har ramlat över en turbo från en Volvo FH12 eller 16 och jag undrar om det är någon mening att bygga på en så stor turbo??
har hört om folk som försökt och inte fått ladd före varvstoppen 
snacka med farbror flinty. han har en som är snäppet mindre. den va seg men han lyckades iaf
flinty här,,

Då ska vi först försöka klara ut vad det är för turbo, om det är en från en FH 12 är det en jättebra snigel, och är det från en FH 16 är det inte lika bra (dock är den ju större

).
Finner du någon bricka med nr och namn på turbon?
Finns inte det kan vi kolla lite hur den ser ut, antingen har du ett HX 55 eller HX 60 aggregat. Det sistnämnda är lite väl grovt för våran del men på en stor bmw-6 så pressar dom ut över 1000 hk med HX 60. Som jag fattat lite generellt så orkar HX 55 till ca 800 hk på en bmw-6, en bekant körde med en 3,2l bmw och HX 55 han hade fult ladd (, 1,8 bar) vid ca 3600 rpm.
Såg även en person på TPC (tror han hette Toffe-2ventil eller något) han hade byggt en helt extrem Volvo 8v rödblock med 670 hk

men han hade typ bottnat HX 55:an.
Min 340 har ett gammal turbo från en 10 l bussmotor, har jag fått mappa den lite mer så tror jag att det funkat rätt bra även om den var lite gammal och seg.
HX55 är en rätt så modern turbo som utnyttjar energin från avgaserna så har man inga läckage i trycksystemet så har man i regel lägre avgasmottryck än vad man har i laddtryck vilket gör att det krämar ur mer effekt.
Skickar med lite bilder så vi ser hur dom ser ut ungefär

HX55

Den gamle på 340