Författare Ämne: Motorbyte å andra frågor  (läst 3635 gånger)

Perka

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Motorbyte å andra frågor
« skrivet: maj 19, 2007, 18:05:24 »

Ni som har utfört motorbyte från B19 till B23, hur har ni upplevt effekt ökningen?? På vilket sätt går bilen bättre sen??

B19A vad är det för effekt på en sån?? Dom är väl som en strypt B21a och har väl A-kam och 160/398 topp eller hur??

Har hört att vattenpumpen ska vara annan på 340/360 på volvo motorerna, stämmer det??

Nån här som åker med en trimmad förgasar 23a i sin 340/360 2 dörrars??
Indalrägers :)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Motorbyte å andra frågor
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2007, 23:59:03 »
jag körde lite trimmad b23a i en 345a först tills jag spikade sönder kolven. Blev som en ny bil. mycket lättare att burna med betydligt mer vrid och den axa bättre.

Vatten pumpen skiljer denpå b19 är kortare så ska du stoppa ner en b23/230 så byt pumpen om du ska köra med fläkten på vattenpumpen.

b19a är det väl 92hk i är väl lite annana borr än b21. b19 och b200 tror jag ska ha samma borr.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Motorbyte å andra frågor
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2007, 20:23:07 »
GustavT:s gråe bil (R.I.P) med etanoltrimmad (maxplanad) B230E gick otroligt mycket bättre än min (då original) B200F!

Samma med hans nuvarande snyggblå metallic med B230FB från en 940 (Freedos gamla bil), den gick som ett skollat troll när vi provkörde första gångerna, (sen har den mest strulat med toppackning mm,)  den roligaste bilen jag kört någonsin. 2a kommer en trimmad 240-turbo som spann på trean.

Det jag främst uppskattade hos Gustavs motorer/bilar var att dom har haft/har så bra gassvar, så fort man rör pedalen pekar varvräknaren i skyn, på torr kall asfalt i rondellerna på juldagen 2006 så driftade jag och gick nästan runt bara genom att pumpa lite på gasen runt (hade ingen tomgång så pumpa fick man göra ofta)  ;D

Så med 2,3 liter har det varit några hallelulia moments men förmodligen mest tack vare lite bustrim som planad topp, etanol, uppställd tändning och sånt skoj billighetstrim! Vrom vrom  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.