Författare Ämne: Svinghjul  (läst 4905 gånger)

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Svinghjul
« skrivet: september 22, 2006, 22:51:47 »
Hva er forskjellen på et hemdreid svinghjul og et køpsvinghjul hos kg? ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Svinghjul
« Svar #1 skrivet: september 22, 2006, 22:54:18 »
Hva er forskjellen på et hemdreid svinghjul og et køpsvinghjul hos kg? ???

Vilket svänghjul menar du? Djupt eller platt? (13 eller 9kg original)

Och hemsvarvat brukar bara bli svarvat rakt över, proffsgjorda brukar man ta mer ute i kanten för det är där vikten spelar mest roll, och sen kan man ju hålborra eller fräsa oxå för att få ned vikten (skelettsvänghjul)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 22, 2006, 23:15:42 »
Det er et djupt svinghjul.Så du mener det lønner seg å kjøpe et hos kg?Jeg lurer på disse hullene som styrer tenning,kontra ms.Kan jeg kjøpe et svinghjul uten hullene men fortsatt kjøre med ms.Hvor sitter da tenningsgiver? ??? :D

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #3 skrivet: september 23, 2006, 10:16:59 »
du KAN få noen til å dreie noe til deg da, slik at du kan ha føler på veiva forran isteden

Broren til en kompis av meg har gjort det på 240'n sin, B230ET med Haltech E6X ell hva f. det heter. Der er det noen som har dreid ut en aluminiumsklump, også har han en føler som står på siden av det ferdige hjulet som gir signal til Haltech'en.. hvis jeg ikke har forstått feil..
« Senast ändrad: september 23, 2006, 10:17:38 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 24, 2006, 21:51:27 »
Det er et djupt svinghjul.Så du mener det lønner seg å kjøpe et hos kg?Jeg lurer på disse hullene som styrer tenning,kontra ms.Kan jeg kjøpe et svinghjul uten hullene men fortsatt kjøre med ms.Hvor sitter da tenningsgiver? ??? :D

Om du kan köra utan tändningsgivare så köp ett platt svänghjul och en tryckplatta som passar till! Det platta väger lika mycket original som det djupa gör när man lättat det! Och om du lättar det platta kan du få ned det från 9kg till 3-4 kg som minst!

Ms? Menar du Megasquirt? Det tar ju signalen från hallgivaren i fördelaren eller tändspolen om du inte styr tändningen i MS.

Jetronics tändningsgivare sitter på ovansidan av svänghjulet i ett hål i kopplingskåpan, följ bara sladden från Renix eller titta ned bakom motorn så kan du inte missa den!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 27, 2006, 00:17:42 »
Ok.
Det var megasquirt jeg mente ja.
Så ved et ms bygge så kan man bare ta av denne ledningen til svinghjulet da??Den har da ingen fuksjon??
Har vel et plant svinghjul og trykkplate liggende.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 27, 2006, 19:29:13 »
Ok.
Det var megasquirt jeg mente ja.
Så ved et ms bygge så kan man bare ta av denne ledningen til svinghjulet da??Den har da ingen fuksjon??
Har vel et plant svinghjul og trykkplate liggende.

Om du inte tänker försöka använda den originalgivaren som trigger till MS så behöver du den inte.

Jag skall köra med hallgivare i fördelaren som trigger snart men om man inte tänker styra tändningen behöver man inte det heller, då triggar man på minuspolen på tändspolen som jetronic gör.