Vad kostar det i runda tal o börja med ms?
Och sen längre fram styra tändning.
Som jag förstått det så kan man få ner bränsleförbrukningen och få en bättre gång PLUS att du har "full" kontroll på vad som händer under huven?
Jag tänkte mest på om det är värt att satsa på att börja spara till MS. Det går ju att flytta mellan dom olika bilarna fall man skulle vilja byta bil eller liknande..
Mvh.
För det första är det kul med Megasquirt, billigt som det är. Och trevligt som du säger ha möjlighet till att styra både tändning och bränsle, byta mellan två bränslemappar med en brytare och styra elfläkt, växlingslampa, lustgas mm.
Och att kunna logga alla värden som Megasquirt får in för att kunna analysera problem eller möjligheter mm.
Få ner bränslesprutningen, det beror ju precis på vad du har idag, själv utgick jag från B200F med LU-Jetronic, jag har inte gjort några underverk med förbrukningen men har iofs. inte lagt ner nån energi på det. Har mappat för att den skall gå så bra som möjligt istället. Men när jag sätter dit en knapp för att byta mellan två mappar då kan jag göra en mapp för ekonomikörning som man kan skifta till när man vill det.
Bättre gång får man defenitivt!
Här är en lista över kostnaderna jag lagt ut för att få ms i bilen hittills.
Den är nog komplett förutom lite plattjärn, en låda till kortet som jag fått från jobbet + några stumpar kabel men jag jobbar som elektriker i en kabelfabrik så vad kunde vara mer lämpligt?
Megasquirt färdiglött kretskort 1 872,00 kr
Kommunikationskabel dator-megasquirt 55,00 kr
Hankontakt från org. ECU för anslutning till
org. kabelhärva utan ingrepp. 100,00 kr
DB-37 Hona för kabel mellan härva och ms. ~40kr
Ford skorpio V6 -89 TPS med kontakt ~100kr
Tempgivare från volvoblock för mätning av luftemp 20kr
Kontakt Tempgivare 5kr
Bränslepumpsrelä universalrelä Mekonomen 38kr
Säkringshållare för glasrörssäkring ~15kr
Bärbar gammal dator 100kr
Spridare från 740 Turbo 400kr