Författare Ämne: HJEEELP!!! Mine hjul tar borti....  (läst 4898 gånger)

GlennK

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
HJEEELP!!! Mine hjul tar borti....
« skrivet: juni 30, 2004, 23:32:47 »
HJELP! Når jeg løftet opp bilen i dag for å bytte frontrøret, så la jeg merke til et litet ovalt merke på krengningshemmeren..... hmmmm...  ???
JODA! Tror dere ikke at mine dekk tar bort i krengningshemmeren ved fullt rattutslag?  :-X Trodde jeg hadde kjøpt meg originale felger jeg?
Jeg har noen Volvo alu felger, 5.5"-13 ET40.... Kan det være at Jeg ikke kan bruke annet enn max ET36,5 (eller hva det var?)
Kanskje felgene er til en 340 og ikke en 360? Vet ikke hvor mye det skiller på disse, evt. om årsmodell på bilen kan ha noe å si?

Eller ligger problemet i at det er montert 185/70-13 på felgene?
Det utgjør jo ikke så veldig mye i forhold til de originale 175 dekkene, så jeg tror mer på at jeg har feil offset på bilen.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte mine mistanker?  :o
Jeg tør jo ikke rulle rundt med dette for lenge!!

Mvh
Glenn

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:HJEEELP!!! Mine hjul tar borti....
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2004, 22:39:04 »
Original ET är 37 och 185-däck var original på GLT så det låter väldigt skumt.

Jag kör på 195/50R15 men vet inte ET på fälgarna men jag har inga problem...  ???
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

GlennK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2004, 00:41:25 »
Jeg har en mistanke til at det er forskjellig ET på årsmodellene... Stabstaget er jo festet forskjellig før/etter '85(?) eller noe, så det KAN være dette som er problemet.
Dersom original ET er 37, så er det IKKE dette som er problemet. ET40 bygger jo bare 3mm i forhold til originalet, og det skulle jo være mer klaring en DET!
hmmmmm......  ??? Ikke er staget montert feil, for det rekker like langt ut på begge sider.
Årsak?:: KAN det være at det ikke er ORIGINALE Volvo felger jeg har fått meg? Men en "kopi" som har en annen ET? (felgen HAR ET40 iflg hva som står skrevet på den)

På meg så virker det som enten er felgen feil, eller så er det forskjell i ET på årsmodellene.

ELLER-> Er det noe forskjell i hjuloppheng på GL og GLT?
Til opplysning så er det en '86 GL Spirit jeg har, men forskjellen er vel kun utstyret som kom som standard?

Mvh
Glenn

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2004, 08:45:23 »
Jag har inte hört att det skall skilja i ET mellan åren.

Är det krängningshemmaren som däcket tar i eller staget som går till fjäderbenet?

Edit: ingen skillnad på GL och GLT bara hårdare fjädrar och dämpare på GLT.
« Senast ändrad: juli 02, 2004, 08:46:08 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

GlennK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2004, 11:21:51 »
Tar i selve krengningshemmeren, ved fullt rattutslag.
Dekket ligger så tett på at jeg kan dytte til det med hånda og høre/se/kjenne at det subber i krengningshemmeren.

Det ble jo som sagt oppdaget pga et lite sort merke på krengningshemmeren- Dekket hadde subbet!

Mvh
Glenn

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2004, 13:06:05 »
är det bara på ena sidan? I så fall är det väl nåt som är snett eller så i hjulupphängningen..

du har inte kört av vägen nån gång eller kört på en trottoarkant?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.