Författare Ämne: tenningsproblem!!  (läst 24266 gånger)

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
tenningsproblem!!
« skrivet: juli 21, 2006, 00:59:32 »
hei! jeg er fra Norge og je har en volvo 360 med en b200k forgasser motor. jeg har bygd om denne til turbo. jeg startet opp, ting gikk greit i en dag, så kjørte jeg bilen til  butikken, lot bilen stå litt på tomgang, når jeg skulle starte igjen var tenningen HEL>T feil, den gikk ikke på tomgang og er vanskelig å få opp i turtall. har sjekket etter falskluft, har byttet plugger og bensin filter. hva kan være feilen?

her er motorrommmet: sett ring hvis dere skal forklare noe som kan sees på bildet.

MVH Kenneth

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:tenningsproblem!!
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2006, 02:20:19 »
hm. Sikker på at turboen snurrer?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2006, 08:58:49 »
ja... den gjorde hvertfall det, og jeg kan ikke skjønner hvorfor den da ikke skulle gjøre det nå.. kommer pipelyd ved litt gass, så regner med at den fungerer, men den skulle vel gått jevnt uten turboen og?

edit: turboen snurrer den, prøvde å gasse litt nå... men.. den høres ut som den tenner på 3 sylindere... jeg trenger HJELP... vil ha morro bilen på veien!
« Senast ändrad: juli 21, 2006, 10:23:53 av Vovlo360Gl T »

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2006, 16:49:51 »
Hur ser tändstiften ut? Blöta? Sotiga? Vita? Ser alla likadana ut eller avviker nåt eller några?
Förare TEAM EGON RACING

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2006, 21:07:18 »
Kommer det bränsle fram till förgasaren?

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2006, 22:32:04 »
hm.. ser på bildet ditt.. har du prøvd og snurre turboen?
Virker som om du kan ha tatt vanntrykk feil til turboen..

Det jeg tenker på siden jeg maser så mye om turboen, er om den kan være skjært og gå tregt.. bremse eksosen..
« Senast ändrad: juli 26, 2006, 22:40:38 av Gulbrandsen_Racing »
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2006, 10:45:06 »
hej. ser det har kommet noen svar her, flott ;D

er ikke 100 prosent på at det kommer nok bensin til forgasseren, men hvorfor skulle det ikke gjøre det? er det vanlig at bensinpumpa ryker sånn plutselig?

tændstiftene var ganske svarte, la merke til at den helt bakerst og den helt foran på blokka så mer "våte" ut enn de to andre i midten.. men jeg har byttet plugger og den fusker like jævlig >:(

tviler på at det er turboen, selvom du tror det.. hehe.. kommer lyd fra turboen når jeg gasser på litt og godt med eksos ut bak... vann INN er fra varmeapparat slangen der det er trykk, vann Ut fra turboen igjen er koblet inn på den vannbeholderen du ser nærmest på bildet. turboen snurrer!

kan det være topppakningen? men kan ikke skjønne hvorfor den skal ha gått når jeg bare startet opp vanlig?

tror det kan være fordeleren eller reg reima. har dere noen innspill?

takk for all hjelp!

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2006, 18:38:56 »
registerreima KAN jo ha hoppet over ett hakk.

men siden 2 av plugga var våte, og de 2 andre "tørre".. Sikkert på at det er gnist der? Ta ut pluggen, hold den til blokka og se om det gnistrer når du kinner starteren..
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2006, 20:41:33 »
skal sjekkes! håper på en måte at det er tenningen som er problemet, og ikke noe mer alvorlig. håper ikke det har skjedd noe inne i motoren, men kan ikke helt skjønne hvorfor det skal ha gjort det på kun en vanlig oppstart. takk for informative svar Gulbrandsen_Racing!! er deilig når folk svarer fort;-)

gir tilbake melding på hvordan det går jeg. men får ikke sjekket før i morgen grunnet at bilen ikke står her hjemme..

snakkes. K

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2006, 21:17:16 »
Min 360GL (B200F) med Renix-tändning har gjort som din motor ungefär, alltid efter uppstart fast oftast vid kallstart (vid fuktigt väder)

Då har den gått på 3 cylindrar i flera kilometer ibland. Enda sättet att få den att börja gå på 4 cylindrar är att TOKVARVA, alltså hålla fullgas tills den segat upp sig i 5-6000rpm. Då har det plötsligt släppt och börjat gå rent, i allafall så länge man inte försökt belasta den på varvtal under ca 2000rpm på en liten stund.

Vet inte om du vill tokvarva din motor men det har funkat för mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juli 29, 2006, 00:04:36 »
her kommer noe litt uvanlig, satte den bort til en bilmekaniker borti her som fikser ting billig sammen med en pollakk.. hehe... de åpnet toppen og fant en 6 mm skrue inni syl nr4. tok den ut og alt funker som smurt! må vel kunne si jeg har hatt ganske flaks, men jeg kan ikke skjønner hvor den har ligget uten å lage "noe" lyd.. jeg har ikke hørt noe hvertfall. men takk for hjelp folkens, hvor høyt trykk kan jeg kjøre for at det fortsatt er nogelunde "trygt"? er det lett å stille opp trykket, biolen går ganske mye bedre enn før, men lader bare 0.25 bar.. hehe.. dette blir gøy!

hva er max trykk som er "greit"? 0.8-1.1 bar?

K

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #11 skrivet: juli 29, 2006, 00:58:35 »
flinty her inne kjørte med 1 bar i over ett år, uten at noe "ga seg"..
men det var en 200F.. vet ikke hvordan det er med kompresjonsforhold på 200K kontra 200F.

men prøv deg på 0.5-0.6 først. Får du tenningsbank, må du senke trykket eller justere tenning.

Får jeg spørre om hvor du har oljereturen din? og evnt ett bilde av din løsning?
Takk :)
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2006, 01:00:37 »
hm.. har du ikke slangeklemmer rundt silikonslangene dine?
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2006, 13:04:17 »
jo har slanger på alt av slanger, bildet er gammelt, fra jeg monterte ting.. men, olje retur er jo ganske enkelt, bare har satt inn en 20 mm nippel høyt oppe på bunn panna og en slange fra turboen sin OLJE UT. olje INN har jeg tatt fra trykksføleren på motoren, kan sikkert legge ut bilder hvis du er interressert?

hvis jeg får tenningsbank, trenger den da MER bensin?

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2006, 15:07:51 »
neida, da har du samme plan som meg. :)

Bare at jeg skal sveise inn retur, da. det kan du godt legge ut bilde av, hvor og hvor høyt du satte inn returen. :)
« Senast ändrad: juli 30, 2006, 15:10:34 av Gulbrandsen_Racing »
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2006, 20:46:44 »
hvis jeg får tenningsbank, trenger den da MER bensin?

MER bensin/MINDRE tändning/MINDRE laddtryck  ;)

Eller kör på E85 (etanol/sprit) så kan du köra med lite mer ladd/tändning  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juli 31, 2006, 10:29:44 »
takk, hvordan merker jeg tenningsbank? og hva er beste måte å justere på?

evt noen bilder e.l som illustrerer dette?

takk for hjelp!

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juli 31, 2006, 12:25:03 »
hej denne typen av bygge har eg byggt sjelv og du må bruke den brensle pump som er för denne typ av motor ikke den originale för forgasser den er for liten må ha laddetrykk underfra för og hjelpe bensin till laddetrykk

du skall ha 10 grader förtenning till denne forgassertypen og ikke mer en 0,9 i laddetrykk med denne bensinpumpen gir for lite bensin efter det om du greier og finne en för pump fra 740  940  i tanken bruk den för god bensintilförsel gör att du kan gå opp till 1,3 i ladde trykk håper du greier og finne noe brukbart i dette info med mange hilsen fra hasse66
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juli 31, 2006, 18:33:04 »

takk for hjelp!

Tenningsbank/spikning kan man höra med örat, finns knacksensorer på insprutingsmotorer som känner av spikningar men örat är det känsligaste instrumentet!

vad menar du med bäste måte å justere på?

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juli 31, 2006, 19:27:36 »
hej denne typen av bygge har eg byggt sjelv og du må bruke den brensle pump som er för denne typ av motor ikke den originale för forgasser den er for liten må ha laddetrykk underfra för og hjelpe bensin till laddetrykk

du skall ha 10 grader förtenning till denne forgassertypen og ikke mer en 0,9 i laddetrykk med denne bensinpumpen gir for lite bensin efter det om du greier og finne en för pump fra 740  940  i tanken bruk den för god bensintilförsel gör att du kan gå opp till 1,3 i ladde trykk håper du greier og finne noe brukbart i dette info med mange hilsen fra hasse66

hej, jeg glemte å si det, men bensinpumpen er byttet, den som sitter på nå er fra 740 eller 940, denne sitter på motoren. men den du mener sitter i bensintanken? er dette vanskelig å evt kople til?
 10 grader fortenning, du er sikker på dette? hvordan justerer jeg dette? jeg tror tenningen er stilt fel nå, den ettertenner i noen sekunder fra jeg har vridd om nøkkelen til den stopper.
takk, dette var nyttig info! håper på mer av dette;-)

edit: bilde av bensinpumpen, hva er nippelen i bunn? hvor skal denne koples til og hvilken funksjon har den?
« Senast ändrad: juli 31, 2006, 19:44:16 av Vovlo360Gl T »

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juli 31, 2006, 19:29:53 »

takk for hjelp!

Tenningsbank/spikning kan man höra med örat, finns knacksensorer på insprutingsmotorer som känner av spikningar men örat är det känsligaste instrumentet!

ok, jeg skjønner, får ikke håpe jeg får høre den lyden så ofte :P hehe... det jeg mente var hvordan jeg lettest stiller mengden bensin, og hvor mye jeg bør stille av gangen. er det bare å stille på skrue på forgasser?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: juli 31, 2006, 19:39:11 »

takk for hjelp!

ok, jeg skjønner, får ikke håpe jeg får høre den lyden så ofte :P hehe... det jeg mente var hvordan jeg lettest stiller mengden bensin, og hvor mye jeg bør stille av gangen. er det bare å stille på skrue på forgasser?

Jag är inte bra på förgasare, hade en strömbergförgasare en gång, den gick att ställa med ett specialverktyg som man stoppade ner i hålet för oljepåfyllningen.

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juli 31, 2006, 19:45:30 »
hehe, ok, jeg har ikke noe peiling på justering av gasseren jeg heller, men jeg vil gjerne ha det ordnet siden det er viktig ved overladning. takk for raskt svar!

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #23 skrivet: juli 31, 2006, 20:06:53 »
Bilde av oljereturen din? ;)
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: augusti 01, 2006, 10:28:18 »
guldbrandsen: sendte bilde på PM, har du ikke fått det?

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: augusti 01, 2006, 15:07:00 »
hva skal tenningen være innstilt på originalt? og hva burde den stå på nå, er det riktig med 11 grader fortenning som ble sagt her?

lurer på en ting til, er det nødvendig å bytte fordeler? den jeg har nå er uten vacuumklokke, den originale som sitter i når bilen rullet ut fra fabrikk. eller fungerer den(originale) like fint ved overtrykk?

kort sagt: har ikke byttet fordeler, er dette nødvendig ved overladning?

tenkte å lure trykket opp på 0.5 i morgen.

håper dere kan svare og skjønner hva jeg sier:;-)

K

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: augusti 01, 2006, 15:27:40 »
240 turbo har en vaacumklocka som är mycket större än vaacumklockan på fördelare på sugmotorbilar

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: augusti 01, 2006, 23:50:05 »
240 turbo har en vaacumklocka som är mycket större än vaacumklockan på fördelare på sugmotorbilar

ja okay.... og så? hehe MÅ jeg bytte fordeler eller ikke? jeg har ikke vacumklokke på fordeleren min engang.

må jeg bytte fordeler?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: augusti 02, 2006, 19:20:56 »
Jag tycker du borde kunna åka med stum tändning, då behöver du inte byta fördelaren. Borde väl vara risktfritt att köra 17-18 graders förtändning över hela registret på din motor förutsatt att du får fram tillräckligt med bränsle. Eller vad tror ni andra? Vad står tändningen på nu?
Förare TEAM EGON RACING

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: augusti 03, 2006, 16:44:28 »
Jag tycker du borde kunna åka med stum tändning, då behöver du inte byta fördelaren. Borde väl vara risktfritt att köra 17-18 graders förtändning över hela registret på din motor förutsatt att du får fram tillräckligt med bränsle. Eller vad tror ni andra? Vad står tändningen på nu?

jeg vet faktisk inte vad tenningen står på nu, hvordan kan jeg sjekke dette? er det riktig å stille den på 17-18 grader fortenning? en lenger oppe i posten sa 11 grader. hvordan skal jeg kjøre 17-18 grader over hele registeret? vil ikke tenningen endre seg med trykk/vacuum?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: augusti 03, 2006, 20:48:19 »
jeg vet faktisk inte vad tenningen står på nu, hvordan kan jeg sjekke dette? er det riktig å stille den på 17-18 grader fortenning? en lenger oppe i posten sa 11 grader. hvordan skal jeg kjøre 17-18 grader over hele registeret? vil ikke tenningen endre seg med trykk/vacuum?

Det enda sättet att kolla tändningen är ju med tändinställningslampa!

Tändningen kommer INTE ändra sig med tryck/vacuum om du inte har VACUUMKLOCKA! Det är det vacuumklockan på fördelaren är till för! Därför kommer din motor bara gå optimalt i de delar av registret som den max klarar den inställda tändningen (11 eller 17-18 tex.).
På lägre varv kan man ju ha uppåt ca 35 grader men om du har ditt fast inställda där oxå så kommer du ju tappa bottendrag! Byt till rätt fördelare om du vill ha en motor med bra register, byt inte om du bara vill ha toppeffekt och inte bryr dig om resten.

Edit:
Jag tänkte fel, Performance rättade mig i kommande inlägg. Glömde helt bort centrifugalvikterna i fördelaren som gör att tändningen ändrar sig med varvtalet.
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 19:21:13 av FREJ »

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: augusti 06, 2006, 13:48:49 »
Du kan ha vikter i din fördelare som ändrar tändläget i förhållande till varvtalet nu också, så bara för att du rycker vakuumslangen är du inte garanterad att ha stum tändning.
Vad ska du ha din bil till? Ska du köra 201/402m så använder man oftast ett så smalt varvtalsområde så man klarar sig gott med stum tändning.
Eftersom du har fördelare från en sugmotor så ställer den förmodligen om tändningen så att gnistan kommer tidigare ju mer du varvar, på en turbo motor vill man gärna minska förtändningen när laddtrycket kommer så att man inte spikar sönder hela motorn. Själv kör jag med 7-8 grader på tomgång och låglast, ca 30 grader vid atmosfärtryck och runt 22 grader vid 1,5 kilo laddtryck har jag för mig.
Förare TEAM EGON RACING

Vovlo360Gl T

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: augusti 07, 2006, 18:27:53 »
tendingen står på ca 6 tror jeg når den varver 2000 omdr pr min. jeg fikk beskjed av volvo at jeg inte kunne stille tendingen, så nu står den originalt som den kom fra fabrikk i 86. er dette farlig å kjøre med? hva har du gjort med motoren for at den skal tåle 1.5 kilo trykk?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: augusti 07, 2006, 23:35:50 »
tendingen står på ca 6 tror jeg når den varver 2000 omdr pr min. jeg fikk beskjed av volvo at jeg inte kunne stille tendingen, så nu står den originalt som den kom fra fabrikk i 86. er dette farlig å kjøre med? hva har du gjort med motoren for at den skal tåle 1.5 kilo trykk?

Du har väl inte Renix tändningen kvar (trigger på svänghjulet)? I så fall ser jag ingen anledning till att du inte ska kunna ställa tändningen genom att vrida fördelaren...

Du kan kolla lite i min projekttråd om du är nyfiken
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=789
Men kort sagt:
B230FT block från -98 med oljekylda kolvar, SPM's H-profil vevstakar, bottendelen helt viktjusterad och balanserad, portad 531-topp med 46/38 rostfria ventiler (natriumkylda avgasventiler), bly-brons vevlager, MS'n'S extra mappbart sprut och tändning, 990cc spridare, alu-IC och i övrigt helt renoverad standardmotor om jag inte glömt nåt. Tanken är att laddet ska krämas upp ytterligare så jag kan lura fram ett par hästar till när den är färdigmappad (och lagad efter senaste raset...)

Det gick att ladda närmare 1,5 kilo ifjol också med chippad standard B230FT om man hinkade i lite E85 så man fick upp oktantalet lite, men original bränslepump (B200F) och spridare (B230FT) var i minsta laget så det var lätt hänt att det började spika eller att den dog av vid fullt laddtryck, körde för det mesta på runt 1,2-1,3 då med en skvätt etanol tillsammans med 98 oktan.
« Senast ändrad: augusti 07, 2006, 23:36:32 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: augusti 08, 2006, 21:39:43 »
Du har väl inte Renix tändningen kvar (trigger på svänghjulet)? I så fall ser jag ingen anledning till att du inte ska kunna ställa tändningen genom att vrida fördelaren...

Det är ju det som inte går med Renix, eftersom den triggar på svänghjulet och sen väljer att avfyra gnistan när den vill så kvittar det hur fördelaren står (sålänge som rotorn har kontakt med stiftet för rätt cylinder)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: augusti 08, 2006, 21:41:46 »

Det är ju det som inte går med Renix, eftersom den triggar på svänghjulet och sen väljer att avfyra gnistan när den vill så kvittar det hur fördelaren står (sålänge som rotorn har kontakt med stiftet för rätt cylinder)

Jag skrev nog lite otydligt. Det jag menade var ungefär att han inte har Renix kvar (om jag förstått allting rätt) och att jag därför inte kan se en anledning till varför det inte ska gå att justera tändläget genom att vrida fördelaren.
Bättre nu?  :P
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: augusti 08, 2006, 21:47:46 »
Jag skrev nog lite otydligt. Det jag menade var ungefär att han inte har Renix kvar (om jag förstått allting rätt) och att jag därför inte kan se en anledning till varför det inte ska gå att justera tändläget genom att vrida fördelaren.
Bättre nu?  :P
Nu är jag med  :)