Författare Ämne: Efterlysning: Mekhjälp  (läst 11134 gånger)

GolDog

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Efterlysning: Mekhjälp
« skrivet: maj 25, 2007, 06:04:28 »
Hejsan!

Tänkte ge det ett sista försök nu,
bilen låter för jefligt när man svänger, men endast när man rör på ratten, alltså inte vid konstant rattutslag på något sätt, låter även när man rör på hjulen med handkraft..
Kan inte säga vart de låter från bara att man hör det lika mycket från båda sidorna av bilen!

Pallar inte med att lämna in bilen o spendera lika mycket på reperationer som jag gav för bilen..
MEN, om någon är villig att hjälpa till o felsöka/laga med mig för en kompensation, sällskap samt något kaffebröd skulle det va mycket uppskattat av både mig o tjejen som ska börja övningsköra i bilen om den inte går till skrot nu den 1 juni...

Hade planer på att snygga till men det går i graven om den inte låter bättre innan 1 juni..

Snälla hjälp :) I närheten av jönköping helst, själv bor jag i Huskvarna!

Hiva iväg ett mail eller ett PM om du känner dig manad!

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
SV: Efterlysning: Mekhjälp
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2007, 09:37:05 »
jag har samma problem med min...det knarrar, ska tydligen vara fjäderbenslagringen..jag besiktigade dock bilen igår och det knarrade när bes.mannen vred på hjulen, men han påpekade det inte ens.
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2007, 14:40:50 »
Kan det inte vara den lilla krängningshämnaren som sitter ihop med fjäderbenet?

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2007, 15:30:28 »
det e oxå en tanke..Jag vet inte säkert...detta var det nån skrev på forumet när jag frågade vad det kunde varit liksom...

GolDog

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2007, 16:52:47 »
Hur vet man om det är fjäderbenslagringen utan att plocka ner allt då ?
Känns sådär o plocka ner allt o inte få ihop det sen, lagom kul o försöka få ut bilen till skroten utan fjäderben... :P

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2007, 16:54:42 »
Jag kan inte men:

VAKNA NU ALLA MECKARE!

finns otroligt kompetent folk här på sidan vill jag lova...

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2007, 17:02:09 »
 Det kan vara ett hjullager..lyft upp o känn efter.Ger ett rasslande eller
mullrande ljud om det är paj :P
"don't buy it if you can build it!"

GolDog

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2007, 17:15:14 »
Det har jag redan känt efter...

GolDog

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2007, 20:23:54 »
dött :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2007, 22:09:06 »
Jag har samma fenomen och är till 99% säker på att det är fjäderbenslagringen, hjullager kan det inte vara, det har jag bytt ett och det låter ju helt annorlunda.

Jag har kört med mitt knarr i 4 år snart men det låter inte så mycket/ofta, bara när man gör U-sväng med fullt rattutslag i låg fart hörs det.

Om du vill göra nåt åt det är det väl inte svårare än att du lossar på fjäderbenet under huven och lyfter upp bilen, men jag är osäker på om det kommer ner tillräckligt för att du ska få ut övre fjäderskålen som lagret sitter i. Ev. måste krängningshämmaren lossas oxå och/eller spiralfjädern klämmas ihop med fjäderkompressor ala biltema. Men förmodligen räcker det med att lossa fjäderbenet från innerskärmen och sen trycka ner det lite så att man kan få ut och in fjäderskål/lagring.

Nån som har mer erfarenhet än mig gällandes att ta ut övre fjäderskål/topplagring utan att lossa så mycket prylar?

Tyvärr hinner jag inte hjälpa dig Goldog, jag hinner inte ens med min egen/egna bilar eller nånting  :'(

Men jag tycker absolut INTE att du skall skrota bilen för att det knarrar lite i ett litet skitlager som inte gör nån skada mer än att det låter irriterande. Var och varannan 360 lär ju ha samma missljud när den blivit några år.

Och det är ju inte så svårt att åtgärda som sagt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2007, 03:37:41 »
Jag har samma fenomen och är till 99% säker på att det är fjäderbenslagringen, hjullager kan det inte vara, det har jag bytt ett och det låter ju helt annorlunda.

Jag har kört med mitt knarr i 4 år snart men det låter inte så mycket/ofta, bara när man gör U-sväng med fullt rattutslag i låg fart hörs det.

Om du vill göra nåt åt det är det väl inte svårare än att du lossar på fjäderbenet under huven och lyfter upp bilen, men jag är osäker på om det kommer ner tillräckligt för att du ska få ut övre fjäderskålen som lagret sitter i. Ev. måste krängningshämmaren lossas oxå och/eller spiralfjädern klämmas ihop med fjäderkompressor ala biltema. Men förmodligen räcker det med att lossa fjäderbenet från innerskärmen och sen trycka ner det lite så att man kan få ut och in fjäderskål/lagring.

Nån som har mer erfarenhet än mig gällandes att ta ut övre fjäderskål/topplagring utan att lossa så mycket prylar?

Tyvärr hinner jag inte hjälpa dig Goldog, jag hinner inte ens med min egen/egna bilar eller nånting  :'(

Men jag tycker absolut INTE att du skall skrota bilen för att det knarrar lite i ett litet skitlager som inte gör nån skada mer än att det låter irriterande. Var och varannan 360 lär ju ha samma missljud när den blivit några år.

Och det är ju inte så svårt att åtgärda som sagt.

håller med här det är fjäderbenslagret men jag tipsar dig om att gå till ditt bibliotek och låna en verkstadshandbok och försök laga det själv tror inte att lagrena kostar många 100 lappar och det bästa sättet att lära sig är på egen hand det är så jag lärt mig annars är det bara till att anväda sunt förnuft och sätta ihop att som du skruvade ner det för det är inget stort att ta ner fjädertornet
Bra, bättre, bredast

GolDog

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 29, 2007, 16:05:06 »
hade inte hjärtat o skrota en bil till, blir o lämna in för o byta båda fjäderbenen!

hittade 2 fjäderben i hyfsat skick för en 500ing på en skrot i närheten, o en verkstad som byter båda för 800:-

fjädertallrikarna hade börjat ge upp o fjädern hade börjat krypa ut på ena sidan så det va lika bra!

GolDog

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 30, 2007, 05:50:57 »
haha, trodde att någon skulle va stolt över mig iaf...  -FREJ, Grekbilen ? någon ? :D

Ska tamejattan lägga upp en projekttråd när som nu :p

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 30, 2007, 10:21:01 »
Hehe....er bra jobba ;) Ble jo ikke så altfor dyrt heller :)

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #14 skrivet: maj 30, 2007, 10:29:49 »
haha, trodde att någon skulle va stolt över mig iaf...  -FREJ, Grekbilen ? någon ? :D

Ska tamejattan lägga upp en projekttråd när som nu :p

Stabilt GolDog, här skrotas inget!
Bra jobbat...vi väntar på projekttråden, vad ska du göra med bilen är tänkt?

mvh/Nicholas

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 30, 2007, 10:40:56 »
Bra att du inte skrotade bilen, börjar bli lite av 300bilarna.. Snart när du ägt bilen och skruvat ett tag med den blir du säkert kär i den så du aldrig vill lämna den  ;D

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #16 skrivet: maj 30, 2007, 10:45:21 »
så ska det se ut

united we stan strong  300 POWER ;)
Bra, bättre, bredast

GolDog

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 30, 2007, 16:05:54 »
Hehe, tack för alla uppmuntrande kommentarer :)

Projekttråden, mja... vet inte.. än så länge har jag bara tagit bort lister o slipat rost...
tänkte på en mattsvart lack till nästa vecka och försöka göra något åt nederdelen utav fronten som är halvt sönderrostad...

behöver även ett par framskärmar men det verkar va svårt att få tag på.. även ett bagageluckelås... greken ;)

360grekbilen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • Fotogenicco
« Svar #18 skrivet: maj 30, 2007, 16:12:12 »
hehe jepp i'm on my way ;)

Om du har läst min tråd vet du att allt strular just nu :) hehe

Mattsvart är fint...kör på det!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #19 skrivet: maj 30, 2007, 20:00:12 »
Jorå jag blev glad att du inte skrotade den, varje 300 som går skrotdöden till mötes är ett bakslag för mänskligheten (i den här klubben)  ;)

Kul med projekttråd
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.