Författare Ämne: Kopplingsproblem - Hugger  (läst 7890 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Kopplingsproblem - Hugger
« skrivet: december 14, 2006, 22:02:33 »
Hej, har kört länge med en koppling som hugger men det har inte kännts som ett stort problem. Men tänkte ändå söka lite hjälp för det här och nu!

Den hugger så till vida att när bilen stått över natt eller längre, gärna i fuktigt väder så hugger kopplingen precis i dragläge så det blir smått ryckigt när man ska iväg från stillastående trots att man försöker slira iväg på kopplingen som en gammal tant.
Det är inte ett ryck utan många små, som om det är nåt som kärvar och släpper kopplingen stegvis med små steg i taget.

Någon mer som känt detta och/eller vet vad som inte står rätt till och behöver åtgärdas?

Tacksam för hjälp.
Mvh Frej
« Senast ändrad: december 14, 2006, 22:03:26 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Kopplingsproblem - Hugger
« Svar #1 skrivet: december 16, 2006, 00:38:19 »
Min första spontana tanke var att lamellen fastnar mot svänghjul eller tryckplatta men det känns inte så sannolikt eftersom du använder bilen rätt så mycet?

Vill minnas att jag har nån bok från skolan där det står att kopplingen hugger ifall det kommer olja på den. Tyvärr är det inget jag varit med om själv så jag vet inte exakt hur det upplevs.

Skulle tro att det bara är att riva kopplingen och kolla hur det ser ut. Du ska ju ändå byta svänghjul snart?  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 16, 2006, 12:36:01 »
Nej jag kör ju bilen minst 2ggr per vardag och oftast nån gång per helg så det kan det nog inte vara..

motorn har läckt lite olja från toppen bak vid halvmånen, kanske har runnit ner och in i kopplingen? Annars kanske den har läckt lite runt veven.

Till våren blir det motorbyte (tror jag), och då ska både svänghjul, tryckplatta och förhoppningsvis lamell bytas!
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 20:11:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 17, 2006, 04:56:39 »
Det kan vara olja på lamellen, brukar kännas som att man darrar på foten när man ska köra iväg men sedan funkar det bra. Om du fortsätter köra som en gammal tant ;) så håller det säkert, men om du vill varva som en demon bör du nog se till att hålla oljan i motorn å byta koppling.
Har sjäv dödat en väl inoljad koppling, dock på en FIAT, & lite över 7000 rpm. Det såg ut som svinto i sprängkåpan, hela slitytan hade lossnat. Oljeläckage från växellådan var "boven".

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 17, 2006, 09:24:27 »
Det kan vara olja på lamellen, brukar kännas som att man darrar på foten när man ska köra iväg men sedan funkar det bra. Om du fortsätter köra som en gammal tant ;) så håller det säkert, men om du vill varva som en demon bör du nog se till att hålla oljan i motorn å byta koppling.
Har sjäv dödat en väl inoljad koppling, dock på en FIAT, & lite över 7000 rpm. Det såg ut som svinto i sprängkåpan, hela slitytan hade lossnat. Oljeläckage från växellådan var "boven".

Då är det nog olja som är boven. Det fixar vi till nästa motor! Tack Zlobban för att du delar med dig av erfarenheten!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Kopplingsproblem - Hugger
« Svar #5 skrivet: april 16, 2008, 23:48:12 »
NU har jag fått bort kopplingen äntligen.
Finns det nåt sätt att se om det varit olja på lamell eller svänghjul/tryckplattas slityta?

Det var olja/oljig smuts inuti kopplingshuset..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2008, 20:12:49 »
En tanke, det kan inte vara urtrampningslagret som kärvar på röret det glider på fram och tillbaka?

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2008, 00:10:38 »
En tanke, det kan inte vara urtrampningslagret som kärvar på röret det glider på fram och tillbaka?

Kan det säkert, också vara! Jag bytte Wiren (hela kabeln), hjälpte en hel del! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2008, 01:18:27 »

Kan det säkert, också vara! Jag bytte Wiren (hela kabeln), hjälpte en hel del! :) /M

Jo det förstås, hugger det i wiren så hugger ju kopplingen.

Nu har jag testat lamellen på splinesen på transaxeln och de kärvar! Däremot var nog inte urtrampningslagret kärvt för det var fortfarande lite smörja kvar och lagret var lite glappt på styrhylsan.