Författare Ämne: Inför besiktiktning?  (läst 10587 gånger)

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
  • Åbergs-production
    • Visa profil
Inför besiktiktning?
« skrivet: januari 12, 2007, 10:58:51 »
tjena..nu har jag och farsan bestämmt oss för regga in sladd bilen (360in) ;D..så nu har jag 3 frågor

1 vad säger besiktnings männen om att man tar bort sista burken?..låter det mkt mer om man tar bort den?(vill bara ha lite häftigare ljud)

2 ska tona rutorna bak..va säger dom om det?

3 har funderat på att tona bakljusen..har hört förut att den kanske inte går igenom med det?...stämmer det?..vet iaf att snutarna inte gillar det  >:(

har inte gjort nån av grejorna än..vill bara vet vad dom kommer att säga.

// jimmy..endast seriösa svar tack! :)
« Senast ändrad: januari 12, 2007, 11:00:54 av Street360 »
Gör som Ford...Köp Volvo!..Pärlan såld :(

Anders1978

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Re:Inför besiktiktning?
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2007, 11:14:26 »
1. Tar du bort sista burken så låter det för mkt, men jag lyckades bes det med borttagen burk, men det var ett tag sen,,, sen tappar du ju efekt med,motståndet ska ju sitta så långtbak som möjligt om jag inte minns helt fel så satsa på att bygga med en japs dämpare i stället skönare ljud och snyggare.

2. visst får du tona bakrutorna

3. det finns ju särskild färg för lyktor men om det går igenom vet jag inte ha ett par vanliga när du bes sen är det ju bara att sätta på dom tonade
« Senast ändrad: januari 12, 2007, 11:14:50 av Anders1978 »

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Åbergs-production
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2007, 11:57:30 »
1. Tar du bort sista burken så låter det för mkt, men jag lyckades bes det med borttagen burk, men det var ett tag sen,,, sen tappar du ju efekt med,motståndet ska ju sitta så långtbak som möjligt om jag inte minns helt fel så satsa på att bygga med en japs dämpare i stället skönare ljud och snyggare.

2. visst får du tona bakrutorna

3. det finns ju särskild färg för lyktor men om det går igenom vet jag inte ha ett par vanliga när du bes sen är det ju bara att sätta på dom tonade

okej tack för svaret! ;)..är det bättre om man tar bort mellan burken??..det är en 88 men reggad 871204..då behövs väl ingen katt ??
« Senast ändrad: januari 12, 2007, 12:04:25 av Street360 »

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2007, 17:16:59 »
ta du bort mellan burken, gjorde jag på min lät ganska bra. att du tappar effekt av att ta bort slutburken tror jag inte på för 5öre därmot.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2007, 18:23:43 »
ta du bort mellan burken, gjorde jag på min lät ganska bra. att du tappar effekt av att ta bort slutburken tror jag inte på för 5öre därmot.

Tveksamt om man tappar effekt men man kanske vinner effekt på att ha dämparen bak istället för fram. Pga. att avgaserna inte tar så stor plats när dom svalnat. Men då är det kanske återigen för litet motstånd.

Personligen vill jag inte ha Jättedova ljudet allan från avgassystemet. Funderar på om man skulle hitta lagom sportig standarddämpare från lämplig prestandabil på skroten.. Vet inte hur det är med 240 & 740 turbo tex. om dom är bättre än vanliga icke-turbo-volvos?
Lagom är bäst. NÄSTAN alltid.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Åbergs-production
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2007, 18:46:26 »
intressant  :P..mekonomen har en simons sportljuddämpare för ca 397 kr om ja inte minns fel?!..är det nått att ha tro?  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2007, 19:00:25 »
intressant  :P..mekonomen har en simons sportljuddämpare för ca 397 kr om ja inte minns fel?!..är det nått att ha tro?  :)

Om du menar den universaldämparen så kommer den inte bli så tyst. GustavT här på forumet och flera andra kör med utbytt sista dämpare mot en sådan. Låter alldeles för mycket för mig. Oavsett om det är 2 eller 2,5 tum i sista dämparen. De dämpar inte ljudet så mycket de där fullflödesdämparna. Dock har ju simons även skräddarsydda system till många bilmodeller och då låter det knappt märkbart mer än original. Och vet inte vad prestandaskillnaden blir heller.
Edit: GustavT har 2,5" hela vägen (även genom katten) Och nu har han 1 2.5" simons + en 2" simons. Låter som 17.
« Senast ändrad: januari 21, 2007, 19:59:41 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Åbergs-production
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2007, 19:14:39 »

Om du menar den universaldämparen så kommer den inte bli så tyst. GustavT här på forumet och flera andra kör med utbytt sista dämpare mot en sådan. Låter alldeles för mycket för mig. Oavsett om det är 2 eller 2,5 tum i sista dämparen. De dämpar inte ljudet så mycket de där fullflödesdämparna. Dock har ju simons även skräddarsydda system till många bilmodeller och då låter det knappt märkbart mer än original. Och vet inte vad prestandaskillnaden blir heller.

okej jo jag mena unversaldämparen..tack för svaret.. då vet jag att ja inte ska köpa en sån.. om jag inte vill få inte i hövvet förstås  ;)
..finns det inte nått annat enkelt och billigt sätt att få lite häftigare ljud??..ursäkta om jag är lite jobbig ::)..orkar bara inte med det fjuttiga orginal ljudet
« Senast ändrad: januari 12, 2007, 19:25:47 av Street360 »

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 13, 2007, 16:36:11 »
jag tog bort min och besiktade utan bakre dämpare. går hur bra som helst.
de va därimot förjävligt drygt att åka långt med den. fick ha stereon på max för att kunna slippa mullret.
sen skaffade ja japsdämpare å då blev de bättre racing ljud.
men det är fotradrande jobbit att åka jätte långt i den.

tonade bakrutor går fin fint.

tonade baklampor går om reflexen syns samt att bakljus och blinkers syns igenom när dom är tända.

360 Hybrid MKII

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 13, 2007, 17:37:15 »
Jag bytte den bakgrljuddämparen i min 360 till en annan från någon Dieselbil (luktade så) men jag bytte den främst för att slippa ha original ljuddämparen men flera meter rör frammåtoch bakåt  ;D

Men nu låter det inte så mycket utanför bilen, dock sprtigare, i framsätet låter det lagom, men i baksätet får man ont i huvudet  ::) Ljuddämparen jag lade dit har större omkrets och är kortare. (ifall det påverkar på nåt sätt)

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Åbergs-production
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 14, 2007, 19:58:38 »
okej tack så mkt för svaren! :D..ska ta in den till skolan i morrn..så jag ska kolla lite så får vi se vad som händer med ljuddämparen hehe

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Åbergs-production
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 19, 2007, 15:46:07 »
Jaha..då var det dags att besikta i dag  8) har fixat med den hela veckan...perfekt dag solen skiner det har precis kommit snö..ja kl 12 går man ut i garaget tänkte komma i tid hade tid halv 1 ..startar brummm å sen dör den  ::)..försöker starta men icke >:(..när det är 5 min kvar till besiktingen ringer farsan dit och frågar om man kan komma lite senare.. a visst säger dom men inte senare än 14:30..vi fösöker igen men icke..sen när klockan är 14 :30 så ger vi upp då har batteriet dött och vi har försökt med nästan allt..och det jobbigaste är att dagen före gick den skit bra och sen inte dagen efter  :(..den har varit avställd i ca 2 år pga att den dog rätt som det va..och vi tror så är det bränslepumsrelät eller nått liknande jag hade en sån fråga förut på forumet så det verkar vara det..jaja shit happens..också får man typ betala 150 spänn bara för att man missa tiden  :-\
« Senast ändrad: januari 19, 2007, 16:58:56 av Street360 »

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2007, 17:52:38 »
Min jävel va så men den gick igång om man lät den stå ett tag. men sen va den lika igen. då kollade ja tanken och tog bort filtret å sen vart den som ny.
360 Hybrid MKII

Street360

• JuniorMedlem
  • **
  • Åbergs-production
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 20, 2007, 15:34:07 »
Min jävel va så men den gick igång om man lät den stå ett tag. men sen va den lika igen. då kollade ja tanken och tog bort filtret å sen vart den som ny.

okej bra tips  :D..ska nog kolla lite på den i morrn

AntonL

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 03, 2007, 00:05:29 »
jupp, låter som smuts i filtret som släpper/fastnar då och då.

Turbobilar har ofta annat avgassystem som dämpar mindre pga turbon ändå tar bort mycket av avgasljudet.
Monterade förut ett anpassat 2,5" system från en 760 turbo på min 960 3,0 och den lät mycket mer än på 760 turbon den suttit på.

Om bakljusen är för mörkt tonade så att reflexerna inte fungerar så kan man behöva sätta dit små extra reflexer med dubbelhäftande tejp (som man självklart tar bort efter besiktningen). Det hände mig.
« Senast ändrad: februari 03, 2007, 00:06:48 av Jagd »

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 03, 2007, 11:29:36 »

nått liknadne som jag har den är kort och 2,5", har en sån som slutar mitt under bilen går knappt köra längre än en meter innan man är less :P