Författare Ämne: Hjullager + fläkt?  (läst 27337 gånger)

Fahlgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Hjullager + fläkt?
« skrivet: oktober 24, 2006, 22:43:03 »
Tja! första inlägget på det här forumet, så var snälla nu grabbar... ;) :)

har just köp min första 3-serien, en -84 360 GLT, får hem bilen imorn, å ska till å byta hjullager. är det nåt spec man ska tänka på vid bytet? är det som på en 240? åtdragningsmoment på muttern?

hmm en sak till, fläkten går bara på högsta, dvs 3:an. är det nå motstånd som brukar fara på dom här bilarna? hur jobbigt e de å byta fläkt om det skulle oturas å vara så illa?

Mvh Johan
242 cab- 76
v70 Tdi -99

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Hjullager + fläkt?
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2006, 23:43:29 »
Det kan nog vara fläktmotståndet, både det å fläkten sitter lättåtkomligt under huven.

Hjullager.... fram eller bak?
Fram är det 52 Nm & sen lossa ett kvarts varv. Ser ut som på 240 där.
Bak drar du tills knogarna vitnar.... 245 Nm tror jag... Låsvätska på både splines & gängor & skruvarna till drivaxlarna.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2006, 22:12:04 »
bak är det ett helvete att byta hjullager, behöver press och grejer, har jag hört för jag har inte gjort det själv än fast jag har behov av det på höger bak.
Fram bytte jag när jag inte haft min bil så länge, det var inte svårare än fram på en 240..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2006, 23:02:13 »
Nejdå, det är inte så farligt som det verkar.

Axeln som hjulet sitter på brukar sitta som berget, men med en glidhammare modell större säger det bara "klick" å så är den lös.
Sedan är det enklast att pressa ur & i lagren med en rejäl gängstång, några muttrar & brickor till den å en rörstump som har större innerdiameter än lagrets ytterdiameter.

Då slipper man ju skruva loss hela navet också.

Måste snart byta ett lager på min... besiktningen stundar. Jag kan ju ta några bilder så ni förstår hur jag menar.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2006, 13:56:17 »
skriv gärna guide.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2006, 19:51:40 »

Axeln som hjulet sitter på brukar sitta som berget, men med en glidhammare modell större säger det bara "klick" å så är den lös.
Sedan är det enklast att pressa ur & i lagren med en rejäl gängstång, några muttrar & brickor till den å en rörstump som har större innerdiameter än lagrets ytterdiameter.

Måste snart byta ett lager på min... besiktningen stundar. Jag kan ju ta några bilder så ni förstår hur jag menar.

Du får gärna visa oss så mycket du orkar! En bra guide kanske tar död på "myten!?" om att bakhjulslager inte är nåt man byter i första taget
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 26, 2006, 23:08:08 »
Ska fixa det, men det dröjer nog en vecka eller två. Har ett par bilar som måste skrotas bort innan jag tar itu med något annat.

Fahlgren

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2006, 20:03:37 »
tack för svaren  grabbar! bra fart på forumet :)

har kollat på bilen nu, har bara haft en 360 innan, och den har juh för bövelen utvändig fläkt, då ede juh inga probz. verkar vara motstånden som har brunnit, ska fixa en ny "platta" på skroten

ska byta hjul-lager i veckan.

har fixat lite med den i helgen,

har kopplat om lite i bakljusen så att alla 4 lyser som positionssljus, backljuset är lackat rött och får numera fungera som bromsljus. det vart bra

har fixat igång dimljusen fram

servat den lite, med stift osv..

satt in en stereo + nå mds 4" fram, ska in med 6*9 bak sen

bytt tempgivare till instumenthuset

har bytt termostat + monterat elfläkt istället för org höfläkt. fläkten kommer från nån toyotajunk eller liknande, och termostaten från en 9000.
funkar felfritt, fan va mycket bättre värme det blev. har även planer på att dra en flexsalng från grenröret och upp i "kåpan" där fläkten tar in sin luft.borde bli ännu lite bättre. värme  fan jag är juh van vid 240-värme  ;D ;)

har även varit ute och provat den lite på allvar, har haft en 340 för en massa år sen på isen, men jag hade fan glömt hur det var, denna är juh GRYMT underhållande, går fan hålla huuuur brett som helst  :D sen känns den förvänansvärt pigg också, knns som mer än 115 hk, ska porta en 405 å stoppa i + en k-kam, bara jag får nå tid över..roligare vinterbil måste vara svårt å hitta!

/johan
242 cab- 76
v70 Tdi -99

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2006, 20:08:13 »
har kopplat om lite i bakljusen så att alla 4 lyser som positionssljus, backljuset är lackat rött och får numera fungera som bromsljus. det vart bra

har även varit ute och provat den lite på allvar, har haft en 340 för en massa år sen på isen, men jag hade fan glömt hur det var, denna är juh GRYMT underhållande, går fan hålla huuuur brett som helst  :D sen känns den förvänansvärt pigg också, knns som mer än 115 hk, ska porta en 405 å stoppa i + en k-kam, bara jag får nå tid över..roligare vinterbil måste vara svårt å hitta!

Kul att du oxå upptäckt körglädjen i 300-serien! Själv har jag kört 242, 245T, 740 samt V70 innan så 360 är rena fröjden  :)

Har du möjlighet att visa oss bilder på dina bakljus med alla goa mods?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 29, 2006, 21:39:56 »

Inte så farligt som det verkar?? Vilka årsmodeller har du bytt på då?
Jag har bytt bakhjulslager på en 340DL B19A -83a och på den gick det ganska lätt att demontera bakhjulslagret men på min 360GLT -87a satt det som berget.
Splineshylsorna var limmade, jag gjorde en specialutdragare men jag måste ändå värma hylsorna för att få limmet att släppa.
Hur menar du att man kan byta lager utan att skruva bort navet??
Måste man inte skruva bort aluminiumdelen för att demontera lagret??
Lagret ska ju pressas inåt ur aluminiumhuset och lagret är större än hålet i bakaxeln så vad jag förstår måste man nog skruva loss hela navet.
Är det på bilar med B14 du har bytt lager? jag har ingen aning om hur navet ser ut på B14 bilarna, vet bara att de inte har samma lager.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 30, 2006, 22:46:27 »
Jeg tok av navet bak på min, litt varme så slapp lageret med en gang. Splinesen har jeg også hatt en del trøbbel med, brukket avdragere osv... Men går til slutt. Løsningen for meg var å sette sammen 2 biltemaavdragere av forskjellige størrelser.

Monterte nytt lager og fortsatt glapp >:( Så nå bytter jeg hele navet til ett jeg vet er bra....
« Senast ändrad: oktober 30, 2006, 22:48:46 av Haak »

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 31, 2006, 02:57:41 »
Bil o Traktor här uppe i Norrland dvs Boden ville ha 1300:- ex material för att byta hjullager bak(en sida). Skulle jag ha köpt verktygen för att göra samma jobb hade det nog närmat sig en 6-700:- , så Volvo fick göra jobbet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 31, 2006, 19:51:39 »
Bil o Traktor här uppe i Norrland dvs Boden ville ha 1300:- ex material för att byta hjullager bak(en sida). Skulle jag ha köpt verktygen för att göra samma jobb hade det nog närmat sig en 6-700:- , så Volvo fick göra jobbet.

Vad tog volvo då?

Fahlgren

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 01, 2006, 21:01:49 »

Citera

Har du möjlighet att visa oss bilder på dina bakljus med alla goa mods?
Citera

tja, det kommer! har massor å göra den här veckan, men ska fösöka fixa pics nästa vecka!
242 cab- 76
v70 Tdi -99

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 02, 2006, 13:31:09 »
ska fösöka fixa pics nästa vecka!

Trevligt  :)

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 10, 2006, 20:43:24 »
Gärna en liten FAQ-vänlig guide också, typ: "How-to:byta bakhjulslager på 360".
Tror jag säkert skulle uppskattas!  :)
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

ingen 850

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
  • www.teaminsaneracing.com
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 10, 2006, 21:45:54 »

Vad tog volvo då?

bil o traktor är volvo

Fahlgren

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 26, 2006, 15:32:37 »
Bilen såld nu iaf :D
242 cab- 76
v70 Tdi -99

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 03, 2007, 20:51:35 »

Inte så farligt som det verkar?? Vilka årsmodeller har du bytt på då?
Jag har bytt bakhjulslager på en 340DL B19A -83a och på den gick det ganska lätt att demontera bakhjulslagret men på min 360GLT -87a satt det som berget.
Splineshylsorna var limmade, jag gjorde en specialutdragare men jag måste ändå värma hylsorna för att få limmet att släppa.
Hur menar du att man kan byta lager utan att skruva bort navet??
Måste man inte skruva bort aluminiumdelen för att demontera lagret??
Lagret ska ju pressas inåt ur aluminiumhuset och lagret är större än hålet i bakaxeln så vad jag förstår måste man nog skruva loss hela navet.
Är det på bilar med B14 du har bytt lager? jag har ingen aning om hur navet ser ut på B14 bilarna, vet bara att de inte har samma lager.

Nu vet jag vad du menar med att man inte behöver skruva bort navet, det finns två olika nav.
Den ena modellen (den vänstra på bifogad bild)  har en låsring så man kan ta lagret utåt, på den andra modellen (högra på bilden) ska lagret inåt så man måste demontera aluminiumdelen.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 03, 2007, 21:01:12 »
Tog bild på ett nav av den typen som måste demonteras vid lagerbyte, överst i hålet syns distanshylsan (den rostiga ringen) som håller lagret på plats, under den syns rester av lagret.
Bilden är tagen från den sida som ligger inåt mot axeln.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 03, 2007, 21:14:54 »
Från vänster på denna bild syns min hemmagjorda utdragare för demontering av splineshylsan, följande är mutter och bricka, och till höger syns splineshylsan och axeln. Nedanför axeln syns det gammla lagret.
« Senast ändrad: januari 03, 2007, 21:16:15 av kullke »

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 03, 2007, 21:47:26 »
Fin avdrager du hadde lagd deg der :)

Burde jammen fiksa meg en sånn...

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 03, 2007, 22:17:53 »
Fin avdrager du hadde lagd deg der :)

Burde jammen fiksa meg en sånn...

Ja det är en ända från en gammal drivaxel som jag svetsat fast en mutter i och skruvat i en bult från en annan utdragare.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 03, 2007, 23:51:01 »
Tog bild på ett nav av den typen som måste demonteras vid lagerbyte, överst i hålet syns distanshylsan (den rostiga ringen) som håller lagret på plats, under den syns rester av lagret.

Aha, jag förstår. Då blir det genast jobbigare att byta, det är ju inge vidare kul att ta loss navet. Men själva lagret är väl inte svårare byta? När man väl tagit loss navet alltså.

Är distanshylsan urpressad en bit på bilden? Ser ut som den "sticker ut" lite.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 04, 2007, 06:37:02 »
Tack för den infon och bilderna kullke!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: januari 04, 2007, 22:49:51 »

Aha, jag förstår. Då blir det genast jobbigare att byta, det är ju inge vidare kul att ta loss navet. Men själva lagret är väl inte svårare byta? När man väl tagit loss navet alltså.

Är distanshylsan urpressad en bit på bilden? Ser ut som den "sticker ut" lite.

Jo det är lite mer jobb om man måste demontera navet så jag blev riktigt glad när jag såg låsringen nu när jag skulle byta på min 360Gli -90a.
Vilken årsmodell har du som har med låsring?
Jag vet att man måste demontera naven vid lagerbyte på följande, min GLT-87a, 340 B19a-83, 360 B200k-85, 345b19a-81, 343 B19A-82.
Nej själva lagret är inte svårare att byta, bara att pressa ut när man har loss navet
Nej det ser bara ut som att distanshylsan sticker ut lite pga att aluminiumet har ärgat så förbannat att det blivit ett dike runt hylsan  :)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: januari 05, 2007, 15:20:23 »
Min är en GLT -83, b19E, å på den byter man lagret utåt. I Haynes står det att det är det äldre navet å att det "besvärliga" navet kom -86. Stämmer knappast, då jag oxå bytt på en nyare som hade lagret pressat utifrån. Den var väl från typ 89-90 nån gång.

Har även bytt på en med ett helt annat nav med två "vanliga" kullager som skulle pressas ur åt var sitt håll, men den var äldre, typ -80??? å jag vill minnas att det inte var volvomotor i den. Det navet hade en svarvad fläns som gick igenom fästplåten på bakaxeln.

kullke!!! Vet du om lagren passar mellan dom olika naven så det bara är tätningarna som skiljer, eller om allt är olika?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 05, 2007, 23:06:55 »
Min är en GLT -83, b19E, å på den byter man lagret utåt. I Haynes står det att det är det äldre navet å att det "besvärliga" navet kom -86. Stämmer knappast, då jag oxå bytt på en nyare som hade lagret pressat utifrån. Den var väl från typ 89-90 nån gång.

Har även bytt på en med ett helt annat nav med två "vanliga" kullager som skulle pressas ur åt var sitt håll, men den var äldre, typ -80??? å jag vill minnas att det inte var volvomotor i den. Det navet hade en svarvad fläns som gick igenom fästplåten på bakaxeln.

kullke!!! Vet du om lagren passar mellan dom olika naven så det bara är tätningarna som skiljer, eller om allt är olika?

Jag tror att det passar, när jag köpte nya lager till min GLT-87 så kom det med nya låsringar så då trodde jag det var felpackat, men lagren passade.
Jag har svaga minnen av att det är samma lager på alla 360.

Edit: Stämmer inte. Finns minst 2 olika storlekar på lager.
/Frej
« Senast ändrad: november 27, 2010, 20:19:29 av FREJ »

Pelle_Eriksson

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Hjullager + fläkt?
« Svar #28 skrivet: september 08, 2008, 13:12:14 »
Har kollat på min bil nu, blir inte riktigt klok. För att byta lager vänster bak hur mycker behöver jag plocka isär?
Tog bort trumman och plocka bort bromsbackarna mm. Innanför sitter det 4st bult.
Dom antar jag att ja måste lossa, men hur sitter yttre drivknuten fast?
Fick med en stor mutter med nya lagret men var sitter den då? Innuti eller? Man ska väl inte behöva lossa på alla 6 skruv på knuten va?
Måste köpa mig en haynes bok tror ja =) Tacksam för sanbba svar då bilen hänger på lyften.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: september 08, 2008, 16:49:06 »
Har kollat på min bil nu, blir inte riktigt klok. För att byta lager vänster bak hur mycker behöver jag plocka isär?
Tog bort trumman och plocka bort bromsbackarna mm. Innanför sitter det 4st bult.
Dom antar jag att ja måste lossa, men hur sitter yttre drivknuten fast?
Fick med en stor mutter med nya lagret men var sitter den då? Innuti eller? Man ska väl inte behöva lossa på alla 6 skruv på knuten va?
Måste köpa mig en haynes bok tror ja =) Tacksam för sanbba svar då bilen hänger på lyften.
Ja det är bara att lossa de 6 skruvarna så finns muttern där innanför.
Har du tur så har du modellen med låsring så du inte behöver lossa de fyra bultarna.

Pelle_Eriksson

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: september 08, 2008, 22:20:20 »
Ska glo på det imorgon, har redan lossat de 4 bultarna. Blir galen om det sitter en låsring där, glömde kolla det >:(. Har allt ligger löst i garaget nu, ska fixa i nya lagret imorgon. Var inte så jävligt att plocka bort det bara ja började använda skallen haha

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: oktober 12, 2008, 22:08:13 »
Då det blir aktuellt för mig med byta höger bak snart.
Nån som har pejl på vid vilken årsmod som dom började med navet som måste demonteras??
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: september 20, 2011, 20:12:48 »
Då det blir aktuellt för mig med byta höger bak snart.
Nån som har pejl på vid vilken årsmod som dom började med navet som måste demonteras??

Nej det verkar inte finnas någon logik i det. Inte med de fakta som vi har kring våra hjullager. Se inlägg längre upp i tråden.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Re:Hjullager + fläkt?
« Svar #33 skrivet: september 20, 2011, 21:51:05 »

Jag tror att det passar, när jag köpte nya lager till min GLT-87 så kom det med nya låsringar så då trodde jag det var felpackat, men lagren passade.

/Frej

Vad menade du med den där editeringen Frej? noterade du att jag skrev samma lager på alla 360 och inte 300,i allafall de äldre B14 bilar har ju haft andra lager än 360, ca76->85 hade B14 bilar två lager ca-86 och nyare hade samma lager som 360.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Re:Hjullager + fläkt?
« Svar #34 skrivet: september 21, 2011, 04:44:03 »

/Frej

Vad menade du med den där editeringen Frej? noterade du att jag skrev samma lager på alla 360 och inte 300,i allafall de äldre B14 bilar har ju haft andra lager än 360, ca76->85 hade B14 bilar två lager ca-86 och nyare hade samma lager som 360.

Förmodligen med stöd av detta:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4291.msg55415#msg55415