Författare Ämne: Ojämnaste tomgången någonsin  (läst 8724 gånger)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Ojämnaste tomgången någonsin
« skrivet: augusti 30, 2006, 19:12:17 »
Hejsan, Har fått ett verkligt irriterande fel på min 360 GLT från -83. Tomgången är otroligt ojämn, eller snarare på-av-på-av..... Jag har kollat lite under huven men inte hittat någon glappkontakt eller så. Misstänker att det är dags för en ordentlig felsökning, men jag tänkte fråga er först om någon av er haft samma fel eller har en aning om vad det kan vara. Tändningen går hela tiden, det är tydligen bränslet som är på-av-på (känns iallafall så om man tar ett stadigt tag i bränsleslangen mellan filtret å bryggan) å om man rycker loss kontakten till spjällägesgivaren blir tomgången stabil, dock nästan 2000 rpm... Anar att det kan vara den som gett upp (spjällägesgivaren), så om det är någon som vet hur man mäter upp den så vore jag tacksam  för tips. Eller om någon har en annan tanke....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Ojämnaste tomgången någonsin
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2006, 21:04:48 »
Hejsan, Har fått ett verkligt irriterande fel på min 360 GLT från -83. Tomgången är otroligt ojämn, eller snarare på-av-på-av..... Jag har kollat lite under huven men inte hittat någon glappkontakt eller så. Misstänker att det är dags för en ordentlig felsökning, men jag tänkte fråga er först om någon av er haft samma fel eller har en aning om vad det kan vara. Tändningen går hela tiden, det är tydligen bränslet som är på-av-på (känns iallafall så om man tar ett stadigt tag i bränsleslangen mellan filtret å bryggan) å om man rycker loss kontakten till spjällägesgivaren blir tomgången stabil, dock nästan 2000 rpm... Anar att det kan vara den som gett upp (spjällägesgivaren), så om det är någon som vet hur man mäter upp den så vore jag tacksam  för tips. Eller om någon har en annan tanke....

Enklaste sättet att kolla spjällägesgivaren är att med avstängd motor vrida på gasreglaget och lyssna efter ett klick från spjällägesgivaren. Klicket ska komma nästan direkt, alltså så fort man rör gasen kan man säga. Sen kan det ju vara dålig kontakt även om det klickar så det får man mäta med en multimeter, då mäter man ohm-talet. Det skall ju växla från nära 0 till nära oändligt eller vise versa, växla ska det göra i allafall. Det är ju tre stift, ett är säkert gemensamt och när ett av dom andra är 0 så är det tredje oändligt och vise versa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2006, 21:53:32 »
Precis som du säger är det, det är det som irriterar mig. Mätte å trodde allt var ok. Tror stiften heter 3,18,2. På tomgång är det kontakt mellan två av dom, har för mig att det var 2-18, rätta mig om jag minns fel. Men jag vet inte om det är så det ska vara eller om det ska va kontakt mellan alla. Kanske ska det va på något annat sätt. Har aldrig mekat med en bil med LU-jetronic förut. Kanske någon har ett elschema, för jag hittar inget hur jag än söker. Kanske jag som är virrig, för jag har t.om. verkstadshandbok för 360 å jag hittar allt utom till just min bil. Vore tacksam för all hjälp då besiktningen stundar. Vill hellre lägga tid å energi på den nya motorn. (b23 med ms. ev turbo)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2006, 23:20:57 »
Kanske borde tillägga att tomgången är jämn tills bilen blivit varm,om än något hög.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2006, 23:37:20 »
Vid tomgång så ska du inte ha kontakt mellan 3 och 18 för det är fullastkontakten.
Mellan 2 och 18 ska det vara 0ohm vid tomgång.

Stiften sedda framifrån(uppifrån o ner) 3 18 2

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2006, 00:38:35 »
Ok, det verkar stämma. Då är det ju inte det felet iallafall. Får leta vidare. Har ett svagt minne av att jag läst (kanske här på 300 power) att LU stänger av bränslet om....... ja.. något är fel. Kommer inte ihåg vad bara.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 01, 2006, 00:19:37 »
LUjet är med lamdasond så det är LEjetronic du har.

Lite felsökningstips.
Kolla att gasspjället stänger ordentligt så den inte ligger och öppnar o stänger tomgångskontakten. Ett 0,1mm bladmått ska fastna men ett 0,05mm löpa lätt.
Kolla klaffen i luftmängdmätaren att den löper lätt o inte kärvar.
Bygla med en tunn kabel 30 o 87b på undersidan av styrrelät(det vid luftmm) sätt tillbaka relät o prova.
« Senast ändrad: september 01, 2006, 00:23:52 av Dan.P »

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 01, 2006, 01:15:06 »
Du har alldeles rätt, det sitter LE på min bil. Vet inte vart jag fick LU från..... Kan ha varit ett hjärnsläpp. 30 & 87b. Ska prova det. Styr det relät pumpen eller? Tänkte bara så jag vet vad som händer... om det nu händer något.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 02, 2006, 00:24:02 »
Byglar man 30 o 87b får pumpen spänning hela tiden om relät börjar bli dåligt kan man prova detta.

Har du kollat om den suger tjuvluft och går bilen att köra med?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 02, 2006, 01:07:12 »
Tack för tipsen Dan. Relät verkar vara ok, ingen skillnad när jag byglar.
Gasspjället är lite slitet på gasstagets sida, men inte mer än att man ser en aningens större glipa där när man kollar mot en lampa. Idiotkonstruktion att staget drar så mycket "utåt" i spjällaxeln. "Klicket" funkar bra.
LMM går lätt å fint, men om man trycker in "flärpen" lite medans motorn är igång så går den genast bättre.
Alltså går den för snålt, eller?
Tänkte att: aha, den suger genom vevhusventilationen!!!
Packningen på oljepåfyllningen var som bakelit, å ingen butik öppen på flera mil, så jag yxade till en ny från ett gammalt tanklock. Lite bättre. Ryckte loss den lilla slangen å pluggade insuget. Tomgång å allt frid å fröjd....
Tills provkörningens första bottgas. Spikade som ett gäng polska snickare på kokain.
Hela jag var ett frågetäcken, och när jag i ett desperat försök att ställa tändningen inser att den biten av kamremskåpan som markeringarna sitter på fattas är det inte långt till tårarna. Eller skroten...

*dricker öl å laddar om*

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 02, 2006, 12:41:11 »
Har för mig B19 motorerna även har tändlägesmarkering på svänghjulet.

Spikar den vid gaspådrag kan det ju vara värt att kolla upp vakumklockan i fördelaren.
Suger man i slangen ska armen på klockan röra sig och den ska inte sjunka tillbaka om man behåller ett "sug".

Du har två slangar som går till tillsatsluftsliden(den som sitter skruvad mot ventilkåpan) prova plugga dem, för stänger den inte helt eller inte alls brukar tomgången bli orolig.

Det kan inte vara så djävligt att kamremmen har kuggat om sig....

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 02, 2006, 19:31:46 »
På min är det ett hål på sprängkåpan, men ingen märkning på svänghjulet.
Har prova plugga allt, men det blir inte just nå bättre.
Vakumklockan funkar fint, däremot är jag osäker om slangen har suttit på rätt ställe. Den satt uppepå spjällhuset, till vänster, å om man suger i slangen går bilen bara ännu sämre.
Pluggade pulsair röret oxå då jag upptäckte att ventilen kärvat fast. Kanske inte så konstigt när den var ihopkopplad med bränsletrycksregulatorn.
Trodde att BTR skulle ha vakum från insuget, å pulsair också, men nu hade ju ingen av dom det.
Kopplade om alla slangar dit jag tyckte det verkade mest logiskt att dom skulle sitta å nu har jag åtminstone tomgång å bilen går inte sämre än vad den gjort tidigare iallafall.
Kamremmen har nog sett sina bästa dagar, den såg rent förjävlig ut faktiskt, men den har inte kuggat över.
Kanske måste prova byta iallafall, kan ju ta en bättre begagnad, då jag inte gärna lägger ner pengar på den här motorn när jag ändå ska byta.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 02, 2006, 22:05:28 »
Jo slangarna brukar ju torka i "läge" om man så säger.
BTR ska ha vakum från insuget och slangen går till vänster sida om spjällhuset, strax bakom länkaget.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 02, 2006, 23:09:07 »
Precis där satte jag den, med ett T-stycke till fördelaren. Pluggade allt som blev över.
Tror även att topplockspackningen har gett upp, men det var nog ett tag sen. Ingen stor skillnad i komp dock (mindre än ett kilo).
Ska jaga älg ett par veckor nu så jag har ändå inte tid å bry mig, bara han går så...
Kanske hinner jag skaffa allt jag behöver för att byta motor till dess å då kan ju lilla
b19 få gå i graven.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 02, 2006, 23:58:49 »
Visst byta motor är inte dumt B23 eller B230, motorn som 360n skulle ha levererats med(tycker jag) men dem fick ju inte konkurera med 240n... >:( .