Författare Ämne: Hur mycket tål remdriften?  (läst 6693 gånger)

DM

• Gäst
Hur mycket tål remdriften?
« skrivet: januari 04, 2004, 23:45:21 »
Hej,

jag är som sagt nyanländ till det här forumet och kör omkring i en 343 DL i otrimmat skick med ca 7500 på mätaren. Jag har ju insett att det här är en väldigt rolig bil, och remdriften gör den ju pigg i starterna och snabb i accelerationen... Så tanken är väl att om jag får möjlighet göra lite småjusteringar - inget radikalt - men skrämma upp den lite och byta ut lite saker som borde bytts för länge sedan... För att göra den till en än roligare stadsbil.

Men tanken som slog mig är att den här bilen har ju remdrift - det lär ju slira... Jag var nämligen DAF-förare tidigare, och fick höra (i samband med att jag fick söka land och rike runt efter en reservdel som inte verkstan kunde fixa fram) av en kille som kör rally med DAF att remdriften inte pallar trycket..

Vad har ni att säga om saken? Någon som ens försökt trimma en variomatic? När börjar remmarna slira, och när ryker resten?

Jochen

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Re:Hur mycket tål remdriften?
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2004, 07:48:48 »
He he.. KUL att du har en "rem-johan".

Jag har haft en lika dan bil, rolig som fan att köra.

REMMARNA tål vad jag fick erfara INTE mycket.

Gasade på med en polare fram och tjejen och hennes syrra bak, SKÖT ena remmen på studs (den var NY) lät som ETT PISTOL SKOTT INNE I BILEN, fan vilken smäll.

Tror att ja blåste 3-4 stycken, innan jag bytta bort den mot en 245 automatare. "gubben var inte frisk" (han ringde på kvällen och undra varför bilen bara gjorde ca;40-50 upp för hallands åsen GLÖMDE säga till gubben att jag smälde den ena remmen innan bytet.  ;D

SE UPP PÅ VÄXEL VÄLJAREN, min hoppa ur läge kvitta vad jag la i för läge, bilen bara BACKA den fartnade i backen. fick backa från centrala helsingborg och ut till utkanten av stan.
Kul att baka om folk i YTTER FILEN I 60km/h... ;D

balan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2004, 18:09:43 »
Vilka modeller har Remlådan`?

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2004, 23:20:22 »
Den tål nog hyfsat moderat trimmning. Rallycross-åkarna fick bygga om så de kunde slänga på kraftigare remmar, men de hade ju lite mer pulver i än vad man kanske tänker sig med en moderat trimning ;)
ART-Racing

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2004, 09:32:42 »
Vilka modeller har Remlådan`?

Både 340/360 kan ha en variomatic. Det var ett tillval vid beställning av en ny  volvo 300. Men de flesta valde att ha en manuell låda eftersom den var 1000 kr billigare. Man får fråga försäljaren vilken låda som sitter i.

Det finns tre olika vxllådor till 300:
Variomatic
M45R   4-växlad
M47R   5-växlad
alla är monterade bak.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2004, 16:48:39 »
Jag har sett uppgifter på att 360 aldrig hade variomatic  ???
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

hobbe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2004, 17:10:32 »
Måste hålla med Nemesis där, har heller aldrig hört eller sett kombinationen 2-liters motor och variomatic  ::)
Mig vetligt var det endast ett tillval till 340´n

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2004, 18:20:11 »
Jag får rätta mig från -81 så kunde man få 343/345 L, DL och GL med varimatic. Alltså de modeller med b14. DLS och GLS med b19 hade bara manuell. Så denna kombination följde nog med när DLS och GLS fick heta 360.

Så Balan köp en 360 så behöver du inte tänka på om den har remdift. Annars är det 340,343 och 345 L DL GL med b14 som kan ha variomatic.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2005, 20:34:16 »
Den tål inte för gropig väg iaf. körde med min över en liten plogvall för ett år sen å sen dess så har ja inte kunnat köra med den.
en vakuum slang lossnade nånstans i den så den rycker bara på alla växlar inklusive neutral.

Nån som vill köpa?
kan skicka bilder.
360 Hybrid MKII

sjs

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
« Svar #9 skrivet: april 01, 2006, 15:02:22 »
CVT automaten fanns BARA till B14 modellerna. INTE ens B13 hade den (B13.4E = underborrad B14.4E, fanns bara 1989 med 4v låda, och 1990 med 5v).

Vad jag vet, är 345GLS ALLTID 2,0L B19A motor, så den borde inte finnas med B14, åtminståne i finland.

Så CVT borde bara finnas till 34xL/DL modeller, och kanske 343/5GL, men INTE 340GL. 340GL har åtm. i finland ALLTID 1,7L, som INTE fanns med remm.

Tycks finnas mycket olika åsikter om remdriften, endel säger att man kan knäcka nya remmar redan utan trimmning, andra säger att de håller lite trimm ändå.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D