Författare Ämne: folkrace trimmning  (läst 12601 gånger)

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
folkrace trimmning
« skrivet: januari 21, 2007, 15:27:16 »
jag vet att det finns många trimm trådar men ingen är just det jag är efter...
jag har en 345 GLT med ett 2,3 block 405 topp som är orörd.
skall plana toppen och ev porta och köpa mig en omslipad orginal kam från reiju på 286 grader.
och ev bygga mig ett extraktor också.
pressa ihop regulatorn lite också så han får lite mera sås.
kan ni några knep som är billiga!
jag skiter fullständing om det drar mer bensin eller avgasvärdena är sky höga  :)

har ju ändå köpt bilen för 4500 så den kommer säljas för samma pris senare. /jim

gasa tills det rasar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:folkrace trimmning
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2007, 19:19:22 »
Billiga knep:

1 Lätta bilen
2 Plana mycket
3 tanka etanol
4 ställ upp tändningen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2007, 20:53:11 »
Billiga knep:

1 Lätta bilen
2 Plana mycket
3 tanka etanol
4 ställ upp tändningen

lätta har jag gjort så mycket det går fram men bak har jag vikta ner den så det bettar i starten.
har nu 13´ 205 slicks som sitter på.
ska bygga om bakvagnen så jag får ner allt i backen för nu stuttsar han på startplattan.
vad är det för någon rem man har från ford när man planar toppen, och hur mycket rekomenderar ni att jag planar???  
ställa om täningen måste jag ändå göra när jag får en annan kam tror jag...men vad menar du med att ställa upp den...jag brukar gå på känn när jag ställer in den alderles innan den hugger till då är det som bäst. stoboskop och visst antal grader kan man inte gå efter med en om slipad kam.
« Senast ändrad: januari 21, 2007, 20:54:54 av jimzon »
gasa tills det rasar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2007, 21:07:26 »
Billiga knep:

1 Lätta bilen
2 Plana mycket
3 tanka etanol
4 ställ upp tändningen

lätta har jag gjort så mycket det går fram men bak har jag vikta ner den så det bettar i starten.
ska bygga om bakvagnen så jag får ner allt i backen för nu stuttsar han på startplattan.
vad är det för någon rem man har från ford när man planar toppen, och hur mycket rekomenderar ni att jag planar???  
ställa om täningen måste jag ändå göra när jag får en annan kam tror jag...men vad menar du med att ställa upp den...jag brukar gå på känn när jag ställer in den alderles innan den hugger till då är det som bäst. stoboskop och visst antal grader kan man inte gå efter med en om slipad kam.

Vet ej vad det är för art.nr på remmen, men den finns på Biltema. Ska vara 8v Sierra har jag för mig, passar även nån Lada mm.

Planingen beror på vilket bränsle du skall köra med och vilken kam.
Vad menar du med "innan den hugger till"?

Ställa upp = Justera för mer förtändning (tidigare, moturs på fördelaren).

Varför kan du inte ställa med stroboskop vid omslipad kam? Du har ju iallafall nåt att gå på, så du vet hur mycket du justerar antal grader av förtändning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2007, 21:40:47 »
Billiga knep:

1 Lätta bilen
2 Plana mycket
3 tanka etanol
4 ställ upp tändningen

Vet ej vad det är för art.nr på remmen, men den finns på Biltema. Ska vara 8v Sierra har jag för mig, passar även nån Lada mm.

Planingen beror på vilket bränsle du skall köra med och vilken kam.
Vad menar du med "innan den hugger till"?

Ställa upp = Justera för mer förtändning (tidigare, moturs på fördelaren).

Varför kan du inte ställa med stroboskop vid omslipad kam? Du har ju iallafall nåt att gå på, så du vet hur mycket du justerar antal grader av förtändning.

joo det är sann men är i nybörjar stadiet så jag suger åt mig allt info jag kan få.... tex när en team kamrat ställer täningen på 142 så vrider han så förtäninge är på gränsen. när den börjar tryta emot och då drar han tillbaka fördelaren bara liiiiite granna...ha sa iallfall att om man inte har en orginal kam så kan man inte gå på 12 grader som man gör i vanliga fall.

ska nog grubbla vidare på det... men vad tror du om mitt recept på att trimma bilen på billigast sätt?
gasa tills det rasar

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2007, 18:37:32 »
går varvstoppet att ta bort?...
gasa tills det rasar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2007, 22:47:23 »
går varvstoppet att ta bort?...
Vad har du för soppatillförsel? Har du B200F insprutningsbox Bosch LU Jetronic så ligger varstoppet i boxen och går inte ta bort på nåt hitills känt sätt.

Edit: Här finns mer diskussioner kring olika motorer och olika varvstopp:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=1900;start=msg20462#msg20462
« Senast ändrad: januari 30, 2007, 22:51:58 av FREJ »

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 03, 2007, 19:27:41 »
Jeg kjører bilcross med 360.Og jeg har 2,3 k-kam 2dobble 40weber.el vifte osv.Og jeg holder følge med de fleste!Litt trøbbel i starten jeg å med at jeg spinner meg bort,men jeg har nå sveiset sperre så jeg håper å slippe det problemet lengre!
Porting og ekstraktor grenrør drar du en god del hester på!
Mitt problem har ikke vært for lite hk,men å få de ned i bakken!

STÅ PÅ!!

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2007, 01:46:45 »
Jeg kjører bilcross med 360.Og jeg har 2,3 k-kam 2dobble 40weber.el vifte osv.Og jeg holder følge med de fleste!Litt trøbbel i starten jeg å med at jeg spinner meg bort,men jeg har nå sveiset sperre så jeg håper å slippe det problemet lengre!
Porting og ekstraktor grenrør drar du en god del hester på!
Mitt problem har ikke vært for lite hk,men å få de ned i bakken!

STÅ PÅ!!
precis..hästar kan man ju få fram lätt men få ner det i backen är svårt!
köpte sliks för att få fäste man han bara studsade fram på starten

har du gjort nånting åt bakvagnen

har gjort en tråd om det..kika in på drivlina forumet
gasa tills det rasar

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
SV: folkrace trimmning
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2007, 00:24:08 »
hur mycket våga man ta ur en 405? ska ge min på att porta har köpt luftrycks borr med rasp fil liknande bits. ventil verktygockså inhandlat. 

bara polera upp toppen lär väll göra ganska mycket..någon som har några bra mått inuti toppen så jag inte tar för mycket av toppen och kommer in i en kylkanal eler dyligt. 
gasa tills det rasar

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 10, 2007, 16:39:49 »
hur mycket våga man ta ur en 405? ska ge min på att porta har köpt luftrycks borr med rasp fil liknande bits. ventil verktygockså inhandlat. 

bara polera upp toppen lär väll göra ganska mycket..någon som har några bra mått inuti toppen så jag inte tar för mycket av toppen och kommer in i en kylkanal eler dyligt. 

http://savarturbo.se/images/teori/toppar_floden/405_in_std.jpg

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2007, 19:30:37 »

http://savarturbo.se/images/teori/toppar_floden/405_in_std.jpg

thanks! ;D
gasa tills det rasar

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2007, 21:45:19 »
Var det du jag och Nille träffade på Jet i Ö-vik när det var hamnfesten? Vi körde en bajsbrun 343 -79 med remdrift och du var intresserad av att köpa några beggade slicks?

I vilket fall, om du har möjlighet att lägga ut lite mer pengar är det Kejja i Sidensjö du ska vända dig till, BBSF racing om det är bekant? Brukar vara bra att ha och göra med men man kan få vänta länge, länge, länge då det är fullt upp där. Dom har hållit på med det mesta mellan isracing och dragrace. Grymt duktiga (och inte särskilt dyra) på att porta topplock, dom har haft fingrarna med i spelet på dom flesta grymma motorerna i Ö-vik och städerna runtomkring.
Jag kan skicka Kejjas nummer till dig i ett PM om det är intressant?

Sören Häggström och Anders Nyman är gamla Volvo rallyrävar som förmodligen har nåt trevligt koncept att sälja, kanske nån komplett motor? Eller åtminstonde några gamla dubbelförknasare eller liknande. Dom håller till i Gullänget.
Förare TEAM EGON RACING