Författare Ämne: 2008 gruppköp  (läst 108248 gånger)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 2008 gruppköp
« Svar #40 skrivet: september 25, 2007, 10:48:38 »
okey, jag mailade iaf till bakaxel.se och frågade mig för opm han kunde hjälpa till och se om det fansn möjlighet till locker till våra pärlor.

det han var lite nyfiken på var alltså
"Nåja nu ska vi se, vet du hur splintningen ser ut på drivaxlarna på diffen? Hur många splints är det?"

eller är planer på nerlagt locker till förmån för lamelldiff?

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #41 skrivet: september 25, 2007, 16:41:32 »
okey, jag mailade iaf till bakaxel.se och frågade mig för opm han kunde hjälpa till och se om det fansn möjlighet till locker till våra pärlor.

"Nåja nu ska vi se, vet du hur splintningen ser ut på drivaxlarna på diffen? Hur många splints är det?"

Alla alternativ ska utforskas! Bara bra om vi har lite att välja mellan.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #42 skrivet: september 25, 2007, 19:40:17 »

Bra jobbat, jag får ner och räkna!

Som David säger så behövs alternativ, även om det inte regnar såna precis  ;)
Jag skulle gärna montera en billig locker och slippa underhåll.
Men blir det lamelldiff och bra egenskaper i alla situationer och på alla underlag så blir jag inte heller ledsen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: september 25, 2007, 19:56:14 »
okey men då räknar jag med att frejj meddelar mig antalet ikväll kom någon framm till vem som tillverkade diffklumparna till volvo 300 serien?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: september 25, 2007, 20:50:36 »
okey men då räknar jag med att frejj meddelar mig antalet ikväll kom någon framm till vem som tillverkade diffklumparna till volvo 300 serien?

23 splines på medbringaren som sticker in i diffen! 25,15mm i utvändig diameter. Alltså mätt på medbringaren och mellan två motstående "toppar" på splinesen.

Vet inte vem som gjorde diffklumpen.. dock var det HÖER som gjorde de lamelldiffar som passar original. Men om de gjorde huset med vet jag inte.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: september 25, 2007, 21:52:19 »
Snubblade över en sida idag när jag satt och surfade.

http://www.ssf-pyora.fi/se/produkter.html

Dom tillverkar diffar och liknande saker så dom kanske kan tillverka nån sorters locker som passar i våra diffhus?

Någon som känner sig utmanad att kontakta dom?

Du som är på den sidan kan du inte slå dem en pling och fråga om de kan tillverka lockers på beställning? Skönt om det kan finnas andra alternativ. Säg att vi fått ett st-pris på 600 euro från en annan firma.

Jag kan försöka ringa dem imårgon och höra vad de har att säga. Det vore kul att veta hur många som vore intresserade ifall priset vore överkomligt också.  Vågar jag gissa på 5-10 personer?

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #46 skrivet: september 25, 2007, 23:35:42 »
Säg 10-15 kanske fler så de blir intresserade.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

fille

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: september 26, 2007, 12:19:51 »
så tex andra vovlofiffar som tex 240 å 740 passar inte våran klump? isåfall så är de ju bra mkt lättare å fixa då dessa tillverkas av gasnka många firmor.

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: september 26, 2007, 14:31:05 »
ne hade det varit så så hade det inte varit några problem.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: september 26, 2007, 16:39:38 »
Ringde SSF-Pyörä idag, men de ville endast tillverka racinglamelldiffar för 1400€  ::)

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #50 skrivet: september 26, 2007, 18:32:33 »
Ringde SSF-Pyörä idag, men de ville endast tillverka racinglamelldiffar för 1400€  ::)

Inget alternativ för oss alltså, då vet vi det.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: september 28, 2007, 07:59:58 »
Jag har ringt quaife i england och dom kan göra diffbromsar till oss :D
Men vi måste beställa min 10st och dom kommer att kosta ca 600£ st.
Diff bromsen är av torsen typ(sån som jag har på min v12 360)Det vi behöver göra är att skicka ditt en org diff som dom kan mäta på osv.
surfa in på quaifes hem sida å titta om ni är intresserade.

quaife.co.uk
"don't buy it if you can build it!"

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: september 28, 2007, 09:24:52 »
http://www.bakaxel.se/product_info.php?products_id=28&osCsid=adcdd0d657c32f0c241e960cacc8090c

Torsendiff Volvo Dana 30
[torsvol] 5500.00kr

Klicka för förstoring 
Denna diff passar i Volvo 140 240 740 och 940. Den är avsedd för 27 splintad axel. Det går att lösa så h mätare och abs skall fungera.
Det finns att köpa en vattenskuren krans som man lägger runt diffen och svetsar ihop den så kan man få H mätare. Sen flyttar man ut givaren i locket några mm sen har man h mätare fungerandes.
Pris 200kr
Torsen diffen fördelar kraften till det hjulet som har bäst fäste.
Den är mycket lämplig vid bana eller rally.
En hårt spänd lamelldiff blir mycket "stuttig" vid skarpa böjar och kan upplevas som lite hopping. Torsendiffen är mycket följsam och man får inte den effekten. Den klarar av 500hk utan problem.
Lamelldiffen klara inte alls dagens effekt uttag med +200hk därför säljer jag inte lamelldiffar eller nya lameller för jag tycker det är en förlegad kontruktion när det finns bättre produkter på marknaden.

The Torsen (from Torque Sensing) works as an open differential when the amount of torque going to each wheel is equal. As soon as one wheel starts to lose traction, the difference in torque causes the gears in the Torsen differential to bind together. The design of the gears in the differential determines the torque bias ratio. For instance, if a particular Torsen differential is designed with a 5:1 bias ratio, it is capable of applying up to five times more torque to the wheel that has good traction These devices are often used in high-performance all-wheel-drive vehicles. Like the viscous coupling, they are often used to transfer power between the front and rear wheels. In this application, the Torsen is superior to the viscous coupling because it transfers torque to the stable wheels before the actual slipping occurs.

However, if one set of wheels loses traction completely, the Torsen differential will be unable to supply any torque to the other set of wheels. The bias ratio determines how much torque can be transferred, and five times zero is zero.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: september 28, 2007, 17:14:06 »
Skulle behöva en animation för att förstå hur den där klumpen fungerar, verkar dock väldigt bra! Förutom att man inte får nåt fäste om ett hjul tappar allt fäste som på vintern!  :-\

fille

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: september 28, 2007, 19:16:45 »
tänkte om man kunde brädda sig lite, aksnke finns någon firma utomlands i de "billigare" länderna som kan fixa åt oss, JAG ska söka lite efter utlänska bakaxelfirmor och likande men ni ansdra fär gärna hjälpa till.  knakse blir billigare än å köpa från sverige.??
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: september 28, 2007, 21:00:52 »
Skulle behöva en animation för att förstå hur den där klumpen fungerar, verkar dock väldigt bra! Förutom att man inte får nåt fäste om ett hjul tappar allt fäste som på vintern!  :-\

men om du läser om det igen så ser du att du missuppfatat det? torsen diffen ger mer kraft till hjulet med mest fäste.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #56 skrivet: september 28, 2007, 21:17:16 »
Om man kan få en Qaife torsendiff för 600£ låter det ju utmärkt! En torsendiff är i mitt tycke det bästa alternativet, sånär som på priset som ju är klart fördelaktigare på en locker.
Vilken typ av Torsendiff var det vi kunde få till det priset, en "klassisk" eller den nya varianten med parallella axlar?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: september 28, 2007, 21:26:34 »
Om man kan få en Qaife torsendiff för 600£ låter det ju utmärkt! En torsendiff är i mitt tycke det bästa alternativet, sånär som på priset som ju är klart fördelaktigare på en locker.
Vilken typ av Torsendiff var det vi kunde få till det priset, en "klassisk" eller den nya varianten med parallella axlar?

Håller med dig!

Vad skiljer den klassiska från den nya i uppförande? Eller har den nya andra fördelar?

Loffe. Se sista stycket, hur tolkar du det?
However, if one set of wheels loses traction completely, the Torsen differential will be unable to supply any torque to the other set of wheels. The bias ratio determines how much torque can be transferred, and five times zero is zero.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #58 skrivet: september 28, 2007, 23:48:17 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: september 29, 2007, 03:52:48 »

Håller med dig!

Vad skiljer den klassiska från den nya i uppförande? Eller har den nya andra fördelar?

åh fan var nog jag missade lite där missade just den biten helt. :( 

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #60 skrivet: september 29, 2007, 19:28:59 »
Den här dök upp i nån annan tråd här... Om inte diffspärr blir av som gruppköp vore en sån här inte helt fel! Jag vet att jag vill ha en i alla fall!

http://glmodellbilar.se/includes/info.inc.php?artno=43026&tillverkare=Neo
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: oktober 01, 2007, 17:51:27 »

Håller med dig!

har som suttit och tänkt på det där stycket. och det kna inte var så att om ena hjulet är uppe i luften så ballar det ur men så länge det finns minsta lilla motsånd så funkar den?

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: oktober 01, 2007, 18:09:17 »
Helt rätt loffe.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: oktober 01, 2007, 19:55:44 »

Håller med dig!

har som suttit och tänkt på det där stycket. och det kna inte var så att om ena hjulet är uppe i luften så ballar det ur men så länge det finns minsta lilla motsånd så funkar den?

Mm.  men frågan är vilket motstånd det behöver. En isfläck på vintern är ju inte så mycket motstånd. Det är ju en trevlig egenskap som svets/lamelldiff & locker har att man kommer fram så bra på vintern  :P

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: oktober 01, 2007, 20:47:29 »
Hmm alla diffar har ju för och nackdelar.Jag tror inte det går åt
mycket kraft att skjuta dreven i sidled så den diffar(går att shimsa i
vissa torsen diffar)Jag tror konstruktörerna av diffen vet vad dom
håller på med då dom sitter org i nästan alla 4wd bilar+fler.
Frågan är nog mer om vi kan få ihop en beställning på 10st diffar?
Och det skulle behöva  gå rätt snabbt typ inom 2mån.För om
vi beställer om 2mån , sen ska dom göra en ritning, få in den i
produktion om dom har tid med en gång osv osv.Sen ska dom hit
och monteras i våra bilar mm.Det jag menar är att har man inte diffen
till våren så är det inte intresant längre för då får vi spinna på ett
hjul en hel sommar till och det vill vi absolut inte.

Så hur många är intreserade?
Priset är ca 600£+frakt

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #65 skrivet: oktober 01, 2007, 21:35:30 »
Ytterligare funderingar... De som kan det här bättre får/bör rätta mig om jag har fel, men från vad jag har kunnat luska reda på arbetar en "klassisk" torsendiff med "konstant mesh" som det skulle heta på växellådsspråk, d.v.s. inga drev som förskjuts/kuggar i/ur varandra, vilket däremot den nyare varianten i min länk ovan ser ut att ha. Just att den ursprungliga varianten alltid är inkopplad är väl en av dess stora för och nackdelar - fördel då den inte får något tydligt ingrepp, utan blir mycket harmonisk och mjuk att köra (tror jag, har aldrig provat...), nackdel då den verkligen är linjär i sin kraftöverföring, d.v.s. om den överför 5 ggr momentet från ena axeln till den andra, då är det just fem gånger, och fem gånger noll är noll... Dessutom blir den mycket stark och nästintill outslitlig då det enda som slits blir "maskdreven" som sköter överföringen, och dessa är statiska (slits inte) så länge båda hjulen går lika fort. Den nyare varianten, om den nu är sådan att drev förskjuts för att "kugga i" i något annat drev torde då få ett betydligt abruptare ingrepp, dessutom vara betydligt känsligare för momentet den utsetts för då den kuggar i. Dock kan de som Peter nämner shimsas (förspännas) så att näst intill ingen kraft krävs för att aktivera den, varmed man torde kunna få en mer lamelldiffaktig karaktär då en stor del av överföringskraften i diffen verkar komma från friktionen mellan "maskdreven" och själva huset som alla drev sitter i... Tror jag...

Dessutom återkommer jag till min tidigare fråga angående utväxling, med en torsendiff byter man ju hela diffen, inte bara kugghjulen inuti som med en locker. Detta innebär väl sannolikt att det stora "ringdrevet" följer med, vilket ju bestämmer utväxlingen. Kan man måntro tillverka diffen så att drevet bultas till den, och sälja dreven separat så att alla får en chans att välja rätt utväxling till sin bil utan att för den sakens skull behöva lägga 600£ varje gång en ny bil/motor med annan utväxling önskas?
« Senast ändrad: oktober 01, 2007, 21:37:30 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: oktober 01, 2007, 21:58:40 »
Slut växlar brukar sitta skruvad på diffen bara att flytta över från din org diff.
Om inte det är nån special lösning på 300ans slut vxl?(har själv aldrig
mekat med 300ans diff o slut vxl.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: oktober 01, 2007, 22:02:49 »
Ytterligare funderingar... De som kan det här bättre får/bör rätta mig om jag har fel, men från vad jag har kunnat luska reda på arbetar en "klassisk" torsendiff med "konstant mesh" som det skulle heta på växellådsspråk, d.v.s. inga drev som förskjuts/kuggar i/ur varandra, vilket däremot den nyare varianten i min länk ovan ser ut att ha. Just att den ursprungliga varianten alltid är inkopplad är väl en av dess stora för och nackdelar - fördel då den inte får något tydligt ingrepp, utan blir mycket harmonisk och mjuk att köra (tror jag, har aldrig provat...), nackdel då den verkligen är linjär i sin kraftöverföring, d.v.s. om den överför 5 ggr momentet från ena axeln till den andra, då är det just fem gånger, och fem gånger noll är noll... Dessutom blir den mycket stark och nästintill outslitlig då det enda som slits blir "maskdreven" som sköter överföringen, och dessa är statiska (slits inte) så länge båda hjulen går lika fort. Den nyare varianten, om den nu är sådan att drev förskjuts för att "kugga i" i något annat drev torde då få ett betydligt abruptare ingrepp, dessutom vara betydligt känsligare för momentet den utsetts för då den kuggar i. Dock kan de som Peter nämner shimsas (förspännas) så att näst intill ingen kraft krävs för att aktivera den, varmed man torde kunna få en mer lamelldiffaktig karaktär då en stor del av överföringskraften i diffen verkar komma från friktionen mellan "maskdreven" och själva huset som alla drev sitter i... Tror jag...

Dessutom återkommer jag till min tidigare fråga angående utväxling, med en torsendiff byter man ju hela diffen, inte bara kugghjulen inuti som med en locker. Detta innebär väl sannolikt att det stora "ringdrevet" följer med, vilket ju bestämmer utväxlingen. Kan man måntro tillverka diffen så att drevet bultas till den, och sälja dreven separat så att alla får en chans att välja rätt utväxling till sin bil utan att för den sakens skull behöva lägga 600£ varje gång en ny bil/motor med annan utväxling önskas?

Klockrent Kurre, du har nog tänkt på det mesta! Dock har jag inte kunskapen att kunna rätta/bedöma din sakkunnighet  :'(

Att man måste kunna byta/välja/plocka utväxlingen från originaldiffen ser jag som en självklarhet. Hoppas det är så oxå.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: oktober 01, 2007, 22:05:57 »
Hmm alla diffar har ju för och nackdelar.Jag tror inte det går åt
mycket kraft att skjuta dreven i sidled så den diffar(går att shimsa i
vissa torsen diffar)Jag tror konstruktörerna av diffen vet vad dom
håller på med då dom sitter org i nästan alla 4wd bilar+fler.
Frågan är nog mer om vi kan få ihop en beställning på 10st diffar?
Och det skulle behöva  gå rätt snabbt typ inom 2mån.För om
vi beställer om 2mån , sen ska dom göra en ritning, få in den i
produktion om dom har tid med en gång osv osv.Sen ska dom hit
och monteras i våra bilar mm.Det jag menar är att har man inte diffen
till våren så är det inte intresant längre för då får vi spinna på ett
hjul en hel sommar till och det vill vi absolut inte.

Så hur många är intreserade?
Priset är ca 600£+frakt

Cirka 8000sek +frakt då med andra ord. Klart man är intresserad! Det handlar bara om prioriteringar...

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: oktober 01, 2007, 22:13:38 »
Jag ska ha en så klart 8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: oktober 01, 2007, 22:55:10 »
Jag ska ha en så klart 8)

Till bruksbilen?  :P

Jag ska ha en med, för 17 vilken bra investering! Hoppas den håller bilens livslängd med hjälp av fina oljebyten!

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #71 skrivet: oktober 01, 2007, 22:58:57 »
Peter har du något bra tips på hur man kan få fram mer hållbara medbringare och kanske en gördel till låda och diff likt denna:

Vill få bort alla tråkiga haverier på diffen.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: oktober 01, 2007, 23:29:42 »
Jag är nog mycket intresserad men denna diff blir ju nog den starkaste länken i en mycket svag kedja så följande steg blir ju rakskurna drev i lådan special drivaxlar mm.
Kanske följande gruppköp blir drevsatser till lådan eller specialtillverkade drivaxlar.
Eller är det kanske bäst/billigast att satsa på en helt annan drivlina.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #73 skrivet: oktober 01, 2007, 23:49:09 »
Jag är nog mycket intresserad men denna diff blir ju nog den starkaste länken i en mycket svag kedja så följande steg blir ju rakskurna drev i lådan special drivaxlar mm.
Kanske följande gruppköp blir drevsatser till lådan eller specialtillverkade drivaxlar.
Eller är det kanske bäst/billigast att satsa på en helt annan drivlina.

Varför man ska ha kvar original drivlina är just det att det redan finns drevsatser från sellholm till m47 lådan och lite annat godis. Lådan i sig är inte dålig original heller.
Men det som jag sätt här på forumet är spruckna diffhus, avsliten hylsa mellan transaxel och ingående axel, trasiga medbringare och trasiga drivaxlar.

Diffhuset kan stagas upp med en gördel. Porche 944 axlar är jag 90% säker på att de passar direkt på våra bilar.

Får man dessa bitar stabila har man en mycket fin drivlina.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: oktober 02, 2007, 16:18:44 »
Ska titta lite på splines hylsan, kan säkert tillverka en starkare :)
Att binda ihop allt som dom gjort på bilden är meningslöst då allt kan
flexa i alla skarver,leder och den tunna plåten dom använt.Man kan
göra nått liknande men då måste det vara rejält gjort,typ 8-10mm alu
plåtar som håller ihop allt.Tänkte göra en snik mod och kompletera
med ett par extra gummikuddar i dom o utnyttjade hålen bak på diffen.
Även sätta dit ett  reaktions stag i motorn så allt sitter där det ska .
Då borde man få bort en hel del av alla o önskade brytningar i diff o drivaxlar.Självklart ska man även kompletera med ett extra moment stag
till bakaxel.Medbringarna till diffen kan man säkert tillverka i bättre matrial.
M-47 drev sats passar inte rakt i våra lådor.Ingående och utgående axlar
är helt olika,och med ett pris på ca 17000:-+special gjorda in+ut axlar är
vi uppe i ca22000-25000:- + diff ca8000+drivaxlar med knutar ca10000:- :o
Då finns det bättre o billigare lösningar...

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: oktober 02, 2007, 16:48:43 »
mmm det är dyrt att ligga på topp? personligen tyckte jag bara torsen diffen blev dyr. en aussie locker till en danana 30 får man juh tag på ny för 3500:- och torsen diffen är säkert bättre men till det jag ska ha bilen så känns torsen diffen i överkant.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: oktober 02, 2007, 18:09:45 »
mmm det är dyrt att ligga på topp? personligen tyckte jag bara torsen diffen blev dyr. en aussie locker till en danana 30 får man juh tag på ny för 3500:- och torsen diffen är säkert bättre men till det jag ska ha bilen så känns torsen diffen i överkant.

Håller med! Trots att jag kör bilen som kombinerad bruks/busbil

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: oktober 02, 2007, 20:09:43 »
Jag tycker också det är lite på gränsen till för dyrt,men men vill vi åka diff
i en 300 så kommer det att kosta så är det bara.sen spelar det nog
ingen roll vilken mod vi skulle välja.Jag tror ingen firma tar fram en ny diff
som det kommer säljas 10-12st av för 3500:- tyvär  :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: oktober 02, 2007, 20:31:33 »
Jag tycker också det är lite på gränsen till för dyrt,men men vill vi åka diff
i en 300 så kommer det att kosta så är det bara.sen spelar det nog
ingen roll vilken mod vi skulle välja.Jag tror ingen firma tar fram en ny diff
som det kommer säljas 10-12st av för 3500:- tyvär  :(

Nej då skulle det vara en som passar direkt, men det finns väl kanske inte? Alltså en locker som man bara byter ut de små dreven inte hela diffen.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: oktober 02, 2007, 23:11:56 »
kan även meddlea att jag kommer nog skicka iväg min diffklump till jonas i gävle. dvs bakaxeldelar.se