Författare Ämne: Kromets 345:a  (läst 4086 gånger)

kromet

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Kromets 345:a
« skrivet: november 11, 2006, 20:57:49 »
Hejsan!

Här kommer som utlovat en projekttråd där Snusarns gamla 345:a behandlas.

Bilen köptes av mig i höstas, och har sedan dess gått en hel del mil faktiskt, inga direkta långturer, men en del "cruising" har det allt blivit. Hittills har allt fungerat som det ska, (ta i trä), men det fanns/finns dock några saker som jag tänkt ordna på bilen. Utan inbördes ordning:

1. Rostlagning
2. Fixa till "snobbringarna"
3. Ev. masera motorn litet
4. Takluckan ska lagas
5. Ev. bygga en hatthylla för 6X9:or
6. Ev. en andra uppsättning fälgar för sommardäck
7. Ev. nytt avgassystem/iallfall fixa till ändröret
8. Någon smågrej här och där tillkommer naturligtvis


Ang. rosten, så finns det som de flesta härinne säkert redan vet, inte särskilt mycket rost på bilen alls. Dock fanns det ett rosthål som var i behov av lagning i höger hjulhus bak, detta är dock redan svetsat och klart, och med ny rostskyddsmassa så hoppas jag slippa rosten på ett bra tag nu.

Det jag har gjort med bilen hittills är nämda rostlagning, införskaffandet av ett lackstift för att göra några smårepor lite mindre synliga, rostskyddsmedel i trösklar, samt en rejäl upputsning av bilen, (har gått igenom den själv med maskin och bra medel, grundligt). Jag tyckte bilen såg rätt OK ut i lacken redan då jag köpte den, men med en upputsning blev ju nästan lackan som ny ! - verkligen imponerad över skicket på lacken, (och bilen i stort med naturligtvis ÖHT). Har även införskaffat mig två dekaler som jag länge varit sugen på, syns på bilderna längst ner ;)

Har även införskaffat en uppsättning dubbade vinterdäck, det är nämligen tänkt att bilen ska få gå under vintern också. Det är dock ingen som behöver direkt oroa sig över bilen, när jag varken tänkt köra sönder den, eller missköta den under vintern. (Eller annan årstid med för den delen). Den kommer inte att gå som "daily driver" i 10 mils snöslask om dagen, utan endast några fåtal mil i veckan är det tänkt. Tvättning av bilen kommer ske med jämna mellanrum även under vintern, - vill inte ha någon "väghinna" som sätter sig över bilen.

Mer info om mina tilltänkta modifieringar kommer snart, sålänge kan jag även meddela att bilen som sagt skött sig utmärkt, enda krånglet hittills har varit låset till dörren som, föga oväntat, har krånglat en del i vårt nuvarande klimat här, med temeraturer runt 0:an. Kommer smörja upp det litet före snön lägger sig är det tänkt, och sedan är det bara att hoppas på att det skötet sig under resten av vintern.

Här kommer förövrigt lite bilder på bilen, (länkar till min plats på garaget.org, onödigt att posta upp bilderna en gång till i mitt tycke), håll till godo:

http://www.garaget.org/?car=34378

kromet

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re:Kromets 345:a
« Svar #1 skrivet: november 11, 2006, 21:59:09 »
Kan ju först och främst lägga till modellinfon för de som vill, bilen i fråga är alltså en Volvo 345 GLS - 81:a :)

Ang. de modifieringar jag pratade om i mitt förra inlägg, så kan jag börja med att meddela att alla ändringar jag planerar att göra måste kunnas göras om till originalskick igen, skicket är ändå ganska speciellt på bilen, och det vore synd att förstöra bilen enligt min mening. För att gå in lite mera i detalj på vad som ska göras;

1. Sedan rosthålet är lagat är det inte mycket gällande rost som behöver fixas egentligen, däremot börjar tidigare rostlagningar över de bakre hjulhusen "säga upp sig" på en del ställen - detta kommer troligtvis slipas om/lagas igen till våren. Då det är en viss nyansskillnad mot lagningarna gentemot resten av lacken skulle egentligen bilen behöva en omlackering, men det känns lite tråkigt då resten av bilen är så fin i originallacken. Dessutom kostar det "för mycket" för bilen just nu. Om några år kan det kanske, och jag säger kanske, vara aktuellt, om jag fortfarande äger bilen då.

2. Motorn kommer bara att ev. få öppnare andningsvägar, ev. sportluftfilter och något grövre avgassystem - alltså inget "3-tums-hela-vägen-fram-tills-4-tumms-jappsutblåset"-stuk, utan ett som faktiskt isåfall är tänkt att fungera. Annan, något vassare kam kan säkert vara aktuellt, mest för skojs skull. Har inte riktigt bestämt mig vilken jag ska satsa på än.

3. Meningen var att jag redan i höst skulle fixat iordning en hatthylla för 6X9:or, men så är inte fallet. Tanken var att köpa en beg. hylla, gärna då blå som resten av inredningen naturligtvis, förstärka den något, och sedan stoppa ner ett par högtalare i den helt enkelt, drivna av ett steg. Ogillar i princip baslådor generellt sett, då de dels tar upp värdefull plats i bagaget, och dels får bilen, i teorin, att gå något sämre p ga den ökade vikten ;) - Lådan som Snusarn byggt som satt i bilen har fått en ny bostad i kompisens bil. I övrigt kommer troligtvis inget att göras åt ljudet, det "blåa" MDS-kittet som sitter i har jag även haft i tidigare bilar, (ett likadant kitt alltså), och även om jag ärligt talat inte riktigt kommer överens med dess, i mitt tycke, något skrikiga ljudkaraktär, så har jag varken ork eller lust att förbättra ljudet där fram - isåfall måste det till ganska dyra doningar för att få någon riktigt kännbar förbättring, och det är jag som sagt inte sugen på helt enkelt. Huvudenheten är dock utbytt, även den gick till kompisen, och in åkte en Pioneer istället. (Lite mera inställningsmöjligheter, något modernare stereo).

4. Snobbringarna, (alltså originalfälgarna), skulle må bra av en liten uppfräschning. Kromet är bra, men själva mittenpartiet har sett bättre dagar, definitivt. Därför kommer dessa att slippas, och målas om, av mig själv naturligtvis. Hade även ev. tänkt köpa några "fräcka" fälgar att varva med om sommaren, får se om ekonomin tilllåter bara.

5. Takluckan, och annat småplock kommer att fixas, tveksamt om det blir så mycket mera fixat med sådana här smågrejer i vinter, är nog mer troligt att det får vänta till våren, detsamma gäller förövrigt det mesta på listan.

Det är förövrigt kul att äga en såpass fin 345:a. Den väcker ändå en hel del upséende, har fått höra positiva reaktioner från både vänner och bekanta, samt faktiskt även personer anställda på Volvo - sådant är alltid kul  :D - Det faktum att bilen är såpass gammal, men ändå fin både utvändigt och invändigt imponerar uppenbarligen på omgivningen, själv tycker jag det är kul att åka runt i en "underdog" som 345:an. Dekalerna och larmet gör även sitt till för att roa omgivningen kan jag lova ! (Inte många 345:or med larm som jag känner till iallfall).

Kan även meddela att jag ägt Volvo 300 förut. Hade en ganska skabbig 340 DL för några år sedan. Skillnaden är faktiskt ganska stor, som sig bör. När jag ägde DL:en "drömde" jag om en något större motor, GLT:en kändes naturligtivs lockande, men jag kände på mig att det bilen behövde var egentligen endast något drygt tiotal hästar mer, - och ett bättre vridmoment. Och detta visade sig även vara sanningen. B19A är helt enkelt som klippt och skuren för jobbet i en 300:a, utmärkt bruksmotor. Där Renaultmotorn saknade råstyrka, har Volvomotorn bra med klipp, precis där man vill ha det i en bruksbil - mellanregistret. Motorn är en pärla i min värld, och att man trots allt kör runt i en ganska lätt bil med ganska stor motorvolym märks av - motorn upplevs som råstark, och klarar det mesta den ställs inför galant. Den 4-växlade lådan är förövrigt en bättre bekantskap än den 5-växlade enligt mig iallfall, tycker utväxlingarna är riktigt bra, väldigt bra t om. Passar perfekt till motorn, man saknar inte ens en högre växel, så bra tycker jag ärligt talat lådan är. Bra känsla i den också, gillar när det känns "mekaniskt" när man växlar. Viss reservation för ettans växel dock, som sitter lite skumt till. Att också ha sådan "lyx" som t ex varvräknare gör även det sitt till för körupplevelsen - En 345 GLS är helt klart en bil att trivas i under färd  :)
« Senast ändrad: november 11, 2006, 22:01:31 av kromet »

kromet

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re:Kromets 345:a
« Svar #2 skrivet: november 13, 2006, 13:15:14 »
Tänkte att jag kan ju slänga in en liten bild så länge, bilden nedan visar hur det ser ut vid det forna rosthålet nu, dum som man var, så tog jag ju dock inte kort på det före lagningen för att kunna visa skillnaden  ::) - iaf något material till tråden.

Dessutom ser man hur färgen börjar släppa i kanten - det ska som sagt fixas till våren, vill inte låta det gå för långt.

Planen med att måla själva "fälgdelen" av "snobbringarna" (puh, i brist på bättre förklaring), har även börjat ta fart. Är helt enkelt sugen - även fast det är långt kvar till våren just nu. Har inte bestämt färg än, men svart, eller t om rött kan komma på tal. Kanske även blått ? - Är väl egentligen någon av de tre färgerna jag bestämt mig för. Någon med åsikter i ämnet ?

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Kromets 345:a
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2007, 03:15:59 »
Hej !
Trodde faktiskt inte att jag skulle sakna "bäbis blå" men det gör jag nog... lite iaf.
Kul att bilen används , och snygga tagna bilder på "pärlan"
Jag va själv inne på att fixa till plåtfäljarna men... i mitt tycke så gör de sig nog bäst i silver eller svarta.
"snobbringar" är inte fälgen utan de kromade ringarna på fälgen (de är löstagbara) .

sätter in två bilder jag gillar, den första visar skicket på lacken då jag fick hem den samt att den ser lite rå ut oxå


Den här är efter en första omgång med lackrengöring viss skillnad


Ha de..




Är volvo lös nu....

kromet

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re:Kromets 345:a
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2007, 04:02:37 »
Kan uppdatera litet, mest för att informera om bilen i stort:

Bilen fungerar utmärkt, går några mil i veckan, och tvättas relativt ofta - vilket den tycks må bra av. Vid längre färder på landsväg används dock inte bilen, vägsalt är nog ingen höjdare på denna bil, (eller någon annan bil heller iofs). Enda egentliga kruxet just nu är att spolningen till vindrutan fungerar ytterst sporadiskt. Får försöka lösa detta så fort jag får "tummen ur".

Bilen har förövrigt fått beröm från en lokal Volvosamlare, sådant är alltid kul !

Att dömma av dina bilder fick du verkligen bra fason på lacken snusarn, trodde inte det hade varit så illa en gång i tiden, måste har varit grymt skönt att se den riktiga lackytan titta fram! - Du måste gjort ett verklige gediget arbete med lacken, den var inte heller särskilt svårputsad i höstas, tvärtom blev jag mycket förvånad över hur enkel den var att putsa ren, samt hur otroligt fin den faktiskt är i stort efter att smutslagret var borta. Imponerande. Tack för kommentaren om bilderna också, önskar bara jag hade en litet bättre kamera ! - Ha det så bra själv..

I övrigt: Av mina tilltänka planer händer inte så mycket, det får vänta tills våren. Inte heller fälgarna har målats, funderar på om de ändå inte kan få vara original så att säga. Däremot har jag lust att köpa en till uppsättning däck, med några riktigt fina alufälgar och sätta på bilen, mest för att väcka reaktioner från omgivningen ;)

Kan även erkänna att säljplaner finns någonstans i bakhuvudet, faktiskt. Å ena sidan skulle det vara riktigt kul att behålla bilen, gärna mycket länge, och ta fram den vid lite särskilda tillfällen, vilket nog får bli denna bils öde, om jag inte säljer den. Å andra sidan tröttnar jag tyvärr ganska fort på alla bilar jag kör "lite oftare", och då känns det lite dumt att bara låta den rulla mil efter mil utan vidare mening så att säga. Därför finns planerna på att som sagt antingen sälja, eller börja använda den mer restriktivt. Att mer eller mindre bruksköra en äldre bil i ovanligt fint skick visade sig helt enkelt vara svårare än jag trodde, (så som så många även säger). Visst sköter verkligen jag om bilen, och inte heller lägger några större mil med den, men det går liksom inte, det tar emot på sitt sätt..
« Senast ändrad: januari 17, 2007, 04:18:52 av kromet »

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Kromets 345:a
« Svar #5 skrivet: april 08, 2007, 03:55:25 »
så vad har du kommit fram till då  ;D dessa eviga problem man har , själv så saknar jag henne inte speciellt mycket.
Är volvo lös nu....