Kan ju först och främst lägga till modellinfon för de som vill, bilen i fråga är alltså en Volvo 345 GLS - 81:a

Ang. de modifieringar jag pratade om i mitt förra inlägg, så kan jag börja med att meddela att alla ändringar jag planerar att göra måste kunnas göras om till originalskick igen, skicket är ändå ganska speciellt på bilen, och det vore synd att förstöra bilen enligt min mening. För att gå in lite mera i detalj på vad som ska göras;
1. Sedan rosthålet är lagat är det inte mycket gällande rost som behöver fixas egentligen, däremot börjar tidigare rostlagningar över de bakre hjulhusen "säga upp sig" på en del ställen - detta kommer troligtvis slipas om/lagas igen till våren. Då det är en viss nyansskillnad mot lagningarna gentemot resten av lacken skulle egentligen bilen behöva en omlackering, men det känns lite tråkigt då resten av bilen är så fin i originallacken. Dessutom kostar det "för mycket" för bilen just nu. Om några år kan det kanske, och jag säger kanske, vara aktuellt, om jag fortfarande äger bilen då.
2. Motorn kommer bara att ev. få öppnare andningsvägar, ev. sportluftfilter och något grövre avgassystem - alltså inget "3-tums-hela-vägen-fram-tills-4-tumms-jappsutblåset"-stuk, utan ett som faktiskt isåfall är tänkt att fungera. Annan, något vassare kam kan säkert vara aktuellt, mest för skojs skull. Har inte riktigt bestämt mig vilken jag ska satsa på än.
3. Meningen var att jag redan i höst skulle fixat iordning en hatthylla för 6X9:or, men så är inte fallet. Tanken var att köpa en beg. hylla, gärna då blå som resten av inredningen naturligtvis, förstärka den något, och sedan stoppa ner ett par högtalare i den helt enkelt, drivna av ett steg. Ogillar i princip baslådor generellt sett, då de dels tar upp värdefull plats i bagaget, och dels får bilen, i teorin, att gå något sämre p ga den ökade vikten

- Lådan som Snusarn byggt som satt i bilen har fått en ny bostad i kompisens bil. I övrigt kommer troligtvis inget att göras åt ljudet, det "blåa" MDS-kittet som sitter i har jag även haft i tidigare bilar, (ett likadant kitt alltså), och även om jag ärligt talat inte riktigt kommer överens med dess, i mitt tycke, något skrikiga ljudkaraktär, så har jag varken ork eller lust att förbättra ljudet där fram - isåfall måste det till ganska dyra doningar för att få någon riktigt kännbar förbättring, och det är jag som sagt inte sugen på helt enkelt. Huvudenheten är dock utbytt, även den gick till kompisen, och in åkte en Pioneer istället. (Lite mera inställningsmöjligheter, något modernare stereo).
4. Snobbringarna, (alltså originalfälgarna), skulle må bra av en liten uppfräschning. Kromet är bra, men själva mittenpartiet har sett bättre dagar, definitivt. Därför kommer dessa att slippas, och målas om, av mig själv naturligtvis. Hade även ev. tänkt köpa några "fräcka" fälgar att varva med om sommaren, får se om ekonomin tilllåter bara.
5. Takluckan, och annat småplock kommer att fixas, tveksamt om det blir så mycket mera fixat med sådana här smågrejer i vinter, är nog mer troligt att det får vänta till våren, detsamma gäller förövrigt det mesta på listan.
Det är förövrigt kul att äga en såpass fin 345:a. Den väcker ändå en hel del upséende, har fått höra positiva reaktioner från både vänner och bekanta, samt faktiskt även personer anställda på Volvo - sådant är alltid kul

- Det faktum att bilen är såpass gammal, men ändå fin både utvändigt och invändigt imponerar uppenbarligen på omgivningen, själv tycker jag det är kul att åka runt i en "underdog" som 345:an. Dekalerna och larmet gör även sitt till för att roa omgivningen kan jag lova ! (Inte många 345:or med larm som jag känner till iallfall).
Kan även meddela att jag ägt Volvo 300 förut. Hade en ganska skabbig 340 DL för några år sedan. Skillnaden är faktiskt ganska stor, som sig bör. När jag ägde DL:en "drömde" jag om en något större motor, GLT:en kändes naturligtivs lockande, men jag kände på mig att det bilen behövde var egentligen endast något drygt tiotal hästar mer, - och ett bättre vridmoment. Och detta visade sig även vara sanningen. B19A är helt enkelt som klippt och skuren för jobbet i en 300:a, utmärkt bruksmotor. Där Renaultmotorn saknade råstyrka, har Volvomotorn bra med klipp, precis där man vill ha det i en bruksbil - mellanregistret. Motorn är en pärla i min värld, och att man trots allt kör runt i en ganska lätt bil med ganska stor motorvolym märks av - motorn upplevs som råstark, och klarar det mesta den ställs inför galant. Den 4-växlade lådan är förövrigt en bättre bekantskap än den 5-växlade enligt mig iallfall, tycker utväxlingarna är riktigt bra, väldigt bra t om. Passar perfekt till motorn, man saknar inte ens en högre växel, så bra tycker jag ärligt talat lådan är. Bra känsla i den också, gillar när det känns "mekaniskt" när man växlar. Viss reservation för ettans växel dock, som sitter lite skumt till. Att också ha sådan "lyx" som t ex varvräknare gör även det sitt till för körupplevelsen - En 345 GLS är helt klart en bil att trivas i under färd