Författare Ämne: B200F + Turbo, Hur stora spridare?  (läst 14493 gånger)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« skrivet: juni 28, 2006, 01:43:44 »
Holder B230F spriderne for turbokonvertering av en B200F ?
Holder det med 3 bar bensintrykk?

Hvor mange cc er spriderne til Saab 9000 ?
« Senast ändrad: juni 29, 2006, 11:09:18 av FREJ »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2006, 07:26:09 »
Holder B230F spriderne for turbokonvertering av en B200F ?
Holder det med 3 bar bensintrykk?

Nej! Dom räcker till 160hk bensin utan turbo står det men det vete 17..

Räcker nog inte med 3 bars bränseltryck heller

I min B200F kör jag 740 Violetta turbospridare 337cc och dom räcker inte ens till min motor när jag kör etanol.. vet inte om man kan jämföra 106hk etanol utan turbo med en turbomatad B200F på bensin men men..
« Senast ändrad: juni 29, 2006, 11:10:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2006, 19:08:42 »
hvor store dyser trenger jeg da til ca 200 hk?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2006, 23:30:30 »
hvor store dyser trenger jeg da til ca 200 hk?

Du trenger 247 cc med 11,9:1 i blandingsforhold og 100 % dutycycle, dutycycle på 85% er anbefalt. De grønne på 300 cc fra 740 turbo skulle passe deg bra.
« Senast ändrad: juni 29, 2006, 11:09:54 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2006, 11:11:06 »
hvor store dyser trenger jeg da til ca 200 hk?

Du trenger 247 cc med 11,9:1 i blandingsforhold og 100 % dutycycle, dutycycle på 85% er anbefalt. De grønne på 300 cc fra 740 turbo skulle passe deg bra.

Har du räknat på 2,5 eller 3 bars bränsletryck?

Hur / var räknade du ut detta?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2006, 13:05:51 »
hvor store dyser trenger jeg da til ca 200 hk?

Du trenger 247 cc med 11,9:1 i blandingsforhold og 100 % dutycycle, dutycycle på 85% er anbefalt. De grønne på 300 cc fra 740 turbo skulle passe deg bra.

Har du räknat på 2,5 eller 3 bars bränsletryck?

Hur / var räknade du ut detta?

Et fint lite program Turbocalc 2.3 ;)

http://www.turbofast.com.au/javacalc.html


Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2006, 17:12:45 »
så med en 240 trykkregulator (3bar) og grønne B230ET-dyser, så vil jeg få nok til ca 200 hk.. ?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2006, 03:07:32 »
hm.. Leste posten til Haak over her..

Prøve å få tak i slike dyser da :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2006, 21:59:07 »
B230FT dyser.. hvor langt holder de? Aner ikke hvor mye CC de er på..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2006, 22:25:59 »
Jag satt och räknade på det där i fjol sommar och kom fram till att dom räcker till 200-240 hästar (minns inte exakt) vid 3 bars tryck. Minns inte heller hur många cc dom ligger på   :(
Förare TEAM EGON RACING

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2006, 22:29:57 »
Holder B230F spriderne for turbokonvertering av en B200F ?
Holder det med 3 bar bensintrykk?

Hvor mange cc er spriderne til Saab 9000 ?

Spridarna till B230F gula 0 280 150 762 har sämre flöde än dem svarta 0 280 150 734 vid 3bar.
Gula 213,9cc och Svarta 220cc vid 3bar.

Volvo 850 2,3T har spridare som heter 0 280 155 766 och levererar 350cc vid 3bar och är högohms spridare.
Sugmotor: 350cc/4,6=76,1HP per cylinder, 76,1x4=304HP total
Överladdad: 350/5,6=62,5HP per cylinder, 62,5x4=250HP total
Kör man med 3,5bar flödar spridaren 413cc

Spridaren kostar 1.443,75 kr på Meca

Edit: lite fakta
« Senast ändrad: augusti 08, 2006, 22:39:55 av Dan.P »

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2006, 22:33:52 »
Holder B230F spriderne for turbokonvertering av en B200F ?
Holder det med 3 bar bensintrykk?

Hvor mange cc er spriderne til Saab 9000 ?

Spridarna till B230F gula 0 280 150 762 har sämre flöde än dem svarta 0 280 150 734 vid 3bar.
Gula 213,9cc och Svarta 220cc vid 3bar.

Volvo 850 2,3T har spridare som heter 0 280 155 766 och levererar 350cc vid 3bar och är högohms spridare.
1.443,75 kr på Meca

Har du några siffror på dom grön-blåa (eller vad det nu är för färg) låg ohmiga FT spridarna från 940? Kan ju vara kul att veta vad man har för junk som ligger och skräpar i lådorna  :)
Förare TEAM EGON RACING

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2006, 22:43:03 »
940 B230FT spridare 0 280 150 804 lågohm flödar 336.8cc vid 3bar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2006, 19:50:42 »
940 B230FT spridare 0 280 150 804 lågohm flödar 336.8cc vid 3bar.

Enligt min spridarlista ska dom räcka till 219hk.. undrar om det är sugis eller turbohästar? Antagligen sugis..

EDIT: Kom på att det är ju sådana jag har i min motor när jag kör MS, till bensin räcker dom till men inte när jag kör etanol, bara till 5950rpm! (obs kör 2.5 bar bränsletryck, har en regulator liggandes som ska på som är "trimmad" till 3.0 bar) Min motor har ju bara 106+hk..
« Senast ändrad: augusti 09, 2006, 19:53:41 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2006, 20:11:42 »
hej boys

dom gröna mörkgröna spridarna  är på 337cc/min
sen finns dom  ljusgröna  som finns på lt turbon
dom flödar ca 300 finns på 940ltt  bla   337 räcker till ca 235 bra hästar utan bloggar el  gas problem   jag rekomen derar att ni spänner upp tryckregulatorn ca 1-1,5 mm detta ger ett br tryck på ca 3,8-41bar vilket gör att ni hamnar på en dutycykle om ca 85% av vad spridarna orkar utan att leena ut detta ger ca 10-15 gratis hästar vid annars god motor lycka till....
360 turbo forever

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #15 skrivet: augusti 09, 2006, 23:59:56 »
940 B230FT spridare 0 280 150 804 lågohm flödar 336.8cc vid 3bar.

Enligt min spridarlista ska dom räcka till 219hk.. undrar om det är sugis eller turbohästar? Antagligen sugis..

EDIT: Kom på att det är ju sådana jag har i min motor när jag kör MS, till bensin räcker dom till men inte när jag kör etanol, bara till 5950rpm! (obs kör 2.5 bar bränsletryck, har en regulator liggandes som ska på som är "trimmad" till 3.0 bar) Min motor har ju bara 106+hk..

Det jag har om dessa spridare är vid 80% dutycycle 61.0hk/cyl och vid 90% 72.5hk/cyl.
Över 90% bör man aldrig gå med en spridare.

Kör du etanol skulle jag nog rekommendera en ställbar tryckregulator OCH en ny bränslepump om du kör med original. Endast en ny pump kan leverera det flöde som krävs och pumpen kan man väl säga är ny dem första 10 000milen.

Du har inte provat med att få MS att starta kallstartsventilen tex över 5000rpm?
Räcker med en jordsignal ut från boxen om du har en ledig kanal.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2006, 21:39:51 »
Kör du etanol skulle jag nog rekommendera en ställbar tryckregulator OCH en ny bränslepump om du kör med original. Endast en ny pump kan leverera det flöde som krävs och pumpen kan man väl säga är ny dem första 10 000milen.

Du har inte provat med att få MS att starta kallstartsventilen tex över 5000rpm?
Räcker med en jordsignal ut från boxen om du har en ledig kanal.

Varför skall jag klabba med kallstartsventiler och jox när jag har ett mappbart sprut, spridare och bränsletryck som räcker? Det enda som skulle behövas bytas är ju då bränslepumpen (som jag inte reflekterat över så mycket hitills..)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2006, 22:22:21 »
hva med pumpe ifra en 240/740/940 turbo? evt 2 stk :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2006, 23:36:40 »
Kör du etanol skulle jag nog rekommendera en ställbar tryckregulator OCH en ny bränslepump om du kör med original. Endast en ny pump kan leverera det flöde som krävs och pumpen kan man väl säga är ny dem första 10 000milen.

Du har inte provat med att få MS att starta kallstartsventilen tex över 5000rpm?
Räcker med en jordsignal ut från boxen om du har en ledig kanal.

Varför skall jag klabba med kallstartsventiler och jox när jag har ett mappbart sprut, spridare och bränsletryck som räcker? Det enda som skulle behövas bytas är ju då bränslepumpen (som jag inte reflekterat över så mycket hitills..)

När du har ett mappbart sprut som MS så är det ju väldigt enkelt att prova om inte annat bara för att ha provat.......kul vettu :)

Med MS kan du väl lägga in att om du tex vid WOT över 5000rpm så jordar den en ledig utgång?
Har inte satt mig in i MS så mycket tycker det räcker med sprutet till 300an o 480n.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B200F + Turbo, Hur stora spridare?
« Svar #19 skrivet: augusti 13, 2006, 19:26:27 »
När du har ett mappbart sprut som MS så är det ju väldigt enkelt att prova om inte annat bara för att ha provat.......kul vettu :)

Med MS kan du väl lägga in att om du tex vid WOT över 5000rpm så jordar den en ledig utgång?
Har inte satt mig in i MS så mycket tycker det räcker med sprutet till 300an o 480n.

Jo det skulle ju fungera, dock blir ju mappen lite konstig eftersom man får sänka den lite när kallstartsventilen slår till för att inte få alltför fet blandning  ;)

Visst går det! Blir ju samma funktion som för växlingslampa tex.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.