Äntligen dags för en uppdatering!
I början av oktober fick vi en liten bebis, så då blev det lite föräldraledigt och extra tid i garaget - hög tid att bygga bränslesystem!
Mockup i trä samt ihop-punktad slutprodukt i stål - vad ska det bli?
Jo, en hylla för batteri (i framtiden...) och catchtank!
Sitter som gjuten under växellådan (bekvämt med en extra växellåda att mäta på!)
Felicia hjälper till att provmontera den nya tankarmaturen (så att jag slipper köra med bärnslepump påhängd på original B14 armatur...)
Catchtank med kopplingar - kall soppa från stora tanken matas in i botten på catchtanken, returen till stora tanken ligger ett par centimeter från toppen av catchtanken för att minska läckagerisken kring armaturen.
Hela systemet (exklusive teflonslang) målat och klart på garagegolvet. Att bocka närmare 3m stålrör så att det smiter åt genom kardantunnel och dylikt tog en stund! Aluminiumrör hade varit klart mer lättjobbat...
Färdig tankarmatur med kabelgenomföringar och pump. I stort sett likadana i både stora tanken och catchtanken, bara bockning och anslutningar på rören som skiljer. Pumparna blir Walbro-liknande prylar från Hyundai (samma på båda ställena), den jag har haft sedan tidigare kom från en Elantra med 26000mil på mätaren och har fungerat bra hittills, så det måste vara bra skrot?
Färdig tank (med lite ny färg på). Returslangen från catchtanken blir ett litet experiment - Biltemas stålspunna bränsleslang med tilhörande AN-kopplingar... Undrar om den håller lika länge som teflonslangen?
Hjärtat i systemet - catchtank, bränslefilter och tryckregulator i ett behändigt paket, allt servicebart från höger hjulhus. Jag monterar även tryckgivare i bränslerailen för att kunna hålla koll på att inte tryckfallet i ledningen till motorn blir för stort. Återstår att se hur allt kommer fungera med returlöst system - blir det katastrof med ånglås och liknande får jag dra en returledning också...
Bilen är provkörd ett par varv runt kvarteret (på R-däck från 90-talet i snö...), det verkade fungera (fram tills bränslepumpsrelät ballade ur och bilen dog) - återstår att se hur det blir när man faktiskt kan belasta lite också!