Tur att jag är så duktig på att uppdatera....
.
Tack för ännu en efterlängtad update, fast jag hade faktiskt glömt den pga strömmen av nya projekktrådar det senaste.
Vevhusventilationen har jävlats lite oxå så jag blev tvungen att bygga en bättre burk till den. Nu kommer NÄSTAN ingen olja igenom, men jag hoppas att det ska funka bättre när jag får i en motor som inte är totalt slut.....
Bild/beskrivning på din ventilationslösning?
Större spridare behöver jag nog oxå då mina 300cc går på drygt 80% med vettig lambda, men bilen går inte i närheten av så bra som jag skulle vilja å om jag höjer laddet så kommer dom snart inte räcka till.
Nej 300cc är ju inte så mycket.. ca 240hk borde det räcka till på 2.5bars laddtryck.. om du kör på bensin?!
Å andra sidan är det ju rätt störande att ha en bil som börjar bygga laddtryck i minsta uppförsbacke
Intressant tanke.. beror väl på hur pass trimmad motorn är, om den är en kompsänkt (nedslöad) B200F på 106hk eller om det är en fullportad B230 på 150hk+ innan laddet läggs på..
Sedan är det en sak som jag inte riktigt förstår och som jag närapå legat sömnlös över. Megatune visar ibland öppettider för spridarna på över 25,5ms. Är inte det lite väl mycket? Om man kör högohmsspridare är väl det maxtiden som man ska ställa in i megatune? Hur lång tid tar ett, eller två, vevaxelvarv vid 6500rpm? När det händer så är det bara vid max belastning & när dutycycle är runt 80%, men bilen går fint & lambdan är stabil. Varför är det så?
Visar den öppettid på 25,5 eller visar den verkligen en siffra över det värdet? För jag vill minnas att 25,5 är max?! Och är det spridarbank 1 eller 2 du tittar på då? Och hur kör du spridarna.. 2 & 2 (alternating) eller alla 4 på en gång?
Samt styr du alla spridare från samma mapp?
(Vet att åtminstone "Dutycycle" för bank 2 kan visa jättekonstiga värden och avvika från bank 1. Men har fått lära mig att man ska ignorera dom siffrorna och bara titta på bank1 om man kör alla spridare från samma mapp.. alltså inte "Dual Table" eller "Staged"..
Det enda du behöver ställa på högohmiga är väl beräknad tid för öppning av spridaren samt ett korrekturvärde för batterispänning.
Har man lågohmiga så är det ju även PWM-inställningarna att skriva in. Nån maxtid känner jag inte till..
Jag lyckades ju maxa både originalspridarna och mina 337cc spridare när jag körde på 2.5 bars laddtryck. Dutycycle var ju över 130% och vände (teoretiskt. Praktiskt omöjligt över 100% såklart). Men kommer inte ihåg om pulsbredden gick upp till/över 25,5ms.. kan se om jag kan kolla upp nån gammal logg..
KEEP UP! (gärna uppdateringar något oftare), du skriver så intressant och kul!