Författare Ämne: M47R  (läst 4289 gånger)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
M47R
« skrivet: juni 13, 2004, 21:12:31 »
Vad är det för skilnad mellan M47R och M47?
Vad behöver man byta för att kunna använda en M47 i en 360?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:M47R
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2004, 22:33:00 »
Utan att ha skruvat lådor så kollade jag upp skillnaden när jag var på volvo och om jag minns rätt så:

M47R ligger ner och länkaget går in på något annat sätt. Är inte säker men har för mig att huset är lite annorlunda, för att påfyllning och avtappning skall kunna användas...
Det är exakt samma innehåll.

Ev kan kanske Micke eller nån som mekat låda bekräfta/korregera detta?

/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
Re:M47R
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2004, 19:32:05 »
Jag har fått för mig att R:et står för rear dvs Bakmonterad låda...

Den sitter ju ihop med bakaxeln. Tror t.om att dom delar olja ..
Vanlig M47 är "öppen" i fel ända... om du förstår vad jag menar.

Men om det är samma komponenter inuti skall jag låta vara osagt...

Väl mött......
 
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:M47R
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2004, 21:33:35 »
dom delar inte olja..

ska va 2 helt olika oljor i bakaxel och växellåda enligt heynes
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:M47R
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2005, 13:53:13 »
Vad är det för skilnad mellan M47R och M47?
Vad behöver man byta för att kunna använda en M47 i en 360?
;)      tjenare o8an jo en sak bör du veta det är bla olika utvxl förhållande mellan lådorna kolla vad din låda har jag tror det var 3,64.1 i dom lådorna som fanns på  det är inte det på m47 till ex740 pga att du har annan utvxling på bakaxeln på den biltypen men du kan ta innerhållet peta in i lådan då börjar det hända lite när vi gasar mums fillibaba .trevliga frågor annars  gillar dina innlägg mvh hasse66 hadet gött
360 turbo forever

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:M47R
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2005, 17:56:05 »
SM i trådlyftning?

;)

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:M47R
« Svar #6 skrivet: november 18, 2005, 23:48:16 »
Vad är det för skilnad mellan M47R och M47?
Vad behöver man byta för att kunna använda en M47 i en 360?

Skillnaden mellan M47 och M47R är sista bokstaven där R står för "Rear".

Sen så är M47an klenare än M45an, sämre bottenstock i M47 än M45 o M46.
M46 är en M45 med elektrisk överväxel där huset för 5ans växel är påbyggt.
M47an har 5an i samma hus som övriga växlar, större hus med lägre hållbarhet som följd.
Därför hade Volvo M46 i deras högprestanada bilar(M45+extra hus för 5ans växel), visst gick det att rensa 5ans drev på 740TIC.....medelst fullgasväxling  :-\
« Senast ändrad: november 18, 2005, 23:52:31 av Dan.P »