Författare Ämne: avgassystem  (läst 3379 gånger)

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
avgassystem
« skrivet: januari 10, 2007, 23:02:17 »
Har hört ett antal olika lälet från olika bilar, och den jag fastnade för var på en audi s6, med v8 dock, men just denna har ett special system, så den "smattrar" typ, vet inte hur jag ska förklara, men smattrar funkar nog bäst, tror ni det skulle kunna gå att bygga ett system så att det "smattrar" ur en b19 eller b200 eller vilken 4 cylindrig motor som helst? väl medveten om att det är stor skillnad på 8or och 4or, men änå, nåt trix borde man väl kunna dra till med? nåt med grenröret, kanske dra ihop några av dom olika utblåsen ? ingen som vet elelr har lyckats elles testat eller hört?

MVH
life starts when RPM hits red

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:avgassystem
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2007, 20:23:31 »
Fullflödesdämpare utan rör efter brukar smattra ganska mycket, speciellt om den sitter så långt bak att stosen på dämparen sticker ut bakom bilen.

Kanske räcker med att kapa bort "snabeln" efter sista burken för att få lite tuffare ljud, men då blir det ju svårt för bilprovningen att få dit slangen....

360glt

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Re:avgassystem
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2007, 21:28:14 »
Jeg kappet av røret i kurven etter fremre demper og lagde sidepipe på min og det ga en ganske kvass lyd... smatting om du vil men ikke stygg lyd... men tror ikkje det er helt etter reglene men jeg skulle skifte at uansett...  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:avgassystem
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2007, 21:58:52 »
Ljudet är väl annorlunda beroende på hur vass motorn är oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:avgassystem
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2007, 02:25:54 »
Den bästa modden till 300an vad det gäller avgassystemet var när jag bytte slutdämparen mot en Simons 2" fullflödes oval slutdämpare + en 45g avgaskrök som slutrör.
Kollar man på Simons dämparen så vet man hur man ska montera den + ljudet blir dovt och det stör inte vid normal körning.

Dessutom finns det hos Mekonomen Walker fästen som man bultar i karossen vilka passar utmärkt.