Författare Ämne: Byte av bromssköldar fram  (läst 3370 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Byte av bromssköldar fram
« skrivet: januari 04, 2007, 16:46:13 »
japp, har märkt lite oljud i bilen vid vissa hastigheter så ja kollade bromsskölden fram höger (varifrån ljudet kom) och märkte att dett är bra att den alls sitter kvar, det jag såg var att nästan alla fästen på bromsskölden var sönderråstade så jag tänke att jag skulle byta båda sköldarna fram. Nu till min fråga, är det enkelt att byta dessa eller måste man skruva sönder allting vad bromsar heter? Nåt annat jag borde byta samtidit om jag skruvar upp det?
Mvh. Tobias
« Senast ändrad: januari 04, 2007, 17:48:46 av Girder »

Völvo360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re:Byte av bromssköldar fram
« Svar #1 skrivet: januari 06, 2007, 13:04:19 »
Hej!
Nej det är inte så värst svårt att byta, först bort med hjult sen bromsoket och skivan med hjullager och allt sen bara att byta.. Men skruvarna som bromsskölden sitter fast med brukar ha en tendens att vara fastrostade. :(
går i stort sett till såhär men säkert har jag missat nåt. :P
Volvo "Vi orkar lite vi också"

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
Re:Byte av bromssköldar fram
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2007, 22:53:18 »
japp, har märkt lite oljud i bilen vid vissa hastigheter så ja kollade bromsskölden fram höger (varifrån ljudet kom) och märkte att dett är bra att den alls sitter kvar, det jag såg var att nästan alla fästen på bromsskölden var sönderråstade så jag tänke att jag skulle byta båda sköldarna fram. Nu till min fråga, är det enkelt att byta dessa eller måste man skruva sönder allting vad bromsar heter? Nåt annat jag borde byta samtidit om jag skruvar upp det?
Mvh. Tobias

Det är inte så svårt att byta, men varför ska du byta?
Jag kör utan bromssköladar på mina 360in för att få bättre kylning av bromsarna.
Jag var och besiktigade min 90a idag och besiktningsmannen sa inget om att bromssköldarna fattades, han var bara lite fundersam när jag svängt fälgbanorna så att jag har ventilerna inåt men han tyckte det såg brätt och tufft ut och att 360 var en riktigt bra och kul bil att köra så jag klara mej utan en ända anmärkning idag, men besiktningsmannen kom ju från en fin familj för han hade själv haft några 360in och hans far kör fortfarande 360 ;)
Jag har besiktigat GLTn flera gånger utan sköldar men när jag jobba på enbilvärkstad bytte jag bromsköldar på en gubbes 360 som fått anmärkning för att de var sönderrostade så det kan va lite olika var man besiktar.
Skulle jag få anmärkning för bromssköldarna skulle jag säga att jag tagit bort dem så inte bromsarna ska gå varma så fort man tokkör lite, och så skulle jag fråga dem varför de vill att jag har sköldarna där för jag har inte märkt något negativt med att köra utan och så finns det ju bilmodeller som inte har sköldar.