Författare Ämne: Tubo konvertering  (läst 5551 gånger)

Anders1978

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tubo konvertering
« skrivet: november 24, 2006, 09:51:29 »
Hej!
Jag tänkte leka lite med min 360 -88 och  få lite mer mos under huven så jag tänkte fråga om det är ngn som har ngr bra tips och vilket som blir bäst.
1. går det att sätta turbo på b 200k då den är snarlik 23 an.. och hur mkt behöver jag ändra

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Tubo konvertering
« Svar #1 skrivet: november 24, 2006, 12:01:11 »
Inga problem att konvertera, du behöver ett grenrör från en 230FT. Den passar rakt på eller köper du en adapter från Artracing om du vill använda b21ET grenröret.

Guide hur man får ner en b230FT motor i en 300:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914

Sen kan du kolla i projekt tråden där finns många turbo 300r.

Välkommen till klubben.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 24, 2006, 18:44:47 »
så långt är jag helt med men luftmasse mätaren sitter ju med alla vakium slangar o sånt och den måste ju sitta före turbon eller  är jag ute o cyklar
« Senast ändrad: november 24, 2006, 18:45:22 av Anders1978 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 24, 2006, 19:46:29 »
så långt är jag helt med men luftmasse mätaren sitter ju med alla vakium slangar o sånt och den måste ju sitta före turbon eller  är jag ute o cyklar

Stämmer nästan, det är en luftMÄNGDSmätare och det är inga vakumslangar till den eller nåt annat före gasspjället.

Dock stämmer det att den måste flyttas så att den hamnar före turbon!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 25, 2006, 02:35:43 »
Men det sitter ju en slang mellan mängd mätaren och gas spjället tar man bor den så dör ju nästan bilen ???

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 25, 2006, 08:14:00 »
hej och välkommen  en liten rättelse ang mängd mätaren

1 du kan ha den på sin vanliga plats under förutsättningen att du inte laddar mer än max 0,8 bar om den monteras på sin vanliga plats eller så  tar du och monterar den på andra sidan som jag kommer att göra på min bil det går att ha den på vilken sida som men klarar inte tryckpulserna om du har högre laddtryck än ovan  detta är en vanlig sak som gör att mängd mätaren pajar i axeln och ger fel signaler pga tryck pulserna  jag har  byggt flera bilar med detta system  på 300 med lu jetronic och le jetronic det viktiga är frisk ren luft riktiga anslutningar och  tålamod med bygget sen bör du göra som många i klubben gör vad gäller mängdmätarens  fjäder inne i locket för bränsle justering men mer om det senare  ta god tid på dej och fundera i genom ditt bygge så klarar du detta galant annars finns det många här på klubben som svarar på dina frågor      och du ingen fråga e dum  alla e välkomna     hasse66  
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: november 25, 2006, 18:58:50 »
Men det sitter ju en slang mellan mängd mätaren och gas spjället tar man bor den så dör ju nästan bilen ???

Jo den måste ju vara ansluten på så vis, nånstans i luftflödet mellan luftfilter och insug, före (eller efter turbon) som Hasse säger.

Med vaakumslangar menar jag såna som förser olika saker (tex tändningen) med vaakum, de slangarna är inte tjockare än en centimeter och sitter alltid på insuget mellan spjället och motorn där det bildas vaakum i alla lägen utom vid full gas då det blir atmosfärtryck där.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.