Författare Ämne: Drivaxel demontering  (läst 9995 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Drivaxel demontering
« skrivet: juni 25, 2006, 21:19:15 »
Tekniska ture är på jakt efter nya utmaningar igen :)

Hur stort jobb är det att plocka bort en drivaxel? Rinner det ut olja från diffen? Kan bilen stå på hjul utan drivaxel (eller stabiliserar den upp grejorna)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2006, 21:25:18 »
Ska du bort med bara drivaxeln och knutarna eller ska du lös med medbringaren som sitter inne i diffdrevet också?
Det kan rinna ut en skvätt om du tar bort medbringaren (beroende på hur mycket olja du har) men om inte jag minns helt fel så har det inte runnit ut för mig.
Du plockar ner båda drivaxlarna på en kvart eller så förutsatt att du inte måste kapa någon bult.
Bilen kan stå på hjulen, de-dion röret håller fast allting, men du kan ju undvika att ta bort vid yttre drivknuten och sen styra/köra bilen, det vispar runt rätt så bra då.
Förare TEAM EGON RACING

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2006, 21:52:21 »
Medbringaren får sitta kvar, tänkte bara ta axeln och knutarna (främst knutarna jag är ute efter) Då ska jag bara ha tag på en domkraft och ett par pallbockar, är det några skumma nycklar/hylsor som går åt?

Citera
Bilen kan stå på hjulen, de-dion röret håller fast allting, men du kan ju undvika att ta bort vid yttre drivknuten och sen styra/köra bilen, det vispar runt rätt så bra då.

Det där vart lite rörigt för mig :) Vad är det som gäller med den yttre knuten?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2006, 22:02:44 »
Dom äldre har insexbultar, dom nyare har vanliga sexkantsfattning.

Menade att om du tar skruvar lös drivaxeln vid den yttre knuten men inte inne vid diffklumpen och sen kör eller styr bilen kommer drivaxeln att fara omkring under bilen då den inte längre sitter fast i ytterkant. Lite svårt att förklara men om du lägger dig under bilen och tittar förstår du säkert vad jag menar.

Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2006, 05:00:07 »
Du menar så, men jag hade tänkt att plocka ner hela axeln när jag ändå börjar böka.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2006, 21:23:31 »
Är det samma axlar/knutar på alla 3xx? Och är det skillnad på höger/vänster?
« Senast ändrad: juni 26, 2006, 21:23:51 av Stormen »
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2006, 01:23:47 »
Är det samma axlar/knutar på alla 3xx? Och är det skillnad på höger/vänster?

Drivaxlar.
9031170 B200K/B14.4S/B172K
9031171-3 B200E/F

Knutar.
3207821 B200K/B14.4S/B172K
3202921 B200E/F

Ska inte vara någon skillnad mellan höger o vänster.
Knutarna och drivaxlarna ska vara något förstärkta till E/F-motorerna.
« Senast ändrad: juni 28, 2006, 06:52:28 av FREJ »

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #7 skrivet: juli 19, 2006, 15:27:07 »
Nu är ena drivaxeln veck (det var inte ens i närheten av 15min, snarare 1,5h, ett tag funderade man nästan om dom hade svetsat grejerna), tänkte ett tag att jag skulle ta ner den andra för att se hur den ser ut, men den får sitta. Börjar dessutom bli lite tungt åt ryggen att böka 50kg domkraft fram och tillbaka :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Drivaxel demontering
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2006, 18:19:04 »
skaff deg lettere domkraft, og en muttertrekker :) :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2006, 20:40:08 »
Jag har ingen domkraft, det är farsans som jag släpar fram och tillbaka, dom små och smidiga är det ingen lyfthöjd på :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Drivaxel demontering
« Svar #10 skrivet: juli 19, 2006, 21:50:19 »
trenger jo bare en liten en fra biltema, bruker ikke no annet jeg.. :)
Drivakslene er lett å skru av uansett! :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2006, 22:28:28 »
Ok :)

Men sålänge jag inte har eget garage så får det nog duga med farsans
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #12 skrivet: januari 14, 2007, 08:50:26 »
Lånar tråden lite.

Måste man ta av drivaxlarna för att sätta på nya damasker?

Bör nog sätta på nya då båda två är helt sönder.

Mvh.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #13 skrivet: januari 14, 2007, 21:04:46 »
Lånar tråden lite.

Måste man ta av drivaxlarna för att sätta på nya damasker?

Bör nog sätta på nya då båda två är helt sönder.

Mvh.

Ska finnas särskilda universal damasker som man vulkar ihop över knuten på plats, det är inget jag har provat och inget jag tror är särskilt hållbart.

Annars är det lättaste att ta ner drivaxlarna och slå lös knutarna när du har axeln i t.ex. ett skruvstäd.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Drivaxel demontering
« Svar #14 skrivet: januari 15, 2007, 21:03:56 »
Lånar tråden lite.

Måste man ta av drivaxlarna för att sätta på nya damasker?

Bör nog sätta på nya då båda två är helt sönder.

Mvh.

Ska finnas särskilda universal damasker som man vulkar ihop över knuten på plats, det är inget jag har provat och inget jag tror är särskilt hållbart.

Annars är det lättaste att ta ner drivaxlarna och slå lös knutarna när du har axeln i t.ex. ett skruvstäd.

Är inget jättejobb, kan vara lite jobbigt att få alla bultar att släppa bara. Använd en ny fin insexnyckel/hylsa som tål lite våld så inte de blir runda, går väl med rörtång annars om de blir runda.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #15 skrivet: januari 15, 2007, 22:22:28 »
Lånar tråden lite.

Måste man ta av drivaxlarna för att sätta på nya damasker?

Bör nog sätta på nya då båda två är helt sönder.

Mvh.

Ska finnas särskilda universal damasker som man vulkar ihop över knuten på plats, det är inget jag har provat och inget jag tror är särskilt hållbart.

Annars är det lättaste att ta ner drivaxlarna och slå lös knutarna när du har axeln i t.ex. ett skruvstäd.

Då jag fixade min damask så tror jag att jag bara demonterade den yttre knuten sen tog jag en avdragare och drog lös knuten. det räcker väl att ta lös en knut för att kunna få dit båda damaskerna.
PS.Om du inte får lös bultarna til knuten så prova elda på dom med gasolbrännare. sitter loctite och den smälter om du grilalr dom med gasolbrännaren, glöm inte loctite då du monterar. Och kolla fettet i knuten om du eldar så inte det är förstört. Ds.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #16 skrivet: januari 19, 2007, 19:58:59 »
lånar tråden.
man kan använda E/F drivaxlarna på en med K eller? kan va bra att förstärka om man vet att effekten ändå kommer stiga.
360 Hybrid MKII

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #17 skrivet: januari 21, 2007, 14:24:58 »
Lånar tråden lite.

Måste man ta av drivaxlarna för att sätta på nya damasker?

Bör nog sätta på nya då båda två är helt sönder.

Mvh.

Ska finnas särskilda universal damasker som man vulkar ihop över knuten på plats, det är inget jag har provat och inget jag tror är särskilt hållbart.

Annars är det lättaste att ta ner drivaxlarna och slå lös knutarna när du har axeln i t.ex. ett skruvstäd.

Är inget jättejobb, kan vara lite jobbigt att få alla bultar att släppa bara. Använd en ny fin insexnyckel/hylsa som tål lite våld så inte de blir runda, går väl med rörtång annars om de blir runda.

om dom blir runda kan man ta en gamma lsliten insexnyckel stoppa in och punkta fast. Dvs. om mna har tillgång till svets.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Drivaxel demontering
« Svar #18 skrivet: februari 02, 2007, 01:21:03 »
lånar tråden.
man kan använda E/F drivaxlarna på en med K eller? kan va bra att förstärka om man vet att effekten ändå kommer stiga.

Ja