer svensk, kanskje.. :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Ingo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2006, 18:47:52 »
Flikar in med ett "startar inte problem här"  ;D Men det handlar om en Nissan så jag hoppas ni inte tycker jag hädar ;)

HAr en Nissan primera P10 91:a 2.0 (118häst) som plötsligt vägrar starta.  Den tänder inte till det allra minsta på någon cylinder. Har inte använt den på ett par veckor då avgassystemet börjat läcka i främre regionen (nytt från katen). Kan det vara orsaken? När jag ställde den för 2 veckor sen gick den perfekt, jämnt och fint alltså. Har innan stått oanvänd i ca 4 månader vilket kanske inte var bra. Är tyvärr ingen stjärna på att meka men men..

Rotade och sprayade i motorn idag. Reläet till bräsnlepump tickar till som det ska och det finns spänning till fördelarlocket där jag filade bort oxid från kontaktytorna. Slipade bort rost från rotorn också så den blev blank dock utan resultat.

Funderar på om bränsletillförseln inte fungerar? Relät funkar men jag kan inte höra något vinande när jag slår på tändningen. Skall inte pumpen vina till då? Tycker mig höra ett "klonk" ljud från tanken där jag antar att det sitter en pump? Kan det vara så att den har lagt av helt plötsligt? Säkringen i kupén är hel men finns det flera säkringar gömda någonstans och finns det mer än EN bränslepump?? I motorrumet sitter det två burkar som jag antar är filter? Ett svart filter (lr e de en pump?) på bilens högra sida som sen går vidare till en silvrig burk/filter/pump (?) på vänster sida.

Mycket tacksam för råd och tips  

Har förresten just köpt en 360 istället för Primeran eftersom den krånglar så j-a mycket. Får jag igång den så säljer jag den.