Författare Ämne: Hjälp. min motor går som skit  (läst 5724 gånger)

jorebo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hjälp. min motor går som skit
« skrivet: augusti 21, 2006, 21:35:00 »
tja.. jag har precis bytt motor i min 360 det satt en B200 med insprutning från början å nu sitter det en B230 med samma sprut.
men motorn går inte som den ska,, den startar offtast inte alls men om den gör det så går den skit ojämt på tomgången och när man gasar så dör den direkt, soppa får den för stiften blir helt sura..
jag har provat att byta luftmassemätare,, utan resultat, MEN om man drar ur den stora slangen ifrån insugnings slangen , den som går till vevhsventilationen,, så drar den ju tjuvluft där och då går det mycket lättare att starta men dör iaf när man gasar,, precis som om att luften inte räcker till......  luftmassemätaren öppnar fint. men motorn dör likförbannat.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Hjälp. min motor går som skit
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2006, 22:15:15 »
Tenningen din blir vel feil med 230F, og hjernen til 200F'en er vel for liten til en 2.3 liter?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

jorebo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2006, 22:17:58 »
jag har ju flyttat över tändningen till nya motorn ,, fördelare nere på blocket å renix tändning

Dubbe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2006, 23:43:10 »
Låter som ett problem jag fick efter ha rotat lite under huven på Olga, råkade komma åt en vakuumslang som lossnade på insuget, då vart hon svårstartad och dog när jag gasade..slangen var svår att se, så det tog lite tid och hitta den..Sitter alla slangar till insuget som de ska, så kolla att de är hela..
Live Long and Prosper.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2006, 00:36:00 »
Flyttade du över temperaturgivaren och termotidkontakten?
LEjetronic har en blå tempgivare och B230F med LH2,4 har en svart tempgivare.
Skillnaden är att den svarta tempgivaren har två givare i sig, en för LH2,4 och en till EZ116K tändsystem.

Du har inte råkat skifta kontaktstycket för temperaturgivaren och kallstartsventilen?
Bakom gummihättan till kontaktstycket för kallstartsventilen ska det vara en blå/gul kabel.

Fick du svänghjulet rätt och fördelaren?

Tändningen ska inte vara några problem, har själv bytt till en B230F i min 360 med Renix tändsystem.
« Senast ändrad: augusti 22, 2006, 00:43:45 av Dan.P »

jorebo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2006, 18:41:31 »
hmm. svänghjulet satte jag dit rätt iaf.. har kollat tändningen jag får gnissta på alla stift, och den står på 10 grader före, så det e bra, men jag ska kolla det där med kontakterna å givarna,, jag vet att jag flyttade över två givare,, tempgivaren å vad det anndra nu va... kan ju ha förvexlat kontakterna som du säger. ska åka och kolla ikväll.. tack så länge

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2006, 20:26:32 »
om man drar ur den stora slangen ifrån insugnings slangen , den som går till vevhsventilationen,, så drar den ju tjuvluft där och då går det mycket lättare att starta men dör iaf när man gasar,, precis som om att luften inte räcker till......  luftmassemätaren öppnar fint. men motorn dör likförbannat.

Låter precis som om det är fel på luftmängsmätaren, startar man utan kontakten i till luftmängsmätaren blir det samma fenomen.

Tändningen är det nog inte, låter inte som det i allafall..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jorebo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2006, 22:58:50 »
tjena.. idag kollade jag på bilen,,  det visade sig att jag hade missat att flytta över den blå tempgivare, och satt dit det kontaktstycket på knacksensorn som inte ens behövdes..
Tack för Hjälpen
MVH:Henrik

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2006, 11:17:57 »
Går bilen nu då?