Författare Ämne: sladdrig växelspak  (läst 16413 gånger)

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
sladdrig växelspak
« skrivet: augusti 02, 2007, 20:27:32 »
finns det något man kan göra för att växselspaken ska kännas lite mer stabil? så det inte känns som friläge när man har t.ex. ettan i...

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: sladdrig växelspak
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2007, 02:59:00 »
Byt ut bussningarna i växellänkaget.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Munken

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2007, 21:23:20 »
Ska gö de så får man se om det blir bättre.
Vet du nå hur mycke det kostar?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2007, 00:03:22 »
Ingen aning, men tycker inte det borde vara så dyrt
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2007, 17:20:21 »
dom är ganska så billig, för hörde efter idag då jag sommarjobbar på volvo, och själv behöver dom. prata om runt 20kroner bara(fast de kan ju va mitt pris med lite rabbat inräknat)
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Munken

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2007, 13:09:07 »
ok :) tackar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2008, 01:22:31 »
dom är ganska så billig, för hörde efter idag då jag sommarjobbar på volvo, och själv behöver dom. prata om runt 20kroner bara(fast de kan ju va mitt pris med lite rabbat inräknat)

De små bussningarna kostade 28,25kr/st alltså 56,50kr för en komplett uppsättning. Då fick jag med två oringar oxå men tror inte jag fick betala för dem, det var min granne som betjänade mig, bussningarna låg på disken när jag kom in, hade ringt innan så det var bara att slanta upp. O-ringarna var universal som han handplockat på lagret, den rätta fanns inte hemma men den tjockare av dessa jag fick med blev perfekt, inget glapp nånstans!! Innan kändes det som om spaken var av

Se på bilderna vart slitaget uppstår. Man vill inte ha nåt glapp så att styrpinnen kan röra sig inne i bussningarna. Det axiella glappet  i bussningen resultetar direkt i ett glapp som känns i spaken.
O-ringarna hjälper till att "tighta upp det hela" men fanns inte original på min bil/spak. Eller så hade de torkat upp och trillat bort.
« Senast ändrad: oktober 03, 2008, 23:46:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Andyolesen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2008, 22:16:12 »
jag har själv köpt en 360 gl -87 som förstabil och min växelspak är också sladdrig och det är trögt att få i ettan och tvåan, tror detta beror på de där bussningarna. kan det bli lättare att få i ettan och tvåan efter ja bytt dom eller måste ja kanske flytta spärren till backen åt vänster?   är det svårt att byta bussningarna?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 03, 2008, 23:53:05 »
jag har själv köpt en 360 gl -87 som förstabil och min växelspak är också sladdrig och det är trögt att få i ettan och tvåan, tror detta beror på de där bussningarna. kan det bli lättare att få i ettan och tvåan efter ja bytt dom eller måste ja kanske flytta spärren till backen åt vänster?   är det svårt att byta bussningarna?

Bussningarna i sig är en baggis att byta, se bilder ovan. (Ett undantag är insexskruven som sitter i botten på växelspaken och låser styrpinnen. Den skruven satt så vida pass. Trodde jag skulle dra sönder nåt men till slut lossnade den).

Däremot att komma åt att få loss spaken från växelförarstången är inte det lättaste. Vet inte ifall man kan göra det utan att ta bort/sänka hela transaxelröret.. jag hade min motor borta när jag var där och meckade.. transaxelröret satt då bara fast i växellådan.

Kolla först så det inte är backspärren som ställer till det för dig.. Den är enkel att justera.
« Senast ändrad: oktober 04, 2008, 00:00:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Andyolesen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 08, 2008, 20:27:22 »
jag har bytt bussningarna idag och i dagens läge kostade det 60 kr för 2st  o-ringarna hade vi hemma sedan tidigare.
det var lite klurigt att komma men det gick med lite vilja  ;)
jag la i femte växeln och satte ett gummiband mellan spaken och höger dörrsida så att jag kom åt lättare underifrån då syntes insex-skruven underifrån.
den att få tillbaka det hela med som nya bussningarna plus o-ringarna var lite klurigt man klarar nog inte det själv. (hade min lillsyrra till hjälp inne i bilen att röra i spaken)  sedan var det lätt att plocka ihop allt med hjälp av gummibandet igen.  men det hela gick på ca en halvtimme och jag tror att alla som inte har tummen mitt i handen klarar av det bara man tittar hur det ser ut.     

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2008, 21:52:19 »
jag har bytt bussningarna idag och i dagens läge kostade det 60 kr för 2st  o-ringarna hade vi hemma sedan tidigare.
det var lite klurigt att komma men det gick med lite vilja  ;)
jag la i femte växeln och satte ett gummiband mellan spaken och höger dörrsida så att jag kom åt lättare underifrån då syntes insex-skruven underifrån.
den att få tillbaka det hela med som nya bussningarna plus o-ringarna var lite klurigt man klarar nog inte det själv. (hade min lillsyrra till hjälp inne i bilen att röra i spaken)  sedan var det lätt att plocka ihop allt med hjälp av gummibandet igen.  men det hela gick på ca en halvtimme och jag tror att alla som inte har tummen mitt i handen klarar av det bara man tittar hur det ser ut.     

Wow det var bra jobbat! Trodde faktiskt inte det skulle gå "så enkelt" utan att börja skruva loss stora delar av bilen.

Och glöm nu inte att vara snäll tillbaka mot lillsyrran  ;)