Författare Ämne: sugtrim  (läst 9589 gånger)

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
sugtrim
« skrivet: november 09, 2006, 15:36:27 »
så, låt oss säga att jag har tänkt bygga en riktigt hårig sugmotor på ett b19e block.
Med andra ord så har jag inte fallit för turbolagg och ketchupeffekt  :-*
Så jag har läst lite om kammar och topplock och massor trams, och i nån tråd var det nån som skrev att man ska välja en kam, och sedan välja topp för bäst effekt eller nåt (?). Men då dom trimtrådar jag läst handlar mycket om överladdning och trams så vet jag inte riktigt.. självklart vet jag att jag ska plana och porta, mira fräsa, vad det nu är (hehe, spela roll vad det är, bara jag får mer mos). kanske några sexiga kolvar med minst lika sexiga stakar, eventuellt borra blocket kanske? vad skulle en sån trimning gå på tror ni? skit i budget och trams, endast det bästa är bra nog, så när jag väl kommer igång så blir det total renovering av block, så kanske några länkar till företag som kan kirra redigt bra lager, vevar (?) kamaxlar (helst en massa tips om vilken kam man bör ha för en riktigt vass sugmotor), stakar, kolvar, toppar u name it, i go get it (mer eller mindre :))

MVH Micke
edit: glömde även notera det här med andningsvägar, ventiler, insug, grenrör (extraktor) och allt sånt mumma.
en till edit.. tändning och sånt också :D läst en massor om MS, är det stabila grejjer? båda tändning och soppa ska kunna justeras via laptop. Är MS det "bästa" till ovlov tro? eller kanske man ska satsa på nira system eller nåt? allt är av intresse :D
Men jag upprepar mig: endast det bästa är bra nog!
« Senast ändrad: november 09, 2006, 15:40:35 av blojmonster »
life starts when RPM hits red

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #1 skrivet: november 09, 2006, 16:03:31 »
Varför inte ett b23 block med marinvev? om du ändå ska totalrenovera blocket så är det inte så mycket extrajobba att slippa blocket och måla det, då ser dom juh inte om det är ett b19 eller b23 block(om du tar beteckningen alltså). Sen tycker ju jag personligen att dubbla webrar är vad som skulle var mysigt istället för nå insprutning och ms.

För att få den bästa informationen om tex kam så tycker jag du ringer till tex kgtrimmning och hör vad dom säger.

http://www.300power.com/lankar.htm

där hittar du lite fina länkar :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #2 skrivet: november 09, 2006, 16:09:02 »
sen kan jag juh upplysa dig att om du monterar kompressor så slipper du väl ketchupeffekten?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:sugtrim
« Svar #3 skrivet: november 09, 2006, 22:18:57 »
Oj det var mycket på en gång.

En spontan fråga: Varför 1.9 liters motorvolym när 2.3-4.0 är mer/bättre?

Gör det enkelt för dig, köp en redan utprovad begagnad rally/rallycrossmotor på 200-300hk

Sen kommer du ändå få problem med drivlinan. Tyvärr  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #4 skrivet: november 10, 2006, 08:55:43 »
Känner negativa vibbar från Frejj, vars är nöjjet att köpa en komplett motor?
Iofs så kan man juh helrenovera den men det är ju alltid kul att jaga delar och få välja delarna själv.

Drivlinan är väl det som är problemet med våra bilar, utan att göra någonting åt den så kommer du få tillbringa mycket tid underbakvagnen. Men som jag fattat det så att om du monterar allting stumt och förstärker det mesta. dvs hockypuckar som motorkuddar rejäla stag i diff och växellådan. sänka bilen så att drivaxlarna ligger raka. Detta i kombination med på tok försmala bakdäck så borde det inte vara nå problem. Dock får man nog inte så fina starter, men lakrits lär man nog kunna prestera för kung och fosterland.

håller det inte så får man väl börja konvertera till 240bakaxel.

Men måste håll amed frejj, varför 1,9litersblock då det finns så många fina b230block som väntar på att bli våldtrimmade.

Önskar ig aall lycka och välgång med projektet och jag hoppas du kommer göra en fin projekt tråd här på forumet så att iaf jag får lite att dräggla över.   8)

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #5 skrivet: november 10, 2006, 13:26:48 »
Förvisso så kan man ju hänga i b23:an, jag tänkte bara att det skulle vara lite roligt om man kör med orginalblocket, men det är ju sant, varför nöja sig med något som är bra, och inte bäst ;) och det är sant, med kompressor slipper man väl ketchup och lagg, men sen blir det en hög jobb innan besiktning, och det har jag ingen vidare lust med.. fördelen med sugtrim är väl att man kan kanske göra lite mer och ändå ha det att se ut som en orginal, eller nåt.
Och vart är det roliga i enkelt? ;)
Och drivlinan har jag faktiskt legat och funderat på.. Så vi säger att vi klämmer in en 240 axel.. är inte den en "aning" bredare ? så då måste man väl korta den och grejjer?
Då kanske man likagärna kan slå på stor och kirra en kortad ford axel elelr nåt, så är det säkert att det håller iaf, fast vad vet jag egentligen...
Den här KGtrimning, är dom då volvo specialister ? skulle jag våga lite på dom? vi snackar ju faktiskt mer eller mindre en helt ny motor, och lite till.. sånt kan kosta.
Förvisso kollar jag lite där nu, och dom säljer ju inte kolvar och dylikt som kan tänkas behövas. Tackar för svaren och förhoppningsvist nya svar

MVH
life starts when RPM hits red

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #6 skrivet: november 10, 2006, 15:10:51 »
http://www.stenparnermotor.se/

Där hittar du kolvar, stakar och vevar.

Jag ser ingen anledning till varför inte du ska kunna lita på kgtrimmning. Ett välkänt företag som jag hört bra saker om.

stoppar du in en drivlinna från en 240 så måste du juh mecka om kardantunnel och det är en massa jobb. borde dock finnas en hel del bilder i performances projekt tråd då han har gjort nått liknande.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #7 skrivet: november 10, 2006, 16:19:17 »
Eftersom pengar inte är nåt problem och du vill få till ett hållbart och styggt bygge skulle jag varken vända mig till Parner eller KG om jag var du. Ta kontakt med Kent Karlsson, Proffessorn eller nån annan gammal rallycrossräv och ge dom en hög med pengar.
Tuffast och bäst vore nog om du köpte en EVO motor, men så mycket pengar antar jag att du inte har tänkt lägga i din bil. Du får räkna med ett antal hundra tusen då om du ska ha fin motorstyrning osv. Men du får en kamremskåpa i kolfiber istället...  ;)
Förare TEAM EGON RACING

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #8 skrivet: november 11, 2006, 05:41:58 »
jag har planer på att lägga exakt så mycket pengar som bygget kräver.. men, eftersom jag olyckligtvist inte vann något på lotto så kommer självklart bygget ta gaanska lång tid. Och köpa nåt komplett motor är väl förvisso lockande, men tjusningen med bilbyggen är ju att man gör så mycket som möjligt själv ;P Men vad skulle då en evo motor gå på? snackar vi nybilspriser eller ? kardantunnlar och sånt ska nog inte bli knepigt, är väl inte proffs på svets och min fantasi och skaparförmåga är väl inte heller på topp, men det sak gå, och nu har jag läst heeela ditt RS projekt, men sista inlägget var typ 24 oktober eller nåt? stannat av? hur som helst när jag är klar, ska jag nog ta en tripp till övik och så ska alla turbofrälsta få smaka på sug ;) hehe skämt åsido.. läste nånstanns i forumet om kopparlager elelr om det var nåt annat material kanske vad har dessa för fördel? mindre friktion då eller? lite lättare kanske? och så har jag ändå inte riktigt fått svar på några ganska viktiga frågor :P så som kam och topp.. visst kan jag väl ringa till alla olika företag och fråga.. men skeptisk som man är så tror jag ng dom drar till med rövarhistorier, så jag vill hellre ha era tips.
dessutom så är väl kolfiber inte såå jävla svårt att få tag på, egentligen :P

MVH
« Senast ändrad: november 11, 2006, 05:42:57 av blojmonster »
life starts when RPM hits red

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:sugtrim
« Svar #9 skrivet: november 11, 2006, 13:37:45 »
KG Trimning har ju en topp (steg5) som tillsammans med en specialkam  som bara säljs med den toppen ger över 300hk om allt stämmer runtikring. Vet inte om det är skryt eller fakta men i hans katalog finns flera kunder och deras bilar och data på dessa som visar på sådana effekter.
Det dyraste på en sån här motor är ju just topp & kam, beroende på vad man bygger på för bottendel. Men det är oxå de som bestämmer vilken effekt man landar på om man har förutsättningarna för det med avgas, insug, bränsle, tändning osv..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #10 skrivet: november 11, 2006, 14:27:25 »
tja ska du i med ny kolvar stakar och marin vev i en b23botten del så slutar det nog inte så billigt det heller. sten parner skulle typ ha 27500:- för en sån motor fast då är den väl monterad och klar då. och undra om inte det bara är blocket då.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #11 skrivet: november 11, 2006, 15:00:23 »
300 hästar är ju inte riktigt vad jag hade hoppats på :P men det kanske inte går att få mer utan överladdning?
föressten, vadå marinvev ? :P vevaxel från marinmotorerna eller va? penta?
« Senast ändrad: november 11, 2006, 15:02:13 av blojmonster »
life starts when RPM hits red

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:sugtrim
« Svar #12 skrivet: november 11, 2006, 17:54:02 »
Ojdå, trodde 300hk var ditt mål eller strax under.. 300 sugishästar är mycket!

Marinvev är som det låter, slaglängd 85-86mm alltså 5-6 mer än i bilmotorerna vilket ger nästan 2.5 liter. Utan att ha borrat cylindrarna.
Finns värre i rallycross, uppåt 95-100mm slaglängd. De motorerna hamnar på 3.0 liter eller strax under beroende på borr. Men mer slag ger mer vrid än toppeffekt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #13 skrivet: november 11, 2006, 18:50:27 »
Egentligen har jag väl inge mål, då kanske man bara blir besviken att man missat de :P Men över 300 kanske är rent önketänkande? Men med längre slaglängd så bör man väl också ha kortare kolvar ? annars kanske kolv och ventiler/tändstift får lite för mycket närkontakt. Men i övrigt så ska det passa rakt av ?
life starts when RPM hits red

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:sugtrim
« Svar #14 skrivet: november 11, 2006, 19:08:32 »
Ja över 300 är det svårt och dyrt att öka effekten tror jag

Självklart måste kolvarna vara kortare. Jo det finns marinvevar som passar rakt av både i det klena och det starka b230 blocket före/efter -89. Hur det är med b23 vet jag inte men vet att det finns där med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #15 skrivet: november 11, 2006, 19:25:04 »
mhm... så det tåls att tänkas på ... jaja... får först och främst införskaffa mig en 300 .. helst med tre dörrar, då jag vill ha sidepipes :)
Tack så mycket för svar! om nån kommer på mer svar på nån av alla mina frågor, tveka inte, skriv :D

MVH
life starts when RPM hits red

caferacer

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #16 skrivet: februari 03, 2007, 19:38:14 »
Jeg har sendt mitt motorblokk til sverige der jeg skal borre opp en 230 sette i mahle kolvar strokad vev så jeg ender opp på 2,5l
ferdig blokk,ekstraktor grenrør,innsug for to dobble,månen vass kam.
Dette koster meg 11000nok.
en bra portet 405 topp til 7000nok på toppen.
Så har du 250hk.
billig og bra!

Dere må unnskylde min svorske skrivemåte!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:sugtrim
« Svar #17 skrivet: februari 09, 2007, 19:25:16 »
Jeg har sendt mitt motorblokk til sverige der jeg skal borre opp en 230 sette i mahle kolvar strokad vev så jeg ender opp på 2,5l
ferdig blokk,ekstraktor grenrør,innsug for to dobble,månen vass kam.
Dette koster meg 11000nok.
en bra portet 405 topp til 7000nok på toppen.
Så har du 250hk.
billig og bra!

Dere må unnskylde min svorske skrivemåte!

Det blir en fin motor! Byts det till större ventiler för att nå 250hk?
Får man fråga vad det är för firma som gör arbetet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

caferacer

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Re:sugtrim
« Svar #18 skrivet: februari 16, 2007, 17:58:12 »
Nei han som bygget toppen mener at det skal gå uten større ventiler,men vi får se.
Det er autotrim i trondheim,norge som har tatt toppen.
Mens blokka har thomas nillson i sunne tatt hånd om!