Författare Ämne: wastegate  (läst 3766 gånger)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
wastegate
« skrivet: januari 23, 2007, 19:12:26 »
Nu e de så att ja har lite svårt att få de förklarat för mej vad Wastegaten e till för. eftersom lille peter kör med 4st och de jag fattat hittils är att de används för att justera laddtryck. alltså är de ganske viktiga. och sen så finns de tydligen bilar utan det eftersom de inte har det inbyggt i turbon utan måste/kan köpa till det senare.
då undrar jag om ja som ska trycka på en lastbilsturbo på min bil behöver ja antaligen en wastegate, då lastbilsturbon har större kapacitet än en vanlig 440 turbo som ja kan köpa för ca 700kr på en skrot inärheten.

//Emil
360 Hybrid MKII

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:wastegate
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2007, 19:38:59 »
en wastegate reglerar avgas flöder genom att att låta vissa avgser passare utan att fara in i avgashuset på turbon. på så vis reglerar den hur mycket som turbon laddar.

Peter har 4 waste gates för att inte störa flödet mellan cylindrarna som jag fattat det.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2007, 19:44:15 »
och då bör jag använda en alltså.
Dock har ja för mej att de är rätt dyra...=(
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2007, 20:32:06 »
och då bör jag använda en alltså.
Dock har ja för mej att de är rätt dyra...=(

Utan att veta exakt så borde det vara som följer:
Alla "normala" turbos från personbilar som ej är prestandamonster borde ha inbyggd wastegate, eller i allafall en som sitter monterad på turbon. Så köper du en 440-turbo är det inga problem!
Och det är nog de wastegate som ska klara av stora turbos som är dyra.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.