Författare Ämne: Utväxling?  (läst 2399 gånger)

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Utväxling?
« skrivet: november 08, 2006, 18:34:17 »
kan nån ge mig en liten genomgång av hur det funkar med utväxling i bakaxel.
 
ex. om en diff har utvx 3.31 vad är skillnaden på den och en med utvx4.10?
/Tobbe

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Utväxling?
« Svar #1 skrivet: november 09, 2006, 09:20:42 »
toppfart kontra accelerationen skulle man kunna säga
sen beror det lite på hur din vxl låda i övrigt e bestyckad

typ 4vxl el 5vxl halv kombi el sedan detta går att kombinera så du får en snabb bill med hög toppfart....
360 turbo forever

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Utväxling?
« Svar #2 skrivet: november 09, 2006, 19:28:14 »
Jag har fått tag i en 1031 bakaxel med utväxlingen 3.54.

Nån som har koll på hur den ligger på skalan mellan acceleration och toppfart jämnfört med en diff med utvx 3.31?
« Senast ändrad: november 09, 2006, 19:33:55 av Fjabben »
/Tobbe

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Utväxling?
« Svar #3 skrivet: november 10, 2006, 16:11:57 »
Utväxlingen räknas t.ex. 3,54:1 då kommer ingående axel (kardanaxel) att snurra 3,54 varv för ett varv på utgående (drivaxlar). Den drivande axeln räknas alltid först i utväxlingar.
Alltså: med 3,54:1 kommer du att få lägre toppfart än med 3,31:1. Förutsatt att motorn klarar av att varva ut med den numreriskt (stavning?) lägsta utväxlingen.

Det här har varit uppe tidigare, jag är 99% säker på att jag skrivit nåt rätt så utförligt svar i en tidigare tråd. Har du provat söka?

Edit: allt under 4,10:1 är för originalbilar  ;)
« Senast ändrad: november 10, 2006, 16:13:12 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING