Författare Ämne: Rasslande låda :(  (läst 4167 gånger)

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Rasslande låda :(
« skrivet: juli 26, 2007, 00:59:59 »
Tja!
Har fått morsans 360-88 B200F, nu.. går som en klocka förutom en sak.
När jag ska lägga i backen brukar de skrapa vackert i lådan. Inte varje gång men tillräckligt ofta att det oroar. Dock aldrig när bilen är nystartad eller då det är riktigt kallt ute (kanske är en tillfällighet).

Någon som vet vad det kan vara? Har spännt kopplingen nyligen.. vart lite bättre(innan skrapade det nästan varje gång). Finns det risk att lådan rasar? Alla övriga växlar går i fint!

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Rasslande låda :(
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2007, 04:07:02 »
skrapar det då du kör eller bar då du lägger iden?

sitter väl rakskurna drev på backen därför brukar det låta annorlunda och mera då man lägger i backen än dom andra växlarna.

jämför med nån 240,  740 eller helst 300 och hör om din låter mera. 

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2007, 08:57:02 »
Jaha okej :P

Det skrapar då jag lägger i backen.

Har tyvärr ingen 300 bil att gämföra med, men min kompis har en 740 å den skrapar aldrig när han lägger i backen...

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2007, 10:17:10 »
Vad ligger tomgången på?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2007, 21:23:36 »
Precis, vad har du för tomgångsvarvtal? Backväxeln är ju osynkad på dom här bilarna, så dom är lite känsliga för hög tomgång. Om du har onödigt hög tomgång (över 1000 rpm) så kan du nog räkna med att det skrapar lite. Är tomgången lägre å det skrapar ändå är det nog kopplingen som ligger å "tjuvdrar" lite fast du frikopplat. I så fall kan du prova smörja axeln som lamellen löper på. Hissa upp bilen framtill & ställ den på pallbockar (eller kasta in något annat stadigt under den så du minskar risken att bli mosad om den ramlar ner). Sedan tar du med dig en sprayburk med olja typ 5-56 med snabel (sånt där plaströr som brukar följa med burken) å en ficklampa in under bilen. Klös loss gummikåpan under sprängkåpan å spraya på den splinesade axeln. Urtrampningslagret kommer vara ivägen, men om du drar lite i fram å tillbaka i kopplingsarmen så borde det gå att se axeln mellan lagret å lamellen, annars får du slacka lite på kopplingswiren tills du kommer åt. Kom ihåg å sträck wiren lagomt när du är klar. Det behövs inte många droppar olja här, men spraya hellre lite för mycket än för lite, överskottsolja slirar du bort med ett par försiktiga fullgasstarter på 4:an.... Tror inte du behöver vara orolig för att lådan ska rasa....

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2007, 21:58:51 »
Okej.. tomgången ligger väl runt 900 rmp... men visst drar jag i backen i lite stressiga situationer utan att varvtalet hunna sjunkit tillräckligt.. det kan ju vara en anledning :)

Ska nog fixa de där me oljan nått tag sedan åxå :) skadar nog inte menar jag:D

tack för hjälpen =) /mackan