Författare Ämne: Blyfri bensin i B14  (läst 3054 gånger)

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
Blyfri bensin i B14
« skrivet: november 10, 2006, 18:34:05 »
Skaffade nyligen en 340Gl -80 som jag kört på blyfri 95 utan någon blyersättning sen kom jag på häromdagen att den kanske ska ha blyersättning. Någon som vet.
Vad jag har fattat så ska det väll vara alu topp på B14 och är det det ska det väll vara lugnt?

Vet någon föreste hur många -80 och älder 349, 360 som finns kvar i livet har inte sett många.

// Johan

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Blyfri bensin i B14
« Svar #1 skrivet: november 10, 2006, 23:22:41 »
Står lite om det här

http://www.300power.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=2013

Gör det någon skillnad om man har alu topp? Har det inte med ventiler eller ventilsäten att göra?

Finns alltför få tidiga 340 kvar, skulle själv vilja ha en riktigt fin tidig 340 med B14 och variomatic låda.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 10, 2006, 23:42:41 »
Jo det har det väll men har du alu top lär du ju ha ventilsäten i ett hårdare material.
 Det är bara något jag fått för mig att det ska gå ändå med alu topp för bilar som inte har alu topp har väll ventilsätena i samma material som toppen.

Va ju lite blandade svar i den tråden..... men men jag tycker ju bilen går bra så då får jag väll anta att alt är frid o fröjd och är det inte det väll så vore ju i alla fall ingen störe ekonomisk förlust :P

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 11, 2006, 00:41:37 »
skulle tro att så länge vi inte pratar om mycket hårdkörning så gör det inge större skada på ventilsätena. kankse det märks på en 10årsperiod?