Författare Ämne: Elfel! Hjälp!  (läst 49990 gånger)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Elfel! Hjälp!
« Svar #40 skrivet: februari 28, 2007, 22:49:09 »
vars i landet bor du?

Haans

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: februari 28, 2007, 22:52:59 »
Pendlar lite, bor i närheten av Västerås och i Örebro. Vadårå?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: februari 28, 2007, 23:11:55 »
nje bar nyfiken :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #43 skrivet: mars 01, 2007, 08:31:05 »
Skriver detta genast när jag får tillbaka bilen, så att alla andra med liknande problem kan bara snappa upp det här :)

Mycket bra Haans! Tack för att du tänker på att dela med dig av erfarenheterna till oss andra på forumet!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: mars 02, 2007, 14:01:54 »
Det är lugnt.. Fick tillbaka bilen idag och det var ju lite fel på den.
För första så fanns det inte någon kontakt med säkringsboxen (på baksidan),
dom hävdade att någon mindre kunnig hade varit där och pillat och svetsat dit nytt plåt utan att fästa tillbaka allt rätt (förmodligen förra ägaren av bilen). Det var även glapp på kablarna som till boxen.

För det andra var vissa sladdar till instrumenten sönder och felkopplade.

Och för det tredje så är hela instrumentpanelen sönder (och måste därmed också bytas ut).
Detta gör jag ju själv, åker nog till skroten idag införskaffar mig en ny. Enligt Mekonomen så kommer signalen fram till instrumenten men tolkas därefter fel (ej fel på spänningsregulatorn sa dom).

Mycket fel samtidigt om man säger så :(

Men men..

Kan man ändra kilometermätaren på panelen på något sätt? Vill ju ha samma siffror som på min nuvarande. Är det bara att skruva upp och ändra eller?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: mars 02, 2007, 15:32:01 »
vardfför vill du ha samma, är juh bara bra om det står mindre då har den juh inte gått lika många fel. ;D

Lite tråkigt med klåpare som tidigare ägare. vad gick kalaset på montro?

fel=mil... jag ska lära mig skriva nån dag.
« Senast ändrad: mars 08, 2007, 22:06:07 av loffe »

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: mars 02, 2007, 15:38:46 »
Nejmen med tanke på att den endast gått 16 tusen mil så är det lite. Och den mätaren stämmer nog då bilen endast haft en och samma ägare sedan -84. Har även kollat upp besiktningspapper och servicepapper.. Så jag tycker att förra ägaren borde ha fixat allt seriöst, kan ju ha varit så också att han lämnat in bilen nånstans där dom inte gjort det så seriöst också.

Det blev inte så dyrt ändå, det gick på 700:-, och då höll dom på med den i nästan 2 timmar :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: mars 02, 2007, 19:50:22 »
Kan man ändra kilometermätaren på panelen på något sätt? Vill ju ha samma siffror som på min nuvarande. Är det bara att skruva upp och ändra eller?

Kan du inte behålla just hastighetsmätaren och operera in i den "nya" panelen från skroten? Vad jag kunde läsa så funkade hastighetsmätaren fortfarande? (Den är ju som nämnt tidigare dessutom mekanisk)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: mars 02, 2007, 20:05:34 »
Jo det går ju också iofs. Är mätarhuset lätt att skruva upp?
Bilen står i garaget nu, kan ju annars springa ut och kolla. Tänkte om ngn är snabb nog att svara så slipper jag springa ut :P

Snowball

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: mars 02, 2007, 20:20:49 »
Väldigt lätt... observera docka att du lossar på alla skruvar, rätt många och nån som är gömd under "kylplåten"....  ;D
« Senast ändrad: mars 02, 2007, 20:26:24 av Snowball »

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: mars 05, 2007, 18:25:12 »
Ok ok. Ringde skroten idag och frågade vad dom ville ha för ett mätarhus och fick svaret: "500"!! :S
Inte värt det. Ska försöka få tag i en av en kompis som har en 360 över som reservdelsbil :)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: mars 08, 2007, 10:05:39 »
ditt fel låter som mitt jag hadde och det är faktist mkt enklare än man tror

har du tagit loss dom 3 kontakterna under instrumentbrädan på pass sidan dom brukar oxidera och glappa då kan du få detta fenomen

prova att dra loss kontakterna på säkrings lådan och montera fast dom av o på 3-4 ggr så du vet att dom inte oxiderat

kolla om ngn av kontakterna under brädan gått  varma då får du detta fenomen  har precis  haft detta fel och alla lampor bara slutade funka    en rosa kabel under brädan är  spänning till instrumenten mm typ huvud plusen    pajar den pajar mkt   och bilen lever sitt egna liv...  ett tips ha   mkt tålamod  och gotthumör*LER*

det kan behövas i bland för det är ju en bra bil trots allt...

hasse
« Senast ändrad: mars 08, 2007, 10:06:49 av hasse66 »
360 turbo forever

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: mars 08, 2007, 12:05:59 »
Men enligt Mekonomen har instrumenthuset pajjat helt, dom har mätt och fått signalen fram i samtliga kablar, så det är instrumenthuset som är pajj helt och hållet.

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #53 skrivet: mars 08, 2007, 12:26:20 »
Men enligt Mekonomen har instrumenthuset pajjat helt, dom har mätt och fått signalen fram i samtliga kablar, så det är instrumenthuset som är pajj helt och hållet.

De kontakter som sitter i instrumenthuset är inte så pålitliga. Det kan ärga i anslutningarna.
Om Mekonomen har mätt att det finns spänning i kablarna fram till instrumenteringen beror det på vad de mätt mot. Om de tex har jordat i dörrkontakten, kan det se helt ok ut, men det visar inte om jorden i instrumenteringen har dålig kontakt. Det finns inte så mycket annat än regulatorn som kan gå sönder i instrumenteringen om allt slutar fungera.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: mars 08, 2007, 12:51:56 »
Nja, dom jordade inte utan använde sig av befintlig kablage. Jo, det är ju säkert regulatorn till instrumenteringen som är sönder. Men tror inte att jag ska börja byta den då kostnaderna för en ny regulator kostar säkerligen lika mycket som att byta ut hela mätarhuset (del+frakt). Sen är det ju inte säkert att det ens är regulatorn som är sönder och då har jag ju bytt det i onödan. Det kan ju vara nån komponent som håller på och spökar också. Allt har ju inte slutat fungera, det fungerar ju olika. Ibland mer och ibland mindre.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: mars 08, 2007, 19:41:24 »
Jo, det är ju säkert regulatorn till instrumenteringen som är sönder. Men tror inte att jag ska börja byta den då kostnaderna för en ny regulator kostar säkerligen lika mycket som att byta ut hela mätarhuset (del+frakt). Sen är det ju inte säkert att det ens är regulatorn som är sönder och då har jag ju bytt det i onödan.

REGULATORN KOSTAR 8 till 12 KRONOR beroende på modell på Elfa.se

Frakt i kuvert kanske 15 kr?

Men mät upp din nuvarande, enkelt att mäta 12volt in 10 volt ut, eller om den är trasig, 0 volt ut eller kanske lite mindre än 10 volt som den skall ge.

Aterfallet

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: mars 08, 2007, 20:19:11 »
Jag har en isärplockad instrumentering ligger och efter en liten studie kan jag garantera att allt inte kan gå sönder på en gång.
Mätarna är separata enheter och får sin strömförsörjning via regulatorn.
Det jag menade med att mäta mot jord, är att mätinstrumentet kan ge ok på en kabel om det jordas mot en jordpunkt utanför instrumenteringen. Det betyder inte att jordkabeln i kontakten fungerar. För att garanterat veta att allt är ok, måste man mäta samtliga kablar i kontakten mot den bruna i vänster kontakt.
Det bästa alternativet är att mäta själv och spara en hel del. Frej har ju gjort grovjobbet :)

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: mars 08, 2007, 20:40:06 »
A jo, men frakten på ELFA kostar 60:- oberoende av hur mkt varorna väger.
Det är ju lite svårt att veta vilket ben som är vilket av bas, emitter och kollektor om man ska mäta.
Även om jag skulle veta vilket ben är emitter dvs. där strömmen går ut så är det svårt att mäta för att om man råkar nudda 2 ben samtidigt så blir det kortis och transistorn går sönder. Och sen är det väl inte så lätt heller då den måste ju sitta fast och få ström samtidigt.

Aterfallet: Jag lämnade ju in bilen och tycker då att dom borde ha sett att regulatorn var sönder.
Frågade ju också om det var regulatorn som var sönder och fick svaret "NEJ". Så i och med det så kan vi utesluta egentligen att det är ngt fel på regulatorn :S

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: mars 08, 2007, 21:28:02 »
börja bara mät vid mätarn/lampan som inte funkar har du signal där så är det juh bara gå bakåt och mäta nästa punkt på så vis så ser du ju vars du tappar signalen. antar att kenomen enbart har mätt signalen fram till kontaktstycket? och gissar på att felet ligger i anslutningen mellan kablarna mot instrumenthuset. skulle gissa på att kopparn som är ett mjukt matrial som även kallflyter har get vika och ger inte kontakt i kontakt i kontkat stycket. som sagt så var detta felet på en 360 jag fixat.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: mars 08, 2007, 22:01:44 »
Dom på Mekonomen mätte signalen från början till slut, dvs. signalen når ända fram till instrumenteringen. Så signalen försvinner ingenstans på vägen utan den tolkas fel eller inte alls av instrumenteringen. Dom pillade även på kontaktsyckena som du nämner utan resultat. Och tydligen så är det inget fel på regulatorn heller..

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: mars 08, 2007, 22:07:32 »
jo hör med performance om han har nån instrumenttjosanhoppsan, tror inte jag såg någon sådan sitta i hans bil numera  ;)

om du känner nån som har en volvoi 300 så prova din istrumenttjosanhoppsan i hans bil.
« Senast ändrad: mars 08, 2007, 22:08:34 av loffe »

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: mars 08, 2007, 22:17:40 »
Vem är performance då? :)

Mjo, känner ingen numera. En kompis hade 2 st för att tag sen, men han sålde båda :(

Sen så har jag hört med skroten också, men dom är tydligen svåra att få tag på,
eller till den modellen jag har iaf. Några andra som passar min, nån som vet?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: mars 09, 2007, 17:30:51 »
han är medlem i klubben och har en fin projekttråd.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: mars 10, 2007, 07:08:49 »
har du kollat dioderna med?? dom spärrar  ju viss  ström åt ett håll  om dom gått sönder??? då kan ju regulatorn paja

sen hur ser koppar banan ut på  bak sidan instrumentet  är det kollat   du ska ha inspänning 12v  sen ut spänning 5volt  kolla då  tror det va högra benet där ska va 5 volt vid  full ström  är det kollat???

om det inte blir bättre så hojta till så ska jag se om jag ev kan finna  ett bra instrument   vilken typ har du  bosch eller den japanska ?? säg så kollar jag åt dej  ...H
360 turbo forever

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: mars 10, 2007, 15:51:50 »
Nej, har varken kollat dioderna eller kopparbanan baktill. Och för tillfället sitter mätarhuset fastskruvat,
har inte hunnit kolla upp det. Hur vet jag om det är Bosch eller japanskt? (kanske står Bosch eller nåt liknande?) :P

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: mars 21, 2007, 01:37:38 »
Införskaffa mig ett nytt mätarhus idag iaf :) Undrar bara om en mätare som fanns med på den. Den ser ut som en handbroms eller växelspak av ngt slag och i mitten av den så är det en kontrollampa (samma som till soppa/temp). Undrar vad detta är för mätare? Neutralläge eller handbroms? Eller vad?

Kan slänga upp en bild imorrn, kanske lättare att förstå vad jag menar då :P

Aterfallet

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: mars 21, 2007, 03:18:57 »

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: mars 21, 2007, 12:32:09 »
Jupp, precis en sån är det.
Undra om den funkar på min bil? :S
hade ju inte en sån innan..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: mars 21, 2007, 19:19:21 »
Jupp, precis en sån är det.
Undra om den funkar på min bil? :S
hade ju inte en sån innan..
Du behöver ju åtminstone en mikrobrytare på växelspaken, sen vet jag inte mer, verkar ju behövas en vaakumanslutning kanske och varvtalssignal, som till varvräknaren.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: mars 21, 2007, 19:55:10 »
Jaha, ok. Får nog vänta med det då, om jag nu ska använda mätarn.
eller så får jag hoppas att allt sitter där det ska redan :P

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: mars 22, 2007, 23:10:43 »
Äntligen, nu funkar allt efter lite strul.
Trots att jag köpte nytt mätarhus så va hastighetsmätarna fel
(olika kontakter). Sen när jag skulle byta dessa så passa ju dom inte in, olika skruvhål, olika höjder etc. Tillslut så limmade jag fast mätarn och matcha allt :P Storleken på siffrorna skiljer ju sig en aning mellan varv och hastighet, men det lägger man inte märke till om man inte vet om det :P Såg också att motortempen äntligen lyfte på sig mer än innan, från 1/5 till halva. Skönt att veta att man inte kör med en kall motor iaf :D Lägger upp lite bilder på hur det såg ut och hur det blev.

Första bilden är den gamla mätarhuset.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: mars 22, 2007, 23:35:20 »
testar igen att bifoga bilden  ???

Kan nån berätta hur man gör? Det funkar inte  >:(

« Senast ändrad: mars 22, 2007, 23:47:37 av Haans »

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: mars 23, 2007, 12:42:36 »
testar igen:

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: mars 23, 2007, 16:23:34 »
weheei.. Funkar tydligen inte med firefox  :-\
Förra bilden var iaf på det gamla mätarhuset.

Nästa bild är på det nya (med fel hastighetsmätare)

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: mars 23, 2007, 16:29:21 »
Här är en bild på när den rätta mätarn sitter på plats.

Haans

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: mars 23, 2007, 16:36:55 »
Resultatet :)

PW

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Elfel! Hjälp!
« Svar #76 skrivet: april 03, 2010, 16:47:54 »
Har försökt göra en guide till mätarinstrumentet för volvo340. Se den inte som 100 procentig utan kom gärna med tillrättaläggning om ni upptäcker nåt fel. Är själv osäker på om stift11 på höger flärp är en (+). Skulle gärna vilja att någon kan skicka mej en lista på kabelfärger på samtliga stift. Själv har jag ingen volvo340 utan roar mig endast med att använda mätarinstument panelen i mitt husbils hemmabygge.  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: april 03, 2010, 21:53:02 »
Har försökt göra en guide till mätarinstrumentet för volvo340. Se den inte som 100 procentig utan kom gärna med tillrättaläggning om ni upptäcker nåt fel. Är själv osäker på om stift11 på höger flärp är en (+). Skulle gärna vilja att någon kan skicka mej en lista på kabelfärger på samtliga stift. Själv har jag ingen volvo340 utan roar mig endast med att använda mätarinstument panelen i mitt husbils hemmabygge.  ;D

Vilket bra jobb du gör PW! Och tack för att du visar oss här som skulle kunna ha störst behov av guiden, utöver ditt eget (akuta) behov  :)
Har du mätt på ett mätarhus eller gått efter dokumentation som grund till guiden?

PW

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: april 03, 2010, 22:52:42 »
Tackar :D

Jag plockade sönder mitt egna mätarhus i molekyler mer eller mindre. Har både följt alla kopplings linjer visuellt och mätt dessa med instrument samt gått efter dokumentation från nätet osv. Så dessa stämmer är jag övertygad om ;)

Det enda jag var lite osäker på var stift 11 på höger flärp då denna även matar varvräknaren med (+) alltså den röda kabeln. Den såg annars ut att vara en (-) brygga till oljelampa, handbromslampa mm mm. Men sedan slog det mej i eftermiddags att det måste vara en (+) ändå då dessa går var och en till nån form utav givare, så som jag ser det mao.

Men det skulle vara bra om nån som är lite insatt i detta kan bekräfta det hela...e ju en amatör själv *lol*
Det man kunde göra är ju att komplettera med vilka kabelfärger osv som skall gå hit å dit. Har som sagt bara mätarinstrumentet å labba mä. Har läst mycket på forumet utan att vara reggad här då jag inte har nån 340. Och har ju sett att folk frågat mycket om detta i olika sammanhang...å e man arbetslös å rastlös som jag så va det bara att sätta igång å fixa till nåt.  :P

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #79 skrivet: april 03, 2010, 23:41:49 »
Stift 11 bör som du säger vara en + matning då oljetrycksgivaren handbromsbrytaren et.c. alla jordar för att tända respektive lampa. Bra jobbat, utmärkt hjälp för mig framöver när jag ska få dit varvräknare och termometer i mitt mätarhus!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82