Författare Ämne: Diffspärr original på 360 GLS -85???  (läst 3472 gånger)

Bredställ

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Diffspärr original på 360 GLS -85???
« skrivet: februari 19, 2007, 11:09:05 »
Fick hjälpa en Maserati Quattroporte (den senase) att komma uppför en liten backe senast det var halt. När jag sen mötte samma backe med min röda värsting gick det som en dans!
Det var nån nätpladdrare som påstod att 360 har diffbroms, och min första tanke var att det låter ju helt orimligt på en billig gubb-bil med ynka 105 hästar, men den tar sig fram sjukt bra i halka så jag blev osäker...
När jag nämde framkomligheten och diffspärr-ryktet för min far gissade han att konstruktionen med växellådan baktill gör att det blir nästintill gratis att konstruera en diffspärr, och att Volvo därför gjort detta.

Alltså: Beror 360:s suveräna framkomlighet på diffbroms, eller är det bara den gynnsamma viktfördelningen som gör att det driver så bra?

Tack på förhand!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Diffspärr original på 360 GLS -85???
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2007, 20:04:56 »
Fick hjälpa en Maserati Quattroporte (den senase) att komma uppför en liten backe senast det var halt. När jag sen mötte samma backe med min röda värsting gick det som en dans!
Det var nån nätpladdrare som påstod att 360 har diffbroms, och min första tanke var att det låter ju helt orimligt på en billig gubb-bil med ynka 105 hästar, men den tar sig fram sjukt bra i halka så jag blev osäker...
När jag nämde framkomligheten och diffspärr-ryktet för min far gissade han att konstruktionen med växellådan baktill gör att det blir nästintill gratis att konstruera en diffspärr, och att Volvo därför gjort detta.

Alltså: Beror 360:s suveräna framkomlighet på diffbroms, eller är det bara den gynnsamma viktfördelningen som gör att det driver så bra?

Tack på förhand!

Först vill jag säga att jag tycker INTE att 3-serien driver bra! För det andra så finns det ingen på detta forum som lyckats bevisa att det finns en svensksåld 360 med diff-broms/spärr. I finland finns något exemplar och Beckis här på forumet har en rally/racing-diff byggd på innehållet i en 240 bakaxel.

Varför skulle det vara billigt att bygga diff i 360? Diffen ser likadan ut konstruktionsmässigt som vilken 240 740 eller 940 som helst, eller nån annan bakhjulsdriven bil förresten. Enda som skiljer är ju om det är splines eller anslutning för kardan på pinjongen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Diffspärr original på 360 GLS -85???
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2007, 19:01:25 »
tror det hänger på den där högerfoten jag. Den styr ganska mycket om något ska ta sej fram.
360 Hybrid MKII