Kommer eventuellt att flytta till Norge, eller närmare bestämt Oslo till hösten och jag har några funderingar som jag tänkte att våra norska medlemmar säkert har svar på

A-kassa, sjukkassa osv. Betalar arbetsgivaren automatiskt pengar till sånt så att jag har rätt till sjukpenning om jag skulle bli sjukskriven? Alternativt stämpla om jag skulle bli arbetslös?
Inkomstskatt. Hur många procent? Stämmer det att två månader per år är helt skattefria?
Vad är normala arbetstider för dagstidsjobb? 7-16?
Semester, hur många veckor har man rätt att ta ut med full lön per år?
Lägenhet i Oslo? Pratade med en kille på min ev. blivande arbetsplats som nämnde ett företag som jag naturligtvis glömt namnet på nu. ABSL kanske? Dom skulle iaf vara riktigt stora på lägenheter i Oslo.
Kollektivtrafik? Det finns väl nån sorts tunnelbana som jag har förstått det hela, löser man årskort eller betalar man för varje resa? Dyrt? Bilförbud i centrala Oslo?
Nöjen? Vad gör man bortsett från att gå på krogen i Oslo? Några ställen jag borde åka till och några jag borde undvika? Kommer att ta en kortare semester i Oslo i slutet på juli för att se hur det ser ut där.
Kommer säkert att komma fler frågor men det här är vad jag går och funderar mest på nu. Tack på förhand