Författare Ämne: Byta motor och bygga nytt bränslesystem..  (läst 3049 gånger)

batterix

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Byta motor och bygga nytt bränslesystem..
« skrivet: maj 18, 2007, 14:09:08 »
Har nu fortsatt att försöka få igång våran isbil, måste ju få liv i den om det blir is i vinter:P
Men iaf, har gjort en annan tråd om det ämnet och den vill inte funka alls nu..så jag börjar komma i tankarna om att byta till en b230f som jag har liggandes, och om det inte skulle hända nått mirakel när jag byter den och den fortfarande inte funkar när motorn är bytt tänkte jag bygga nytt bränsle system. Allså sätta nån tank i bilen, köpa en bensinbump på biltema, nytt filter och dra slang till motorn :)
Men ska man sätta så bensinpumpen går konstant när man slår på tändningen? Nått mera jag borde tänka på?

221341P

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Byta motor och bygga nytt bränslesystem..
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2007, 04:46:35 »
Orginal bräslepumpsrelä går oftast på tändningsspänningen (ansl. 15 på tändlåset tror jag) samt en varvtalssignal från motorn för att stänga av pumpen om man smäller.
Använder du ett vanligt relä (slutande, typ till extraljus) räcker det att koppla detta till tändningslåset eller matningen till tändspolen.

Utöver det du nämde behövs bara en returledning, men i alla fall min 360 -86:a med B200K hade en sån orginal.

Något jag måste rekommendera är att felsöka den gamla motorn först, så lär du dig massor om tänd- och bränslesystem.

Lycka till med bytet!
Jag kan!

batterix

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: Byta motor och bygga nytt bränslesystem..
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2007, 17:12:08 »
Har testat att byta till en orginal 530 topp, och den beter sig likadant så det skulle inte kunna vara nått med den portade. Så nått har hänt med elektoniken när vi hade borta toppen första gången..

Så nu har funderingarna på att slänga på en förgasare och tändning från b230A kommit upp, är ju bara en isbil.. Men går det att köra med vanliga bränslepumpen, från b200f motorn? Eller hur ska jag göra?