Författare Ämne: Lagligt ?  (läst 5502 gånger)

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Lagligt ?
« skrivet: november 01, 2006, 01:12:19 »
Innan jag skriver mina frågor och funderingar, så vill jag bara säga hej! första inlägget.
Jag har starka planer på att köpa en 360 GLT, årsmodell är fortfarande lite oklart, vilken är 'bäst' ? Några 'barnsjukdommar'? Vet nån den torra vikten ? Har spenderat nästan hela dagen på att googla och läst här i forumet för att få reda på vart SBP sätter gränserna. Så om vi säger att jag köper den här 360in med B19E motor, vart går gränserna för trimmet på motor? Vart går gränserna på chassi (om det finns)? Får jag hänga i annan motor? vilken är den största? och vart går gränserna för den motorn, ang. trim? För att vara på den säkra sidan, så nämner jag det igen, helst vill jag ha den reggad som den är så att säga, men vi säger, om jag reggar den som ombyggt fordon, vad får jag göra då? eller t.o.m amatör bygge, vad gäller då? Om ni inte har lust att svara på alla frågor, kanske ni kan hänvisa mig til lvart jag kan läsa om detta
Som sagt så har jag letat mer eller mindre hela dan, så inget "sök här på forumet" för nu är jag så slut i skallen att jag är nära på att slockna.
Oerhört tacksam för svar!
MVH Micke
life starts when RPM hits red

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #1 skrivet: november 01, 2006, 01:36:29 »
Svarena på det mesta ska finnas här på forumet, det som jag vill minnas att jag läst är 130hk/175nM vid motorbyte och om du ska regga den som ombyggt fordon måste du byta bromsar och kraftöverföring.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

EDLUND

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #2 skrivet: november 04, 2006, 15:28:00 »
Innan jag skriver mina frågor och funderingar, så vill jag bara säga hej! första inlägget.
Jag har starka planer på att köpa en 360 GLT, årsmodell är fortfarande lite oklart, vilken är 'bäst' ? Några 'barnsjukdommar'? Vet nån den torra vikten ? Har spenderat nästan hela dagen på att googla och läst här i forumet för att få reda på vart SBP sätter gränserna. Så om vi säger att jag köper den här 360in med B19E motor, vart går gränserna för trimmet på motor? Vart går gränserna på chassi (om det finns)? Får jag hänga i annan motor? vilken är den största? och vart går gränserna för den motorn, ang. trim? För att vara på den säkra sidan, så nämner jag det igen, helst vill jag ha den reggad som den är så att säga, men vi säger, om jag reggar den som ombyggt fordon, vad får jag göra då? eller t.o.m amatör bygge, vad gäller då? Om ni inte har lust att svara på alla frågor, kanske ni kan hänvisa mig til lvart jag kan läsa om detta
Som sagt så har jag letat mer eller mindre hela dan, så inget "sök här på forumet" för nu är jag så slut i skallen att jag är nära på att slockna.
Oerhört tacksam för svar!
MVH Micke



Om du tänker byta motor, gör så att den ser ut som orginal så mycket de går, bygg även ett hyffsat tyst avgassystem å så. åk å besikta. Om dom bråkar på besiktningen vilket dom troligen inte gör, så avbryt besikningen då behöver du inte betala å inga papper skrivs sen bokar du tid på nå annat ställe!! är nog enklast att göra så.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #3 skrivet: november 04, 2006, 20:13:38 »
Nog hade jag tänkt byta motor isåfall, men om den ska se orginal ut, då vette fan... då kanske man tar och trimmar orginalmotor isåfall... tycker inte det verkar så himla kul att hänga i en motor med potential men inte kunna få utnjyttja det. som så många andra säger, orginal är för gubbjävlar :P (no offence, till nån över 50 )
life starts when RPM hits red

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #4 skrivet: november 04, 2006, 20:49:42 »
Alltså har du en b200 med insprutare och stoppar i en b23 med isnprutning slipar lite på blocket så ska du se att dom inte ens märker skillnaden.
Om dom börjar tjaffsa om volymen på motorn är det bara be dom mäta. Men ser det fint ut och om man nu inte konverterar från förgasare till insprutning så är det nog inga problem. Själv kommer jag nog få en del problem med min men det blir ett senare problem.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #5 skrivet: november 05, 2006, 03:21:19 »
"slipa lite på blocket" menas att ta bort eventuella motorkoder och dylikt? men vi säger att vi gör så, och SBP sväljer båda bete, krok och lina, då får jag trimma hur mycket som helst ? det är väl egentligen det som jag är ute efter..
life starts when RPM hits red

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #6 skrivet: november 05, 2006, 03:32:57 »
Självklart får du det, men dom ser juh ganska fort om det sitter en turbo under huven på din orginal 340. Så den kan man juh lämna hemma då man besiktar. attdå inte bilen går så jätte bra är väl inte heller en nackdel så länge den får fina avgasvärden. (e85) :)

Kolla på projekt trådarna så ser du hur många trimmar. tex peter schmidt som håller på tappa ner en fin liten v12 i sin 340. sbp gilalrdet nog inte men det dom inte vet mår ingen illa av.

Och ja det står på dom flesta blockena vad för block det är. slipa bort det och gör det snyggt så det inte ser ut att ha varit något där.
Kan varmt rekommendera att du kikar runt bland projekt trådarna och ser hur det går att göra. :)

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #7 skrivet: november 05, 2006, 04:07:02 »
så turbo är ajabajja ? men allt trim utom överladdning av orginal motor tex b19e (eller vad den heter) är tillåten?
life starts when RPM hits red

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #8 skrivet: november 05, 2006, 12:20:45 »
nä, inte tillåten. Men det dom inte vet mår dom inte illa. Tvivlar på att dom kommer bromsa fast din sugis motor i nån bromsbänk för att kolla. Turbo är inte ajjabajja så länge dom inte vet om att den sitter där. bara ta bort på besiktning och mecka ihop avgassystemet. Men har du en b19a motor i din 360 så är det juh hinka ner en b230a skaffa lite webrar portad top (prata med hasse66) en söt liten kam och joina gruppköptråden "extraktorgrenrör" och om det inte står nå på blocket så skulle nog inte sbp säga ett dyft. Dom skulle nog inte märka nå annat än webrarna och sånt ska dom juh klaga på.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #9 skrivet: november 05, 2006, 23:08:03 »
Min erfarenhet av SBP är att dom släpper igenom det mesta så länge det inte är alltför uppenbart och man är trevlig.
Körde själv igenom besiktningen med en chippad B230FT med 940 sprut och tändning. Tog inte ens bort intercoolern, svetsade bara ihop två 90 graders böjar som jag skruvade dit istället för turbon. Och visst, dom kollade länge och noga, men den gick igenom med ett inte särskilt oskyldigt motorrum.

Förare TEAM EGON RACING

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #10 skrivet: november 05, 2006, 23:32:12 »
Så om jag hänger i nåt värre än orginal, drar till SBP med en kaffelängd och en termos kaffe, eventuellt en med varm choklad också, med humöret på topp och ett trevligt smajl på läpparna så bör man kunna glida igenom på en räkmacka?
life starts when RPM hits red

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #11 skrivet: november 06, 2006, 00:48:26 »
SBP är inte mer än människor dom också, så dom kan ha en dålig dag dom också. Men i mitt fall räckte det med att vara trevlig och ett halvdant försök att strypa ner motorn.
Förare TEAM EGON RACING

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Lagligt ?
« Svar #12 skrivet: november 15, 2006, 17:08:16 »
Ja ska nog regga min direkt. då det är svårt att dölja 16v motor. men ja har iaf bur och nya friska tarox skivor (de som finns i shopen)..

Annars så är det som dom säger. har gubbarna en dålig dag så. jag hoppas det spöregnar när ja ska in med min. då slipper dom kolla avgaskraven. dom tycker inte om att vara ute då och anläggningen är utomhus utan tak.=)

360 Hybrid MKII