Författare Ämne: "Gamle Svarten"  (läst 42143 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #40 skrivet: augusti 29, 2008, 06:06:22 »
Något som stör mig är att överallt så talas det om "missing tooth" å det är ju egentligen jänkarnas problem för att dom har för många moppedrev å inte nog med kvalitetsstål för att borra tillräckligt många hål..... Eller automatlåda å inget att borra hålen i.

Har du missuppfattat betydelsen av begreppet missing tooth?
Det är ju benämningen på ett sätt att trigga. Att ha tex. 60-2 hål där de 2 oborrade hålen är det som triggar och de kallas för missing tooth för att de "saknas".
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: augusti 29, 2008, 07:24:35 »
Det är ju benämningen på ett sätt att trigga. Att ha tex. 60-2 hål där de 2 oborrade hålen är det som triggar och de kallas för missing tooth för att de "saknas".

Nejdå, jag har inte missuppfattat (tror jag). 60-2 är ju vanligt på nyare volvos (och andra europeiska bilar) men det är ju 60-2 hål å inte tänder. Det jag egentligen undrar, och misstänker, är om det gör någon skillnad för MS att det är hål eller tänder som saknas och isåfall om det är någon skillnad på att bygla signalen till VROUT eller VROUTINV eller om det är samma som att fasvända givaren. Tänkte att det kan bli fel på falling å rising edge, alltså att MS läser varvtalet korrekt men läser tänderna fel så tändningen blir förskjuten. Jag har testat att polvända givaren men det gör ingen synbar skillnad.

Det kanske är fel forum för den här frågan, men jag har sökt runt en del å inte hittat något vettigt svar så jag hoppas att nån av er kanske snubblat över en förklaring till varför det inte stämmer för mig......

Dessutom har avgassystemet börjat protestera. Jag bestämde att biltemas längsta 3" ljuddämpare skulle passa bra där första originaldämparen sitter, men jag får nog krypa till korset å flytta fram den så långt det går annars släpar den förmodligen i marken redan innan jag tagit mig av gården.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: augusti 29, 2008, 19:40:17 »

Nejdå, jag har inte missuppfattat (tror jag). 60-2 är ju vanligt på nyare volvos (och andra europeiska bilar) men det är ju 60-2 hål å inte tänder. Det jag egentligen undrar, och misstänker, är om det gör någon skillnad för MS att det är hål eller tänder som saknas och isåfall om det är någon skillnad på att bygla signalen till VROUT eller VROUTINV eller om det är samma som att fasvända givaren. Tänkte att det kan bli fel på falling å rising edge, alltså att MS läser varvtalet korrekt men läser tänderna fel så tändningen blir förskjuten. Jag har testat att polvända givaren men det gör ingen synbar skillnad.

Det kanske är fel forum för den här frågan, men jag har sökt runt en del å inte hittat något vettigt svar så jag hoppas att nån av er kanske snubblat över en förklaring till varför det inte stämmer för mig......

Okej..
Men kan man inte välja i mjukvaran om man vill trigga på rising eller falling så att det stämmer med hål eller tänder?  :-\
Jag kan inget om VR-givare  :'(

Släng upp en välskriven tråd på www.msefi.com så får du nog snabbt kompetenta svar!

Annars kan väl Kurre det här på sina fem fingrar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: september 09, 2008, 22:46:18 »
Nu har jag fått lite färg på mitt nya motorfäste & motorbalken.

Tryckrören är oxå klar å målade, så nu är det bara oljereturen och lite avgasbandage kvar innan provkörning.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: september 15, 2008, 09:45:39 »
Angående VROUT och VROUTINV så borde det vara som du säger att det bara är fasvänt. Hela signalen inverteras. Nu är jag inte helt säker på hur detta funkar i våra bilar men säg att givaren sänder en "etta" så skulle det bli "nolla" på VROUTINV.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: september 17, 2008, 22:09:19 »
Nu har jag fått lite färg på mitt nya motorfäste & motorbalken.
Tryckrören är oxå klar å målade, så nu är det bara oljereturen och lite avgasbandage kvar innan provkörning.

Nice!
Såg bra ut det där!

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: november 08, 2008, 01:41:45 »
Tur att jag är så duktig på att uppdatera.... ::).
Volvon har iallafall hunnit gå några mil med laddtryck nu, men jag har varit lite feg å bara kört på 0,6 bar. Dels för att motorn har lite väl högt kompförhållande, men mest för att jag inte vill skrota kopplingen innan det är dags att besikta å sedan byta motor (och koppling).
Vevhusventilationen har jävlats lite oxå så jag blev tvungen att bygga en bättre burk till den. Nu kommer NÄSTAN ingen olja igenom, men jag hoppas att det ska funka bättre när jag får i en motor som inte är totalt slut.....
Större spridare behöver jag nog oxå då mina 300cc går på drygt 80% med vettig lambda, men bilen går inte i närheten av så bra som jag skulle vilja å om jag höjer laddet så kommer dom snart inte räcka till.
Sedan funderar jag på att byta till en större turbo. Som det är nu kommer laddet vid drygt 2000rpm (fullgas) å det är ju säkert bra om man vill ha en bil med brett register som är ganska snabb i alla lägen (t.ex när man ska dra husvagn uppför kebnekaise). Å andra sidan är det ju rätt störande att ha en bil som börjar bygga laddtryck i minsta uppförsbacke för att sedan börja kännas trött innan man når varvstopp. Jag vill ju ha en bil som är snäll och går någorlunda billigt när man svenssonkör, men som ryter till rejält när det behövs.

Sedan är det en sak som jag inte riktigt förstår och som jag närapå legat sömnlös över. Megatune visar ibland öppettider för spridarna på över 25,5ms. Är inte det lite väl mycket? Om man kör högohmsspridare är väl det maxtiden som man ska ställa in i megatune? Hur lång tid tar ett, eller två, vevaxelvarv vid 6500rpm? När det händer så är det bara vid max belastning & när dutycycle är runt 80%, men bilen går fint & lambdan är stabil. Varför är det så?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: november 08, 2008, 19:25:29 »
Tur att jag är så duktig på att uppdatera.... ::).
Tack för ännu en efterlängtad update, fast jag hade faktiskt glömt den pga strömmen av nya projekktrådar det senaste.

Citera
Vevhusventilationen har jävlats lite oxå så jag blev tvungen att bygga en bättre burk till den. Nu kommer NÄSTAN ingen olja igenom, men jag hoppas att det ska funka bättre när jag får i en motor som inte är totalt slut.....
Bild/beskrivning på din ventilationslösning?

Citera
Större spridare behöver jag nog oxå då mina 300cc går på drygt 80% med vettig lambda, men bilen går inte i närheten av så bra som jag skulle vilja å om jag höjer laddet så kommer dom snart inte räcka till.
Nej 300cc är ju inte så mycket.. ca 240hk borde det räcka till på 2.5bars laddtryck.. om du kör på bensin?!

Citera
Å andra sidan är det ju rätt störande att ha en bil som börjar bygga laddtryck i minsta uppförsbacke
Intressant tanke.. beror väl på hur pass trimmad motorn är, om den är en kompsänkt (nedslöad) B200F på 106hk eller om det är en fullportad B230 på 150hk+ innan laddet läggs på..

Citera
Sedan är det en sak som jag inte riktigt förstår och som jag närapå legat sömnlös över. Megatune visar ibland öppettider för spridarna på över 25,5ms. Är inte det lite väl mycket? Om man kör högohmsspridare är väl det maxtiden som man ska ställa in i megatune? Hur lång tid tar ett, eller två, vevaxelvarv vid 6500rpm? När det händer så är det bara vid max belastning & när dutycycle är runt 80%, men bilen går fint & lambdan är stabil. Varför är det så?
Visar den öppettid på 25,5 eller visar den verkligen en siffra över det värdet? För jag vill minnas att 25,5 är max?! Och är det spridarbank 1 eller 2 du tittar på då? Och hur kör du spridarna.. 2 & 2 (alternating) eller alla 4 på en gång?
Samt styr du alla spridare från samma mapp?
(Vet att åtminstone "Dutycycle" för bank 2 kan visa jättekonstiga värden och avvika från bank 1. Men har fått lära mig att man ska ignorera dom siffrorna och bara titta på bank1 om man kör alla spridare från samma mapp.. alltså inte "Dual Table" eller "Staged"..

Det enda du behöver ställa på högohmiga är väl beräknad tid för öppning av spridaren samt ett korrekturvärde för batterispänning.
Har man lågohmiga så är det ju även PWM-inställningarna att skriva in. Nån maxtid känner jag inte till..

Jag lyckades ju maxa både originalspridarna och mina 337cc spridare när jag körde på 2.5 bars laddtryck. Dutycycle var ju över 130% och vände (teoretiskt. Praktiskt omöjligt över 100% såklart). Men kommer inte ihåg om pulsbredden gick upp till/över 25,5ms.. kan se om jag kan kolla upp nån gammal logg..

KEEP UP! (gärna uppdateringar något oftare), du skriver så intressant och kul!

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: november 08, 2008, 22:40:21 »

Citera
Bild/beskrivning på din ventilationslösning?

Så här ser det ut inuti. En burk med ett par plåtar i & fylld med rostfria skurbollar. En slang till vevhuset å en mellan luftfilter å turbo. Sedan går det en liten retur från botten på burken till vevhuset.

Tyvärr verkar kameran focuserat på mitt översnygga köksgolv istället för det jag egentligen siktade på.

Citera
Nej 300cc är ju inte så mycket.. ca 240hk borde det räcka till på 2.5bars laddtryck.. om du kör på bensin?!

300cc är vid 3 bar soppatryck å det har jag. Men jag tror inte dom räcker till 240 hästar, kanske i en sugmotor isåfall. Räcker dom till 200 på bensin så får man väl va nöjd.

Citera
Visar den öppettid på 25,5 eller visar den verkligen en siffra över det värdet? För jag vill minnas att 25,5 är max?!

Den visar 25,5 (max) och mätartavlan blir blå, så jag antar att spridarna står öppna längre eller att MS vägrar dom att stå öppna mer än så. Svårt att säga då det bara händer ett ögonblick på maxlast & lambdan är stabil. Jag kanske måste höja laddet lite å kräva mer av spridarna för att få veta vad som egentligen händer.

Citera
Och är det spridarbank 1 eller 2 du tittar på då?

Spridarbank 1. Jag kör alterning å 2 squirts. Samma mapp. Spridarbank 2 visar samma dutycycle x en miljon...

Citera
Har man lågohmiga så är det ju även PWM-inställningarna att skriva in. Nån maxtid känner jag inte till..

Jag har lågohm och då ska det inte vara nån maxtid men för högohm ska maxtiden sättas till 25,5. Förmodligen för att inget ska brinna upp om något är alldeles galet. Jag räknade ett ögonblick & det kan ju vara så att jag tänk helt fel, men jag fick det till att vid 6500 rpm så har spridaren typ 22 millisekunder på sig att göra det den ska. Men vid ett lägre varvtal så har den ju förståss mer tid.
« Senast ändrad: november 08, 2008, 22:45:39 av zlobban »

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: december 25, 2008, 01:48:29 »
Som vanligt är jag blixtsnabb att uppdatera så fort det hänt något med bilen....inte....
Men jag har iallafall orkat släpa liket till bilprovningen. Blankt papper naturligtvis, som sig anstår en 300. Och eftersom jag bara några dagar tidigare kastat ur dom sista resterna av elsystemet till originalmotorstyrningen så besiktade jag med Megasquirt å intercooler å utan LMM. Plockade bara bort turbon å satte dit ett litet fjantrör som substitut. Pluggade oljeslangarna å lämnade dumpventilen kvar.
0,7 i co blev avgasvärdet, justerat "på känn". Övervägde faktiskt att åka på en verkstad å mäta innan jag besiktade men resonerade som så, att en motor som fungerar som den ska omöjligen kan behöva över 4,5 i co för att gå på tomgång.
Kommentarerna från besiktningsgubbarna var "fan vad mycket rör du har överallt" å "vilket jävla avgasrör, låter det inte förjävligt illa?" å "är du sponsrad av nån rörfirma?"
Jag svarade att allt det där behövs om man ska köra med turbo å att jag haft den som isbil ett tag men inte orkat fixa tillbaks allt till original bara för att besikta....
Dom svarade med ett snett leende att "dom här bilarna är ju skitkul att köra, med en turbo under huven måste dom ju vara underbara".  Jag ÄLSKAR bilprovningen!
Sedan dess har det blivit en bit över hundra mil i liket å snittförbrukningen är ganska precis en liter per mil. Billigt tycker jag då dom flesta milen avverkats på E4 med släpvagn i full snöstorm. Låg snittfart förvisso, men typ 10-20 cm snö på vägen oftast. Utan släp drar den 0,8-0,9 om man kör vettigt å bara håller fullgas när man vill impa på sig själv. Ska man bara impa på kärringen kan man nog köra billigare, hon börjar ju klaga direkt bakhjulen går fortare än framhjulen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: december 25, 2008, 08:40:37 »
Som vanligt är jag blixtsnabb att uppdatera så fort det hänt något med bilen....inte....
Men jag har iallafall orkat släpa liket till bilprovningen. Blankt papper naturligtvis, som sig anstår en 300. Och eftersom jag bara några dagar tidigare kastat ur dom sista resterna av elsystemet till originalmotorstyrningen så besiktade jag med Megasquirt å intercooler å utan LMM. Plockade bara bort turbon å satte dit ett litet fjantrör som substitut. Pluggade oljeslangarna å lämnade dumpventilen kvar.
0,7 i co blev avgasvärdet, justerat "på känn". Övervägde faktiskt att åka på en verkstad å mäta innan jag besiktade men resonerade som så, att en motor som fungerar som den ska omöjligen kan behöva över 4,5 i co för att gå på tomgång.
Kommentarerna från besiktningsgubbarna var "fan vad mycket rör du har överallt" å "vilket jävla avgasrör, låter det inte förjävligt illa?" å "är du sponsrad av nån rörfirma?"
Jag svarade att allt det där behövs om man ska köra med turbo å att jag haft den som isbil ett tag men inte orkat fixa tillbaks allt till original bara för att besikta....
Dom svarade med ett snett leende att "dom här bilarna är ju skitkul att köra, med en turbo under huven måste dom ju vara underbara".  Jag ÄLSKAR bilprovningen!
Sedan dess har det blivit en bit över hundra mil i liket å snittförbrukningen är ganska precis en liter per mil. Billigt tycker jag då dom flesta milen avverkats på E4 med släpvagn i full snöstorm. Låg snittfart förvisso, men typ 10-20 cm snö på vägen oftast. Utan släp drar den 0,8-0,9 om man kör vettigt å bara håller fullgas när man vill impa på sig själv. Ska man bara impa på kärringen kan man nog köra billigare, hon börjar ju klaga direkt bakhjulen går fortare än framhjulen.

Haha härligt Zlobban, tack för den updaten!
Men har du kört sugis eller turbo sen besiktningen? Gissar på det senare  8)

Etanol är inget som lockar?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: december 25, 2008, 17:02:03 »
Turbon skruvade jag tillbaks omedelbums efter besiktningen.

Etanol blir det nog till sommaren. Just nu känns det lite omotiverat då jag isåfall skulle behöva köpa större spridare för att kunna ta ut en högre effekt som jag ändå inte har nån nytta av. + att det blir dyrare att tanka och bilen blir mer svårstartad.

Ericko

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: juli 10, 2009, 16:29:45 »
Hejsan

Såg ditt fina fäste du hade gjort till bladfjädern. Besigtade bilen igår och fick en 2:a pga sönderrostat fäste. Funderar lite på hur pass spänd fjädern är när man lyft bilen från marken. Finns det risk att det smäller till när man ska börja lossa på grejorna. Nu tänkte jag svetsa på plats men vill inte bryta handleden innan.

tack på förhand

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: juli 10, 2009, 21:13:00 »
Hejsan

Såg ditt fina fäste du hade gjort till bladfjädern. Besigtade bilen igår och fick en 2:a pga sönderrostat fäste. Funderar lite på hur pass spänd fjädern är när man lyft bilen från marken. Finns det risk att det smäller till när man ska börja lossa på grejorna. Nu tänkte jag svetsa på plats men vill inte bryta handleden innan.

tack på förhand

Den är ingen direkt spänning alls i fjädern när man hissat bilen för då är den ju nästan obelastad. Har för mig att den vill lite uppåt om stötdämparen sitter kvar å annars är det väl vikten från bakaxeln som tynger ner den lite. Ett tips kan ju vara att du lossar bägge fjädrarna i bakkant å stötdämparna oxå så du kan sänka ner alltihopa lite. Lättare att komma åt då när inte fjädern är precis där man ska kapa å svetsa.

Ericko

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: juli 13, 2009, 10:50:00 »
Får tacka för tipsen.

Det var ju som sagt ingen spänning i fjädern när den inte vara belastade, men man vill ju vara på den säkra sidan. Men när jag låg där under och svetsade så kom frågorna runt hur du egentligen hade gjort. Fick du skära ner ditt gamla fäste i småbitar eller hur gick du tillväga. Kändes lite trångt för att kunna få ner den i ett stycke.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: augusti 25, 2009, 00:32:49 »
Nu när bilen gått drygt ett halvår med laddtryck och faktiskt funkat riktigt bra så känner jag att det är dags att uppdatera, både bilen å tråden. Det gamla liket har faktiskt funkat över förväntan å om man bortser från ett smärre oljeläckage å ett luftfilter som bokstavligt talat var på väg in i turbon så har det inte varit några problem.
Oljeläckaget var packboxen på kamaxeln, så det var ju lätt fixat. Luftfiltret var ett dubbelkonat skitfilter av okänt ursprung där den lilla plåtkoppen i botten på inre konan lossnade å sögs med luften rätt in i turbon. Tur i oturen så är turbon så löjligt liten att koppen inte kom ända in till kompressorhjulet utan stannade millimeter ifrån å ströp luften så bilen nästan korkade. När jag sen släppte gasen ramlade den ner i luftfiltret å gömde sig. Jag öppnade å kände på turbon då jag fick för mig att den höll på att skära, men allt verkade ok.
Det här upprepade sig några gånger under en veckas tid innan jag fick nog å helt sonika drog på en pallnit mitt på riksvägen, klev ur å med resolut våld slet loss luftfiltret då jag inbillade mig att det frusit ihop i det usla väder som rådde. Men OJSAN, det skramlar visst lite mer än vanligt i det här filtret tänkte jag å kände mig ganska dum när jag insåg vad som var fel. Nästa motor ska få ett bättre filter.

Nu när jag sett att så många börjat trimma sina 360 blev jag alldeles inspirerad å skruvade ihop motorn som fått vänta alldeles för länge på att få komma in under Volvons vackra huv.
Tog ett par bilder på kompsänkningen.

Det vart inte mycket till squish kvar på kolvarna, men jag ville inte göra kolvtaket onödigt tunt så det fick bli sådär.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: augusti 25, 2009, 00:41:53 »
någon aning om vad du landra på för komp med nersvarvade kolvar?
Ska svarva mina nu någon dag med och sitter o funderar på vad som kan bli lagom...

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: augusti 25, 2009, 16:53:39 »
någon aning om vad du landra på för komp med nersvarvade kolvar?
Ska svarva mina nu någon dag med och sitter o funderar på vad som kan bli lagom...
Jag har 8,8:1. Gropen i kolvarna är ca 8cm³, men sen har jag ju gröpt ur lite i toppen. B230 motor. Du måste nog mäta & räkna för att veta hur mycket du ska svarva. Å naturligtvis först bestämma dig för vilket kompförhållande du vill ha.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: augusti 25, 2009, 19:34:57 »
Tack för update!

Skönt att det funkat så bra men läskigt att höra om luftfilterras.. tur att jag inte har nån turbo att suga in skrot i..

Berätta mer om nya motorn/planerna!  :P

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: augusti 25, 2009, 23:22:57 »

Motorn är en 230 av den gamla "veka" sorten, men jag har bytt vevstakarna till dom grövre. Kolvarna är svarvade en aning & förbränningsrummen lite urgröpta.
Hade tänkt mig ett komp på 8.5:1, men jag fegade ur lite när kolvarna skulle svarvas så gropen blev grundare än planerat. Eftersom jag redan plockat ihop toppen å ansåg mig färdig med den så fick det bli det komp det blev. Ska bygga ett riktigt grenrör å byta till en lite större turbo så motorkaraktären blir lite mindre diesel & lite mer glädje. Tänkte köra med V-kamaxel.
Drivlinan blir original tills något går sönder. Jag får väl köra med smala däck tills snön kommer  ;)

Kopplingen vet jag däremot inte alls hur jag ska göra med. Har en tryckplatta från den starkaste Volvo 940in (ca 190 hästar) å den tänkte jag använda, men jag vet inte vad jag borde köpa för lamell. En vanlig "original" 228mm lär väl kanske inte funka om laddet börjar närma sig 1,5 bar.
Det finns ju organiska lameller med lite extra bra grepp i men jag vet inte hur bra dom egentligen är. Nån som provat? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och offra körbarhet och eventuellt svänghjulet på effektgudarnas altare = keramisk pucklamell.
Sedan är jag lite fundersam över hur det blir att växla med en lamell utan det glappiga navet som sitter i originallamellerna? Antar att glappet finns där för att ge synkringarna en ärlig chans då växlarna (tror jag) kan gå i utan att dom behöver bromsa lamellen.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: augusti 26, 2009, 00:03:46 »

Drivlinan blir original tills något går sönder. Jag får väl köra med smala däck tills snön kommer  ;)

Kopplingen vet jag däremot inte alls hur jag ska göra med. Har en tryckplatta från den starkaste Volvo 940in (ca 190 hästar) å den tänkte jag använda, men jag vet inte vad jag borde köpa för lamell. En vanlig "original" 228mm lär väl kanske inte funka om laddet börjar närma sig 1,5 bar.
Det finns ju organiska lameller med lite extra bra grepp i men jag vet inte hur bra dom egentligen är. Nån som provat? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och offra körbarhet och eventuellt svänghjulet på effektgudarnas altare = keramisk pucklamell.
Sedan är jag lite fundersam över hur det blir att växla med en lamell utan det glappiga navet som sitter i originallamellerna? Antar att glappet finns där för att ge synkringarna en ärlig chans då växlarna (tror jag) kan gå i utan att dom behöver bromsa lamellen.
Jag kör med 940turbo tryckplatta och vanlig "original" 228mm, jag har svetsat ett 360lamellcentrum i 940 lamellen och det är inga problem att växla.
Om du med glappiga navet avser fjädrarna i lamellcentrum så tror jag att deras uppgift är att minska slitaget på lamellen, och det finns ju bilar som inte har fjädrat lamellcentrum original.
Sinterkopplingar tror jag ökar belastningen på övriga drivlinan,för jag tror det är större risk att något annat går sönder i drivlinan om man har  aggressivare koppling som hugger :-\
« Senast ändrad: augusti 26, 2009, 15:44:57 av kullke »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: augusti 26, 2009, 00:24:11 »

Motorn är en 230 av den gamla "veka" sorten, men jag har bytt vevstakarna till dom grövre. Kolvarna är svarvade en aning & förbränningsrummen lite urgröpta.
Hade tänkt mig ett komp på 8.5:1, men jag fegade ur lite när kolvarna skulle svarvas så gropen blev grundare än planerat. Eftersom jag redan plockat ihop toppen å ansåg mig färdig med den så fick det bli det komp det blev. Ska bygga ett riktigt grenrör å byta till en lite större turbo så motorkaraktären blir lite mindre diesel & lite mer glädje. Tänkte köra med V-kamaxel.
Aha, borde tåla en del effekt då med tanke på stakarna..

Tack för receptet! Hur var karaktären med nuvarande motorn då? Varvade för dåligt?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: augusti 26, 2009, 16:49:33 »
Jag kör med 940turbo tryckplatta och vanlig "original" 228mm, jag har svetsat ett 360lamellcentrum i 940 lamellen och det är inga problem att växla.
Finfint :) Då borde ju jag oxå klara mig med en liknande koppling. Vet du ungefär hur mycket vridmoment du har i bilen nu? Eller hur mycket din koppling klarar? Får se om jag har nån tillräckligt kry lamell så det lönar sig att byta nav, annars köper jag nog en sån där som ska greppa lite bättre. Tror inte det blir dyrare än en original som passar å så slipper jag ju byta nav.

Om du med glappiga navet avser fjädrarna i lamellcentrum så tror jag att deras uppgift är att minska slitaget på lamellen, och det finns ju bilar som inte har fjädrat lamellcentrum original.
Nä jag menar inte dom "vanliga" fjädrarna, utan glappet som splinesnavet har gentemot resten av lamellen. Svårt att förklara, men jag tror att det finns bilder på det någonstans här på forumet. Ofjädrade sitter väl bara på bilar med dubbelmassesvänghjul?
Sinterkopplingar tror jag ökar belastningen på övriga drivlinan,så jag tror det är större risk att något annat går sönder i drivlinan om man har  aggressivare koppling som hugger :-\
Det tror jag oxå, å drivlinan kommer nog få det tillräckligt jobbigt ändå.

Tack för receptet! Hur var karaktären med nuvarande motorn då? Varvade för dåligt?
Tja.... Karaktären är väl ungefär som original, fast starkare. Drar bra mellan 2500-4500rpm men sedan händer det inte så mycket mer. Den skulle nog bli lite gladare med ett bättre grenrör och en annan kamaxel, men med den här turbon är nog skillnaden marginell.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: augusti 26, 2009, 21:49:20 »
Nej mins ju inte vridet och hittar inte bromspappren nu :-[ men ca 300hästar
och det har kopplingen klarat hittills, och då är det inte nytt utan jag tog tryckplatta och lamell som satt på en motor jag köpte
Aha nu förstår jag vilket glapp du menar, tror tom att jag själv också lagt upp bilder på det här på forumet.
Finns ju 228mm opellamell som passar på våra splines också.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: februari 01, 2011, 09:16:03 »
Och bilen snurrar och går?