Författare Ämne: drivning, koppling, kardan ?  (läst 8472 gånger)

swede

• Gäst
drivning, koppling, kardan ?
« skrivet: juni 04, 2004, 14:54:21 »
har en 360 1988 som har slutat drivit, och det hände plötsligt när jag körde, kan lägga i 1an 2 an 3an 4an 5an utan att det händer nåt, men lägger jag i backen så skorrar det till, men det händer inget alls förutom att man hör urtrampninggslagret.
rullar jag bilen med växel i bakåt hörs det ett ljud under ifrån bilen... vet inte vad jag ska börja leta efter för fel..
en del säger koppling en del säger kardan.

har nån annan haft problemet.
trivs med volevon vill inte skrota den :-[

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:drivning, koppling, kardan ?
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2004, 14:57:04 »
Utan att ha råkat ut för detta själv skulle jag gissa på klämkopplingen mellan kardan och växellådan.

Edit: hur man kan verifiera detta utan att plocka ner kardan vet jag inte... men det behövs kanske ändå för att kolla kopplingen...
« Senast ändrad: juni 04, 2004, 14:58:28 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2004, 15:18:38 »
Det är bara att montera av och se efter. Hur hände detta. Kör du hårt med bilen? Du har inte hört några otrevliga ljud innan det hände?

Skiss för avmontering:
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

swede

• Gäst
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2004, 16:41:02 »
tackar för ditt svar  :) och skisserna. jag hade inga sprängskisser, jag körde mitt i en rondell och den bara slutade att driva. och inga ljud eller slirning från lamellerna innan.

tack så mycket än än gång, jag skriver sen vad det var för fel.

mvh Swede

EE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2004, 00:45:09 »
det kan inte vara klumpen som har gett sig? den har pajat både för mig och en kompis.. detta kollar du lätt med bakhjulen upphissade och testar att köra.. snurrar kardanen och/eller ett hjul så kan det vara den.. annars kan det även vara en drivaxel som har gett sig och detta har också drabbat en kompis... :D hoppas att det löser sig!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2004, 22:19:59 »
när min bakaxel på en volvo 245:a pajade efter 30 mil med för lite olja  :-[ så hade jag preciis samma symtom.. hela pinjongen (ingångsaxel/lager) i bakaxeln hade ett glapp på uppåt 10 millimeter  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 481
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: drivning, koppling, kardan ?
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2009, 17:12:05 »
Har problem att få ner momentröret. Har gjort som på skissen men får inte bak växellådan tillräkligt. Några förslag?
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2009, 18:42:22 »
Vart har du pallbockarna? Om du ställer dom på några bra och stadiga balkar i stället för på de-dionen som jag antar att dom står på nu så kanske det går att trixa in klumpen över axeln. Själv har jag alltid delat på momentrör och växellåda när jag har plockat ner dom.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 481
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2009, 19:00:10 »
dom står där du hissar upp bilen när man byter hjul. ha prövat o få över växellädan över balken men de vill sej inte. så antingen får ja ta väck bakaxeln eller dela växellådan o momentröret.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: januari 10, 2009, 23:05:28 »
dom står där du hissar upp bilen när man byter hjul. ha prövat o få över växellädan över balken men de vill sej inte. så antingen får ja ta väck bakaxeln eller dela växellådan o momentröret.

Lossa bladfjädrarna i bakre fästena och släpp ner dem och bakaxeln så borde det bli mer plats, har inte testat själv men andra här på forumet har gjort så..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.