Författare Ämne: väghållning, startsnabb  (läst 6038 gånger)

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
väghållning, startsnabb
« skrivet: februari 02, 2007, 01:22:36 »
hej folkrace på G, i starterna hoppar han fram på starplattan. så jag skall försöka få ner så mycket i asfalten som möligt.... dubbla dämpare på var sida bak och en sidokrängningshammare som jag såg på en gammal rallycrossare, men det är ju i kurverna man har den till... någon som kan några flera knep att få ner alla vilda hästa i asfalten? har 205 13` slicks å den bara hoppade fram /jim
gasa tills det rasar

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:väghållning, startsnabb
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2007, 08:14:03 »
Dubbla reaktionsstag. (sitter bara på höger sida original)

Om inte det räcker får du väl sätta dit Traction Bars, det brukar lugna ned den mest envist studsande bakaxel.

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2007, 22:18:34 »
Dubbla reaktionsstag. (sitter bara på höger sida original)

Om inte det räcker får du väl sätta dit Traction Bars, det brukar lugna ned den mest envist studsande bakaxel.

kan du beskriva mera hur dom ser ut så man kan fabrikera några.
reaktions stag?
gasa tills det rasar

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2007, 02:35:30 »
Reaktionsstaget är det staget du har på höger sida men saknar på vänster. Det sitter mellan bakaxeln å rambalken för att förhindra att bakaxeln vrider sig när man gasar på eller bromsar hårt. För att få dit ett på vänster sida oxå måste man svetsa ett fäste på bakaxeln (typ likadant som det på höger sida) och sedan ett fäste i balken. På min bil tog jag "the easy way out" och borrade rakt genom sparklådan å genom balken med en lång borr så jag kunde stoppa en bult genom balken & skruva fast staget. Avgassystemet ville inte riktigt få plats sedan, men det blev bra efter lite pyssel....

Traction bars brukar göra mest nytta på bilar med stor motor, breda däck å usel bakaxelupphängning (läs jänkare). Dom enklaste, och vanligaste, är bara som ett profilrör med en gummikudde i ena änden & en fästplåt i andra. Röret sitter fast under bladfjädern, riktat framåt, gummikudden några centimeter ifrån fjädern. Vid acceleration vrider sig bakaxeln bakåt (bladfjädrarna blir som ett S )och röret åker uppåt så kudden trycks mot bladfjädern & sätter stopp för vridningen. Vet inte hur mycket nytta det skulle göra på en 360 dock. Googla på bilder av traction bars så hittar du nog en hel del.

Pröva med dubbla reaktionsstag först. Min blev mycket bättre iallafall, & med dubbla/bättre stötdämpare borde det ju bli ännu bättre.

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2007, 09:55:40 »
Jeg har senket min 5cm bak,og sveiset inn et stag mellom støtdemper innfestningene inne i cupeen.Men jeg tror nok at et stag på den andre siden vil ha mye å si.jeg drev å tenkte på å sveise inn et feste for et krengningsstag også.

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2007, 16:10:33 »
Reaktionsstaget är det staget du har på höger sida men saknar på vänster. Det sitter mellan bakaxeln å rambalken för att förhindra att bakaxeln vrider sig när man gasar på eller bromsar hårt. För att få dit ett på vänster sida oxå måste man svetsa ett fäste på bakaxeln (typ likadant som det på höger sida) och sedan ett fäste i balken. På min bil tog jag "the easy way out" och borrade rakt genom sparklådan å genom balken med en lång borr så jag kunde stoppa en bult genom balken & skruva fast staget. Avgassystemet ville inte riktigt få plats sedan, men det blev bra efter lite pyssel....

Traction bars brukar göra mest nytta på bilar med stor motor, breda däck å usel bakaxelupphängning (läs jänkare). Dom enklaste, och vanligaste, är bara som ett profilrör med en gummikudde i ena änden & en fästplåt i andra. Röret sitter fast under bladfjädern, riktat framåt, gummikudden några centimeter ifrån fjädern. Vid acceleration vrider sig bakaxeln bakåt (bladfjädrarna blir som ett S )och röret åker uppåt så kudden trycks mot bladfjädern & sätter stopp för vridningen. Vet inte hur mycket nytta det skulle göra på en 360 dock. Googla på bilder av traction bars så hittar du nog en hel del.

Pröva med dubbla reaktionsstag först. Min blev mycket bättre iallafall, & med dubbla/bättre stötdämpare borde det ju bli ännu bättre.

dubbla reaktions stag kommer nog sättas dit nu i vinter..

kan du inte ta nån bild på upphängninen du har...borde underlätta för mig litegrann ialflall

tackar för hjälpen
« Senast ändrad: februari 04, 2007, 16:15:20 av jimzon »
gasa tills det rasar

jimzon

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2007, 16:12:48 »
Jeg har senket min 5cm bak,og sveiset inn et stag mellom støtdemper innfestningene inne i cupeen.Men jeg tror nok at et stag på den andre siden vil ha mye å si.jeg drev å tenkte på å sveise inn et feste for et krengningsstag også.

har vikta min ca 70kg+ bak ska handla nya dämpare snart å modda in dom. reaktionstag på vänster sida åxå... har du mera knep för att få ner det i backen? tack på förhand:)
gasa tills det rasar