Författare Ämne: Felsökning torkarmotor  (läst 3851 gånger)

tresexti

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Felsökning torkarmotor
« skrivet: mars 12, 2007, 12:16:40 »
Hallå allihopa!

Jag skulle uppskatta om ni kunde komma med lite förslag på vad som skulle kunna vara fel med min 360 -88. Grejen är att vindrutetorkarn har lagt av. Det hela började med att jag råkade komma åt vindrutetorkarspaken en dag när snön låg tung över rutan och bladen förmodligen "satt fast". Efter några minuter började bladen "glida över rutan" (vad ska man säga? ;)) och upphörde sedan att fungera, hände ingenting när jag använde spaken efter det.

Säkringen hade inte gått, men jag har för säkerhets skull bytt den ändå. Jag har rivit isär torkarmotorn och enligt mina begränsade kunskaper så ser allt bra ut (inga brännmärken osv). Jag har även försökt kolla kablaget med min jättebilliga biltema-mätdosa som man kanske inte ska lita helt på :)
Jag mäter 12 volt över den gröna och den röda kabeln som går till torkarmotorn, men ingen spänning what-so-ever över de andra två (med tändning på och torkarspaken i aktivt läge), och jag har heller inte noterat någon spänning över säkringen (säkring 20).

Med detta som underlag, kan man misstänka torkarreläet? Vart sitter det och hur felsöker man det (eller ska man chansa och köpa nytt relä?).

Jag har funderat på att provköra motorn direkt från batteriet för att utesluta en möjlighet, räcker det att bara lägga + och - på den röda respektive gröna kabeln, eller måste man även tänka på de två andra kablarna också för att det ska funka?

Tack på förhand för alla kommentarer och tips.

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Felsökning torkarmotor
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2007, 12:41:50 »
Kan inte på rak arm säga vad som hänt, men om du ska provköra motorn på batteriet är röd kabel ingående ström. De andra är intervall och första och andra läget i spaken. Motorn går alltså inte hela tiden på intervalläget. (Förmodligen grön lkabel)
Testa de andra kablarna för att vara säker.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

Haans

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:Felsökning torkarmotor
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2007, 15:13:37 »
Samma sak hände mig med min renault 5. Skulle trycka på stolsvärmen men kom åt vindrutetorkarn (och det var isigt på bakrutan) och han la av direkt. Har inte kollat upp det då jag inte haft så stor användning av den men enligt några kompisar är det hela motorn eller någon bussning som gått sönder på min iaf.