Författare Ämne: 343 med tomgång när den känner för det  (läst 2659 gånger)

erland

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
343 med tomgång när den känner för det
« skrivet: augusti 30, 2006, 21:56:30 »
Nytt problem med min 343 B14.
Var och körde småturer nyss. Köra 1 km, stanna, starta igen osv. Den gick hur bra som helst första 3 gångerna jag starta den men sen så börja den hacka som fan och gick inte på tomgången. Fick gasa hela tiden eller dra ut chocken för den skulle få lite varv. Sen när jag kom hem skulle jag titta lite och sprang in efter en ficklampa, just då hörde jag att den börja gå bra igen och då gick den bra på tomgången.
Tidigare en gång när den gått så här så prova jag kolla tändningen men den verkade gnista på alla cylindrarna.

Känns som nåt glapp nånstans men vad kan det vara?

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:343 med tomgång när den känner för det
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2006, 23:45:42 »
Ett klassiskt fel på B14 med Weberförgasare är magnetventilen som skall stänga bränslet när man vrider av tändningen.

erland

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:343 med tomgång när den känner för det
« Svar #2 skrivet: september 01, 2006, 19:17:28 »
Jag har varit på den förut och kollat så den fungerar och det gjorde den åtminstonde då. Grymt irriterande med fel som bara kommer ibland och så är det där jäkla luftfiltret stort som ett hus och ivägen för allt kring förgasaren.

Ska prova grejsa på den nästa gång det händer.

Jag vet inte om det bara är inbillning med det känns som det händer om jag råkar ge för mycket gas när jag startar motorn varm. Satt och fundera om den elektroniska tändningen kan råka fastna i nåt skumt tändläge?