Författare Ämne: Dålig gänga i tändstiftshålet  (läst 4784 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Dålig gänga i tändstiftshålet
« skrivet: december 28, 2006, 00:20:58 »
Jo jag märkte att jag har lite dåliga gängår i toppen i tändstiftshålen, undrar om man kan göra något åt det eller om man bör leta sig en ny topp? ???

Kan det påverka motorns kraft om inte tändstiften sitter i riktigt ordentligt?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Dålig gänga i tändstiftshålet
« Svar #1 skrivet: december 28, 2006, 12:49:40 »
lät inte så bra, kan väl kanske gå med såna där skruva in gängor? helicoil? annars finns det väl insatsgäng som tydligen ska vara bättre, om det finns för tändstift vet jag inte men annars har jag nog kanske nån topp liggandes om du blir tvungen byta. behov av någon.

Om du kör med helicoil så rekomenderas visst loctite 638 cylindrisk låsning då sitter den visst bra.

Om det påverkar körbarheten om inte tändstiftet sitter bra beror väl på hur dåligt det sitter? har du otur så kan det väl flyga lös av explosionen i cylindern eller så läker det och då får inget komp på den cylindern. Detta är mest vad jag tror skulle kunna hända, nån med erfarnhet får gärna flika in och skriva också.

Fanatic

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 28, 2006, 21:43:36 »
går ju att gänga om med hjälp av ett fräscht stift.. dock skulle jag inte göra det med toppen monterad då det lätt blir spån ..

Völvo360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 28, 2006, 23:14:58 »
Jo helicoil gänga eller insatsgänga finns nog som är menat till tändstiftsgängor som bara är att gänga dit.. Dock skulle det väl vara bäst att ha loss toppen när man gängar in en sådan. Annars har jag nog en topp ellder två över, som du får köpa, bor ju inte alls så långt ifrån varandra ändå :)
Volvo "Vi orkar lite vi också"

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 28, 2006, 23:27:45 »
se http://www.biltema.se/ eller http://www.biltema.fi/ och sök produkt nr 18-144
« Senast ändrad: december 28, 2006, 23:31:49 av kullke »