Författare Ämne: Diverse 360-frågor...  (läst 8583 gånger)

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Diverse 360-frågor...
« skrivet: juni 25, 2007, 16:50:10 »
Hej!

Har en del frågor som kanske var för sig skulle passa under en annan rubrik än Teknik men det blir jobbigt att göra en tråd för varje fråga. :)

Jag och några polare tänkte åka på en långfärd med 360'n (300 mil+) till olika festivaler och jag undrar vad man kanske bör tänka på innan man ger sig iväg? Ta med sig några reservdelar? Vilka?
Jag servar bilen med filter, olja, tändstift osv. innan vi far... spänner fläktrem och kollar kamremmen iaf. Ska bli kul och se ifall den håller :) Kanske bör ta med någon kylarslang eller tejp också ifall något sånt skulle fara.

Jag har en klonkande/glapp i bakvagnen då jag släpper kopplingen lite fort. Jag läste i någons tråd att det kunde vara växellådan det är fel på, Det smäller till ganska rejält i bakre delen av bilen. Antar att det är någonting som är glappt, någon bussning eller så? Någon som vet på rak arm?
Jag tror inte det är i växellådan.

Sen får jag även kortslutning direkt jag vill använda cigarettuttaget, och jag är inte särskilt el-kunnig... någon jordning som är borta?

Bilen startar inte heller ifall jag har på läge 2 på lysena. Fast det kvittar ju... men ändå störande :P

Tusen tack för eventuella svar!!! :)

(Jag har försökt söka på svaren så gott det går, men ang. glappet så har jag läst olika svar)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Diverse 360-frågor...
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2007, 17:11:01 »
spännande bil du har. med det klonket hade ja inte åkt långt hemifrån iaf.. men det är jag.. =)

annars är väl silvertejp en bra investering. går att laga det mesta.  lite verktyg oxå. så du kan skruva ihop de som lägger av.
360 Hybrid MKII

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2007, 18:10:27 »
spännande bil du har. med det klonket hade ja inte åkt långt hemifrån iaf.. men det är jag.. =)

annars är väl silvertejp en bra investering. går att laga det mesta.  lite verktyg oxå. så du kan skruva ihop de som lägger av.
Haha visst har jag :) Den fungerar dock ypperligt bortsett från dem felen! Rabblade upp alla fel!
Jag tror dock inte glappet är så farligt faktiskt... känns som att det bara skulle vara att byta nån bussning eller dra åt nånting. Men jag vet inte alls vad det är så jag ska inte svara på den frågan :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2007, 20:53:00 »
Angående glappet, det är inte glapp i drivlinan? Min bil har jätteglappet allan men håller för våldsam körning ändå (har gjort i allafall, i många långa hårda mil nu).

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2007, 21:20:03 »
Jo, det är säkert glappt i drivlinan.

Hur åtgärdar man detta? :O

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2007, 21:28:04 »
Jag har också ganska stort glapp i drivlinan, fast det har hållt för en hel del buskörning :) Antagligen Drivknutarna som glappar tror jag.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2007, 21:29:36 »
dåliga kuddar till växellådan kanske?
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2007, 21:31:12 »

För min del måste jag byta samtliga drivknutar, differential och växellåda då jag har glapp i alla delar.. dock vet jag inte hur litet glappet är original... så jag kan ju ha fel. Summa sumarum så är mitt glapp enormt och jättejobbigt att köra vardagskörning med. Kör man hårt är det inte lika tydligt om man växlar på rätt sätt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2007, 21:43:47 »

För min del måste jag byta samtliga drivknutar, differential och växellåda då jag har glapp i alla delar.. dock vet jag inte hur litet glappet är original... så jag kan ju ha fel. Summa sumarum så är mitt glapp enormt och jättejobbigt att köra vardagskörning med. Kör man hårt är det inte lika tydligt om man växlar på rätt sätt.

Jag körde en 360 som var medkörd 349 000KM för några veckor sen, glappet var mycket mindre än i min som är körd 100 000km mindre. Ett litet glapp var allt jag märkte. Antagligen har det då blivit åtgärdat på den eller så har den blivit lugnt körd(tror jag på, för den var i fint bruksskick, bara rosten som hade tagit den)

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2007, 00:03:22 »
Verkar vara ett rätt vanligt slitagefel på 360'n med andra ord  >:(

Saken är den att bilen/växellådan osv. går hur bra som helst att köra med, trots felet. Bara att det smäller till ifall man är lite för hastig med vänsterpedalen.

Ifall man är finkänslig på kopplingen så låter det nada.
Vet inte ifall jag kommer att orka fixa detta. Är det jättedrygt att fixa så ids jag inte be någon om en andra hand heller.

Såg även att båda mina framdämpare är helt slut (dom håller på att bygga om vägen till jobbet och det guppar som ***...). Bak har jag helt nya dämpare men fram är dem slut. Funderar på att köpa Biltemas föra á 250kr st... vet att dom är kassa men dom lämnar ju trots allt 2 års garanti iaf.

Aningen tråkigt att ha det här felet då bilen är så pass fräsh i övrigt...  :-[
« Senast ändrad: juni 28, 2007, 00:05:06 av Uffe »

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 28, 2007, 06:25:37 »
bara hissa upp bilen sen sliter du i allt soom har med drivlåda att göra då borde du ser vars galpper kan vara om du har tur. har inget märkbartglapp i min bil så vitt jag vill minnas. dock länge sen jag körde men ska förhoppningsvis får köra i helgen :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 28, 2007, 21:36:52 »
bara hissa upp bilen sen sliter du i allt soom har med drivlåda att göra då borde du ser vars galpper kan vara om du har tur. har inget märkbartglapp i min bil så vitt jag vill minnas. dock länge sen jag körde men ska förhoppningsvis får köra i helgen :)

Ja det går ju känna på drivknutar och även på medbringarna till inre drivknutarna ifall själva diffen glappar.

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2007, 11:59:08 »
Tack för hjälpen grabbar :)