Författare Ämne: Tändningsproblem 360GL -88  (läst 6762 gånger)

slackern

• Gäst
Tändningsproblem 360GL -88
« skrivet: maj 26, 2004, 23:22:42 »
Jo, har lite funderingar kring tändningen på kärringens 360. Den går super sävligt, är inte alls lika rapp som jag minns de 360GL jag kört tidigare.

Jag har kollat spridarna, inga fel, bra sprut där, sedan köpte jag lite instrument som jag skulle ha till min egen 320, kollade vaccu på volvon och det skvallrade genast om för sent ställd tändning, stämmer perfekt med taskig effekt och att det luktar bränt om den (= högre värmeutveckling) om man pressar den på högre varvtal, den går även väldigt lågt på tomgång, typ 4-5-600 varv, den skall ligga på 900.

Nu till problematiken, kan man manuellt "ställa upp" (Bör man/ska man?) tändningen så den tänder tidigare på den här modellen, alltså vrida på fördelaren så varvet hamnar kring 900 där det ska vara enligt instruktionsboken?

Ska inte denna sköta tändinställningen själv? Och om det är sant, var ligger problemet om den slutar göra det?

Tacksam för kunniga svar! :)

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Tändningsproblem 360GL -88
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2004, 11:16:23 »
jag har inte samma problem, men tvärtom! Min ligger på 1200 varv på tomgång(!) Vet inte riktigt om jag vill ha det så... så jag undrar, kan man ställa om dethär på nåt enkelt sätt?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

slackern

• Gäst
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2004, 11:17:15 »
Ingen här som vet?

slackern

• Gäst
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2004, 11:26:40 »
jag har inte samma problem, men tvärtom! Min ligger på 1200 varv på tomgång(!) Vet inte riktigt om jag vill ha det så... så jag undrar, kan man ställa om dethär på nåt enkelt sätt?

Tomgången är det väl inte meningen att man ska kunna ställa, det ska skötas av datorstyrningen är det väl tänkt, om allt är som det ska så ska den ligga på 900 +- 50 varv/min. I mitt fall så vet jag att den tänder för sent, därav den låga tomgången och den dåliga responsen. Kanske den är för tidig på din, baktänder den och har sig eller?

Något som sköter tändinställningen har tydligen lagt av, men jag vet inte vad jag ska byta ut. Tänkte kompensera genom att vrida fördelaren manuellt så den tänder tidigare, det borde funka, men det är inte rätt sätt att göra det på tror jag.

edit: Det sitter en "skruv" under gasspjället, men jag vet inte om den är till tomgången eller co-halten.
« Senast ändrad: maj 27, 2004, 11:30:05 av slackern »

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2004, 21:36:13 »
nope, glödtänder inte, men är svårstartad ibland...

Bosse Bildoktorn bytte en tempgivare på motorn på en bil, och min bil har samma symptom när det gäller startning, det jag undrar är, varf*n sitter dendär temp.givaren nånstans???
« Senast ändrad: maj 27, 2004, 21:37:11 av Wawe »

slackern

• Gäst
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2004, 00:58:13 »
nope, glödtänder inte, men är svårstartad ibland...

Bosse Bildoktorn bytte en tempgivare på motorn på en bil, och min bil har samma symptom när det gäller startning, det jag undrar är, varf*n sitter dendär temp.givaren nånstans???

Jag snackade inte glödtändning utan förtändning, före övre död punkt, Bosse är för övrigt en kul kille, vill inte kommenterar dylika, annat än följ dennes råd och prylarna kommer skära ihop för dig, han är en idiot!

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2004, 08:02:57 »
hmm, felläsning... Nej, den förtänder inte

Jaså det är han? Tror jag vad jag vill om... Han är BilMek "OldSchool" och de har lärt sig att det finns "konstiga" vägar att laga bilar

slackern

• Gäst
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2004, 13:12:05 »
jadu.. ;) Ledsen om jag dissar din eventuella "idol" här men, detta är från chatten på aftonbladet:

lena säger: Hej
  VAD ÄR DET SOM ÄR FEL PÅ VÄXEL LÅDAN NÄR ETTANS VÄEL HOPPAR UR IBLAND? ÄR DETTA NÅGOT SOM BILPROVNINGEN SLÅR NER PÅ ? VI HAR EN SAAB 9000 CS -92 SOM GÅTT MÅNGA MIL -VAD SKALL VI GÖRA. MVH LENA

Bosse Bildoktorn säger: Bilprovningen struntar i din växellåda. Lådan är sliten. Operationen är dyrbar. Kör så mycket som du kan på tvåan i stället.

Vad är det för urbota korkat svar, varför inte råda henne att införskaffa en växellåda från skroten och anlita en mekaniker som monterar den åt henne??

Det finns fler exempel på hans stolligheter, du kan väl läsa den här artikeln.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=121305

Bosse "sågspån i slutväxeln" Bildoktorn. Rosthål lagas med hjälp av tidningspapper, hönsnät och plastic padding, det är "OldSchool" det.  ;D
« Senast ändrad: maj 28, 2004, 13:30:17 av slackern »

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2004, 13:31:14 »
OT: Bosse har skaffat bilmekarna lika mycket jobb som Timell har skaffat jobb åt hantverkare.

Men han är väldigt trevlig som människa, har bl a en doktorsavhandling på gängor
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

slackern

• Gäst
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2004, 13:41:53 »
OT: Bosse har skaffat bilmekarna lika mycket jobb som Timell har skaffat jobb åt hantverkare.

Men han är väldigt trevlig som människa, har bl a en doktorsavhandling på gängor

;D precis, det är i huvudsak show, problemet är att lekmän tar allt han säger på allvar, det har han själv inte insett, så han har ett visst ansvar där. Man får sig rejäla garv när man kollar på den där, men han är säkert en juste snubbe, det tror jag också.

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: maj 28, 2004, 13:51:07 »
Åter till problemet, har man en Renix kan man inte ställa tändningen, däremot kan det ju vara problem med vakum till renixen?

Tempgivaren sitter i toppen, har inte koll på om det är en till mätaren inne i bilen och en till ECU:n...

Skruven under LMM:n ställer tomgångsluften, som inte mäts av LMM:n. Den borde påverka tomgången, men kan säkert också påverka CO vid tomgång. Den skall dock bara påverka vid tomgång.

Min gick upp på 1000-1200 rpm då jag ökade bränsletrycket, då borde det bli något liknande om t ex kallstartsventilen inte stänger.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

slackern

• Gäst
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2004, 15:53:20 »
Åter till problemet, har man en Renix kan man inte ställa tändningen, däremot kan det ju vara problem med vakum till renixen?

När det är för låg verkningsgrad på motorn så resulterar väl det även i lågt vaccum, det ena ger det andra. Tror jag hittade problemet idag, det verkar som att tändkablarna är helt slut på den, lysnade noga på motorn idag och jag hörde något som lät som små överslag, klämde till kablarna i tändhattarna och den gick genast något bättre, men inte helt 100. Får byta ut dom imorgon får vi se, med dåliga gnistor så blir väl dåligt vakuum och låg tomgång ett följdsymptom.

Det vore roligt med ett bagatellartat problem som omväxling!

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2004, 19:48:29 »
Med dåliga tändkablar brukar man få dålig förbränning och då brukar bilen gå allmänt dåligt, som du säger det ena ger det andra.

Håller tummarna  ;)
/Peter Olesen

slackern

• Gäst
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2004, 21:37:34 »
Jepp, svårare var det inte, nu går den som jag kommer ihåg dom, 850 v/min på tomgång, det får duga!