Författare Ämne: Hög co  (läst 10274 gånger)

Anders1978

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hög co
« skrivet: november 26, 2006, 16:36:16 »
Nu när jag hittat en sida med folk med samma intrs så kommer frågorna  ;) Jag fick en co på 7,5 när jag bes bilen och förra året var den på typ 1.5 jag har bytt stift olja mm men hitta ej felet så jag tanka 2 liter bensin o slog i 3 liter telnol och körde lite sen åkte o bes då blev den 4.5 då bes mannen sa åt mig att gasa ur den 2 ggr och den slutliga co blev 0.1 så helt godkänd, men ngt är det ju som ej stämmer det värkar som han öser in bränsle, på tomgång eller ngt  ??? Men saken är det att bilen går inte sämre den drar inte mer bensin är det ngn som har ngt att föreslå. bilen är en 360-gl 88 med 81 kw i papprena

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Hög co
« Svar #1 skrivet: november 26, 2006, 21:46:30 »
Du har alltså en B200F?
Svårt att säga exakt men det jag skulle göra först om jag var du är att kolla lambdasonden. Och om allt ser okej ut skulle jag nog börja titta på luftmängdsmätaren.
Men kolla upp lambdasonden och hojta till om du inte får till det.

Edit: Leta även efter avgasläckage mellan topp och lambdasond.
« Senast ändrad: november 26, 2006, 21:46:57 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 27, 2006, 00:05:47 »
Jag trodde jag hade en 200k vad är skillnaden?? jag har kollat lamda värdena och dom var helt ok och det är inga läkage, men jag har för mig att man kan mäta mängdmätaren men vet inte vad man ska ha för värden på den
« Senast ändrad: november 27, 2006, 00:06:23 av Anders1978 »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 27, 2006, 15:31:30 »
skilnaden är väl att b200f är insprutad och b200k förgasare? sen är det väl nåt med kompressionsförhållanden med..

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 27, 2006, 18:46:25 »
Jag trodde jag hade en 200k vad är skillnaden?? jag har kollat lamda värdena och dom var helt ok och det är inga läkage, men jag har för mig att man kan mäta mängdmätaren men vet inte vad man ska ha för värden på den

Enklaste sättet att se skillnad är B200F = elektroniskt sprut med lambdasond, B200K = fallförgasare. Motorkoden ska stå på kamremskåpan om inte klisterlappen lossnat om du är osäker.
Hur har du kollat lambdavärdena? Besiktningsprotokollet, mätt spänningen på sonden eller gjort ett eget avgastest?
Förare TEAM EGON RACING

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 27, 2006, 19:19:00 »
Lamdavärdena var helt ok dock har jag ej mätt spänningen på lamdan,,,, vet inte vad den ska vara, eller mängd mätaren men jag testa på en verksta när jag fyllt i telnolen och då sjönk ju co värdet,,

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 27, 2006, 19:42:30 »
Lamdavärdena var helt ok dock har jag ej mätt spänningen på lamdan,,,, vet inte vad den ska vara, eller mängd mätaren men jag testa på en verksta när jag fyllt i telnolen och då sjönk ju co värdet,,

I teorin kan det vara mycket som kan vara fel, t.ex. kan det vara så enkelt som en fördröjning på lambdaregleringen beroende på igensotat lambdasond, eller att katalysatorn är trasig. Men det senare är inte särskilt vanligt om du inte har en motor som drar mycket olja eller går på tre cylindrar så den skickar ut mycket oförbränt bränsle till avgassystemet.
Att CO-värdet sjunker när du tankar etanol är fullt normalt, det är ett gammalt måste-få-den-igenom-besiktningen-så-skrotar-jag-skiten-sen-knep.

Kan inte svara på vilka värden du ska ha på luftmängdsmätaren, prova byt eller skruva upp och se till så spjället går lätt och kontaktytorna är rena.
Förare TEAM EGON RACING

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 28, 2006, 00:12:09 »
Vart ställer man in luft o sånt eller sköt det automatiskt ??? katten spelar nog inte så stor roll eftersom det är en 88 och co får ligga på 3.5 det var ju 89 de hårdare reglerna kom

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 28, 2006, 00:24:47 »
Du kan ställa CO-halten på en justerskruv på luftmängdsmätaren om jag inte minns helt fel.
Låna en Haynes bok på biblioteket så står det mesta där.
Har du mätt spänningen ut ur lambdasonden än? Ska reglera mellan 0 och 1000mV men det viktigaste är att spänningen inte "fastnar" utan rör sig hela tiden. Vissa analoga mätare har svårt att hänga med så det kan vara bra att ha en digital, gärna lite dyrare med peak funktion.
Förare TEAM EGON RACING

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 28, 2006, 01:28:29 »
Jag ska kolla på det... men va fan motorn ska ju bara sitta på bes planerna ligger ju på turbo, då man en gång haft en tic så fastnar man ju lätt i turboträsket :P
« Senast ändrad: november 28, 2006, 01:28:50 av Anders1978 »

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 30, 2006, 17:47:03 »
Hur mäter jag späningen på lambdan?
Skalar sladdarna?
Mellan vilka kontakter?

Tacksam för svar!

//Andy

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #11 skrivet: december 30, 2006, 21:43:49 »

Skala inte sladdarna.
Lambdasonden har två kontakter till sig som sitter bakom motorn som du ser ovan pilen på bilden, en 2-polig för förvärmningen & en flatstiftsskarv med gummituta över.

Det är den med gummituta du skall använda. Dra bort gummit, peta i en kabel till genom gummit och anslut. Dra på gummit igen och fixa in kabeln i kupeen, där ansluter du den röda kabeln på din multimeter till denna kabel. Svart till jord nånstans.
« Senast ändrad: januari 10, 2007, 23:21:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Flowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 04, 2007, 00:13:19 »
Stort tack!

Anders1978

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 10, 2007, 21:21:28 »
Hmm en sak är ju det om man har kört lungt med den och inte varvat, då kan den vara lite tjurig på starten inget märkvärdigt men ändå,
Men har jag gasat utav...... så startar den hur lätt som helst måste ju vara att den surar ner sig på ngt sätt ???