Författare Ämne: M47R + OD?  (läst 4927 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
M47R + OD?
« skrivet: juli 29, 2007, 14:54:24 »
Hej!
Har länge varit sugen på lite högre utväxling i min 340 för att få ner varvet på motorväg en aning. Efter en längre utflykt med släp (se min projekttråd "Volvo 340DLi") känns det dock som om högre utväxling över hela registret (bakaxelbyte) inte riktigt är rätt väg att vandra, finns nog viss risk att bilen inte orkar upp för backarna då. Då slog mig en tanke, kan det eventuellt gå att montera överväxeln från t.ex. en M41 eller M46 låda på 340 drivlinan? Det är ju trots allt lösa burkar som inte torde kräva så mycket kringutrustning förutom elektronik för att funka, bara man får dem på plats och grejerna håller, eller? Kan tänka mig att det kan bli lite problem då de egentligen är tänkta att monteras mellan växellåda och bakaxel, inte mellan motor och växellåda som gärna torde bil fallet på en 340. Hur kan det tänkas fungera med varvtal, moment och dylikt? Överväxlarna håller ju trots allt för kraften hos en 740 TIC, en 340 B14 torde ju inte vara någon match då, tycker man...
Någon som har några funderingar eller erfarenheter???
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: M47R + OD?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2007, 21:28:03 »
Funderingarna från mig är att det krävs JÄTTEinsatser rent mekaniskt för att då delarna på plats!

Dock vet jag inte exakt hur in & utgående axel i en överväxel ser ut men kan tänka mig att det blir krångligt! Dessutom måste ju kardanen(transaxeln) kortas..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2007, 21:52:42 »
Kör du B14 så har du ju öppen transaxel väl? Du kan alltså se själva axeln och den är inte i ett rör som på B19/200 motorerna?

Känner du dig tillräckligt teknisk kunnig för att kunna kapa kardanen och svarva/fräsa/tillverka på valfritt sätt lämpliga delar för att koppla ihop det hela är det inget större problem. Vridmomentet blir detsamma som i motorn eftersom den kommer att sitta innan växellådan, det är en barnlek jämfört med att sitta bakom en växellåda med ettan ilagd när man ska ställa fast t.ex.

Go for it!  :D Men var beredd på att det kommer att bli problem att fästa främst OD'n mot växellåda.
Förare TEAM EGON RACING

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2007, 23:07:58 »
Det är ju det där med att faktiskt få dit prylarna... Inte helt trivialt, tyvärr. Men vi tycks alla vara överens om att det borde hålla o.s.v. Jag satt för övrigt och kikade lite i reparationshandböcker idag, och fann följande... 1986 fick Volvo 740 en ny typ av överväxel som klarar mer moment, varför momentbegränsaren som har förekommit på vissa tidigare varianter inte behövdes längre... Dessutom är utväxlingen på fyran ganska när 1:1 i de flesta vanliga Volvolådor, vilket ju torde innebära att varvtalet OD får jobba vid är det den var tänkt för.
Och angående vridmomentet innan respektive efter växellådan så verkar det ju utmärkt - man kan troligen utan problem strunta i att begränsa överväxeln till högsta växeln och köra överväxel på alla växlar utom backen. I praktiken skulle man då få en väldigt tätstegad, 10 växlad 340! Utmärkt att dra släp med...  ;D
En tanke angående monteringen också - hur gör alla som bygger A-traktor med dubbla lådor? det måste ju vara liknande mängder jobb, och sådana finns det ju ändå gott om!
Utifrån de usla bilderna i min Haynesmanual ser det ut som det sitter någon fläns el.dyl. att fästa kardanen på på utgående axel från ODn, om det stämmer är det ett mindre problem. Vad jag dock inte blev helt på det klara med var huruvida ODn använder bakre väggen på växellådan som främre vägg - i sådana fall kommer man sannolikt behöva fräsa en egen främre vägg till ODn, komplett med stödlager och allt, alternativt totalslakta ett M46 växellådshus... Ska kanske ta mig en närmare titt på 740an utanför dörren och se om jag får någon rätsida på det hela imorrn eller så...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2007, 15:46:42 »
Skulle vara kul om du genomförde en sån här operation!
Det beror ju helt på vilka kunskaper, kontakter och medel man har för utgången av ett sånt här projekt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2007, 22:03:05 »
Kollade lite på svenska 7/900 klubben och det verkar som om dom går i lite samma tankar som ni, fast på våra bilar sitter ju växellådan på lite annan plats..

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=49086

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2007, 00:37:35 »
Vet att det finns ett liknande projekt på svenska200klubbens forum också, då med en 240 som ska få m47 + OD... Skillnaderna är ju dock ganska stora mellan storvolvosarna och våra små pärlor... Men tids nog kanska... ska bara få ordning på några lite mer pressande problem först, typ kylning...:-)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82