Författare Ämne: Sportluftfilter  (läst 44748 gånger)

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Sportluftfilter
« Svar #40 skrivet: december 09, 2004, 19:28:38 »
blir det nån skillnad på ljudet om man monterar filtret direkt på luftmasse mätaren eller om man monterar filtret längst ut på röret som går till orginal filterboxen? (altså man byter ut orginal luft boxen mot koniska filtret)

Jag har testat både sätten.
Jag märkte ingen skillnad alls ljudmässigt...
Det ända var att filtret blev skitigt som fan när det satt direkt på luftmassemätaren..
Sitter mer skyddat vid gamla luftburken.
/Tobbe

Mace

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: december 09, 2004, 19:29:37 »
okay blir intressant att läsa svaret sen =)
"Livet börjar vid 300"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #42 skrivet: december 09, 2004, 19:30:27 »
blir det nån skillnad på ljudet om man monterar filtret direkt på luftmasse mätaren eller om man monterar filtret längst ut på röret som går till orginal filterboxen? (altså man byter ut orginal luft boxen mot koniska filtret)
Det ända var att filtret blev skitigt som fan när det satt direkt på luftmassemätaren..
Sitter mer skyddat vid gamla luftburken.

Då får man bygga avskärmning och ett scoop under bilen som trycker upp luften till filtret och sen utsläpp i huven  ;)

Men det händer aldrig på min sleeper  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: december 09, 2004, 22:36:23 »
Frej, kul att du kommit så långt.
Hoppas det fungerar bra med MS.
Det lär vi ju få höra under helgen :)

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: december 13, 2004, 19:37:53 »
Om nån ville köpa billiga sportluftfilter så säljer Danmobility  ;D
Filter för 219Kr!
http://129.142.31.8/DAT/pic/l/43312.JPG

Inte det bästa du kan hitta men det är förmodligen fullt fungerande.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: december 13, 2004, 19:42:03 »
Frej, kul att du kommit så långt.
Hoppas det fungerar bra med MS.
Det lär vi ju få höra under helgen :)

Japp! Äntligen, får se ifall jag får igång det innan helgens slut, många långa timmar sena nätter väntas..

återkommer med en Projekt-tråd med lite byggbeskrivning, resultat osv.

Om nån ville köpa billiga sportluftfilter så säljer Danmobility  ;D
Filter för 219Kr!
http://129.142.31.8/DAT/pic/l/43312.JPG

Inte det bästa du kan hitta men det är förmodligen fullt fungerande.

MVH
Alex.S

Nice, typ som mitt fast Micro och 199:- i mitt fall
« Senast ändrad: februari 17, 2011, 20:29:44 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: december 13, 2004, 22:18:20 »
Skulle inte rekomendera dom på en bil med luftmassemätare!!
Men på en 340/360 med luftmängdmätare så borde det funka.
räkna med att få in mer skit i motorn än med originalfiltret bara.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: december 13, 2004, 22:27:56 »
Menar du specifikt filtret från danmobility eller öppna filter i största allmänhet?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: december 13, 2004, 22:41:54 »
Nej inte alla sportluftfilter.

Man ska ha bomullsfilter som man oljar in med en speciell olja och sen gör man det med gämna mellanrum (tillverkarens rekomendation ska följas) eller ett riktigt skumgummifilter typ pipercross. Men ett skummgummifilter torkar med tiden och sen lossnar det små skumgummibitar som åker in i motorn om man inte byter när det är rekomenderat.

Med filter är det som med allt annat. MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!!!
Sen att vissa märken också tar betalt för namnet är ju en annan sak, men knappast Dan mobility.

Och till er som tycker det är tufft med öppendumpventil så kanske ni även ska veta att motorn suger in luft genom den då motorn går på tomgång (om den är rätt justerad), så då får man in helt orenad luft i motorn (tex två sandkorn om man har otur) om man inte monterar ett litet luftfilter på dumpen. Inte många som gör men det är upp till dom.
« Senast ändrad: december 13, 2004, 22:42:27 av T08R »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: december 13, 2004, 23:51:41 »
motorn suger in luft genom den då motorn går på tomgång (om den är rätt justerad), så då får man in helt orenad luft i motorn (tex två sandkorn om man har otur) om man inte monterar ett litet luftfilter på dumpen. Inte många som gör men det är upp till dom.

Måste säga emot dig där, även om jag inte själv har varken turbo elle dump.

Dumpventilen ska ju ALDRIG ta IN luft, bara släppa ut, den ska ju bara öppna när det är vaakum i insuget, och det är det ju bara när gasspjället är stängt och då kommer ju ändå ingen luft in i motorn, och är det övertryck (som det är så länge turbon inte varvat ner) så kommer det ju heller inte in nån luft.
På tomgång får den ju absolut inte ta in luft. Inte om man inte kör MAP-baserat sprut. För med Luftmängd/massemätare så luras ju motorn att tro att den får in massa luft och ger bränsle därefter.

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: december 14, 2004, 19:11:18 »
Kan tyckas att en dumpventil borde ha backventil och därmed inte möjlighet att suga luft fel väg. Dock om dumpen är för liten kan luft "slå´s" tillbaka in...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: december 14, 2004, 19:14:54 »
Kan tyckas att en dumpventil borde ha backventil och därmed inte möjlighet att suga luft fel väg. Dock om dumpen är för liten kan luft "slå´s" tillbaka in...

När jag körde 245 Turbo och gjorde om den orginal slutna avlastningsventilen till öppen (ryckte bort returslangen) så fick jag ingen tomgång och gick dåligt på låga varv har jag för mig.

Jag fick bygga mig en egen backventil! Då blev allt bra.

Men det finns en stor skillnad, jag hade ingen riktig dump. En "riktig" ska ha en justerskruv där du kan ställa ett tröskelvärde så att det måste bli ett visst vaakum innan den öppnar, då så öppnar den bara när man motorbromsar, inte på tomgång.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: december 14, 2004, 23:15:06 »
Har man den rätt justerad så ska den öppna och stänga på tomgång. Det blir ju undertryck när motorn suger i sig luft till cylindrarna.
Varför tror du att man inte ska ha öppendump på en motor med lmm (av båda typerna)? Spelar ingen roll om man bygger backventil på den öppna dumpen, motorstyrsystemet har ändå räknat med att få en viss mängd/vikt luft som man sedan släpper ut ur systemet. Det är som att ha en kran som man kan reglera innefrån bilen och öppna den ibland när man känner för det. Klart motorstyrsystemet klagar på det.

Hur en dump ska vara justerad kan man ju snacka om hur mycket man vill. Men vill man justera dumpen för hårt så är det ju inga problem att få den att inte öppna på tomgång, man kan justera så den alldrig öppnar också. Jobbigt för motorn bara med ett så högt undertryck efter spjället när den ska suga in luft och den får en fyllnadsgrad på 10% = motorn stannar och vill man slippa det så får man hålla på gasen hela tiden eller höja tomgångsvarvtalet så att turbon inte slutar ladda.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: december 15, 2004, 19:48:49 »
Jag hängde inte med i allt där men jag ger upp frivilligt  ;)
säger inte vem som har rätt eller fel men jag vill inte tjata om det..

nicke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: februari 01, 2005, 10:14:13 »
Hej! (det här är mitt första inlägg på det här forumet :))
Jag kan säga redan nu att jag är nybörjare... men jag vill gärna lära mig!

Blir det nån annan skillnad än bara ljudet om man byter från vanligt luftfilter till sportluftfilter? Vad är öppet luftfilter för nåt?  :-\

MVH Niclas
Det är inte lätt när det är svårt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: februari 01, 2005, 17:06:00 »
Hej Niclas! Välkommen till 300power.com!

Byter du till ett sportluftfilter som har samma form som orginalet och sätts där orginalet satt så blir det ingen ljudskillnad, och ingen effekthöjning heller..

Med öppet luftfilter blir det i allafall ett helt annat ljud, samt att motorn drar bättre på höga varv.. om det blir fler hästar råder det delade meningar om.

Hur ett öppet luftfilter ser ut och hur du monterar det på motorn ser du i början av den här tråden där det finns inlägg med bilder på öppna filter.

nicke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: april 26, 2005, 09:57:00 »
Hej!

Jag har kikat lite på turbo performance club och där pratar de mycket om att öppet luftfilter gör att motorn går sämre för att den suger in mer varmluft än ett vanligt luftfilter. Där står det oxå att man ska tänka på att "skärma av" så att det öppna filtret inte suger in så mycket varm luft. Stämmer det att det är så? Isåfall vad kan man göra för att få in så mycket kall luft som möjligt?

Vänliga hälsningar Niclas
Det är inte lätt när det är svårt!

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: april 26, 2005, 14:25:35 »
Jepp, man ska alltid sträva efter att få in så kall luft som möjligt in i motorn då den innehåller mer syre per volymenhet, det är av en den anledningen man har IC på turbo bilar.
Antingen gör man precis som du säger att man skärmar av filtret med ex. en tunn plåt som gör att värmestrålningen inte når fram till filtret eller så plockar man bort ena lyset och sätter filtret där så den kalla fartvinden sugs in istället för den uppvärmda luften inne i motorummet.   ;)
På 300 bilarna med insprutning är det nog enklast att montera filtret på vänster sida av motorrummet (vänster sida om du sitter på förarplatsen vänd frammåt  :P) och där är det inte så mycket värmestrålning eftersom avgassystemet är på andra sidan.
Jag tror inte du märker nån skillnad i effekt om du skärmar av filtret eller bara skruvar dit det men det är upp till dig hur seriös du vill vara!
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #58 skrivet: april 26, 2005, 15:57:12 »
Typ som jag har gjort...

/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: april 29, 2005, 00:48:21 »
Det man känar är lite(!!!) snabbare respons om det sitter bra. Tror inte på öppna luftfilter för amatöråkare om man inte bara är ute efter insugsljudet. I 99% av fallen blir det sämre. Själv så skulle jag satsa på ett sportluftfilter som passar i original luftburken om man är ute efter bättre effekt, men på en helt orörd bil i övrigt så ger det kanske 1hk om man är snäll i bedömningen. Sen så kan man ju bygga en till ingång till luftburken med en slang från fronten som komer med mer kall luft.

360 R

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: augusti 07, 2005, 14:38:29 »
spelar de någon  roll om man sätter sportluftfiltret efter lugtmängdsmätaren eller efter de långa röret som går till orginal burken ist för sja burken asså ???

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #61 skrivet: augusti 07, 2005, 14:46:29 »
sätt den direkt efter lmm en
Är volvo lös nu....

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: oktober 13, 2005, 20:20:30 »
Bumpar upp den här tråden då det är ett ämne som hela tiden återkommer...
http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html
Läser man den här länken så kan man se ett test mellan 4 kända luftfilter tillverkare. Att det gjorde många hk (mellen 13-14) beror ju på motor som dom satt filterna på när dom testat.

Det roliga är att se att det märket med mest prestige har sämst resultat (HKS) som bla Supramannan racing kör med. Ju mindre skit man får in i en motor ju längre håller den. Sen att HKS filtret inte går att rengöra gör ju bara saken ännu sämre, då måste man ju köpa nya (dyra) filter insatser också.

Skulle jag välja så är valet mycket lätt. Den som släpte igemon minst skit och gav mäst effekt hade jag valt. Och när dom nu kostar lika mycket så har jag svårt att förstå varför andra köper dom andra märkena.
Kanske inte har sett undersökningen eller inte tror på den, vad vet jag.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: oktober 13, 2005, 20:47:33 »
Bumpar upp den här tråden då det är ett ämne som hela tiden återkommer...
http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html
Läser man den här länken så kan man se ett test mellan 4 kända luftfilter tillverkare. Att det gjorde många hk (mellen 13-14) beror ju på motor som dom satt filterna på när dom testat.

Det roliga är att se att det märket med mest prestige har sämst resultat (HKS) som bla Supramannan racing kör med. Ju mindre skit man får in i en motor ju längre håller den. Sen att HKS filtret inte går att rengöra gör ju bara saken ännu sämre, då måste man ju köpa nya (dyra) filter insatser också.

Skulle jag välja så är valet mycket lätt. Den som släpte igemon minst skit och gav mäst effekt hade jag valt. Och när dom nu kostar lika mycket så har jag svårt att förstå varför andra köper dom andra märkena.
Kanske inte har sett undersökningen eller inte tror på den, vad vet jag.
          tjenare to8r jasså det säger du det låter som ngt  som jag missat kan du vara vänlig höra av dej med svar vilket filter man bör använda jag har nog plöjt ner nästan60.000.- i min bil nu har inte lust att den går sönder för ett jävla filter det finns roligare saker att lägga pengarna på MERA TRIM inte sant??? tackar för goda inlägg kul om vi kan snackas ngn gång per tel  ring mej om du hinner ngn gång   0739-126823 ha en trevlig kväll
mvh   hasse66 360turbo forever
360 turbo forever

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: oktober 13, 2005, 21:08:31 »
Kollar du på länken så fick ju dom fram att Apexi va bäst. Känner en som kör med filter från dom (vet inte om det är ett lika dant som dom testat, han gav ca 1800 för sitt så det bör ju motsvara 200$) och det har funkat bra för honom. Finns säkert fler undersökningar där det visar att ett annat fabrikat är bättre mm, men här har dom både bänkat vinst och provat hur mycket skit dom släppet igenom.

Som det ser ut med HKS så kunde man ju köra utan filter, då har man ju inget som stoppar flödet.

Jag blir inte impad över ett filter med högt flöde som renar dåligt, däremot blev jag förvånad när man läste att Apexi gav fläst hk (14st) och renar mäst.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: oktober 24, 2006, 23:30:24 »
Med öppet luftfilter blir det i allafall ett helt annat ljud, samt att motorn drar bättre på höga varv.. om det blir fler hästar råder det delade meningar om.

NU har jag kommit fram till att öppet luftfilter GER MER EFFEKT!

mina halvseriösa testdata visar på 8 hästars skillnad på en originalmotor B200Fmed 106hk från början!

läs mer här:

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: oktober 25, 2006, 20:24:01 »
okey

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=stylingcenter&gid=581

75mm anslutning men det borde funka?

Dom säljer ut sportluftfilter för 49:- spänn dock blir det lite mer med frakten.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: oktober 25, 2006, 22:00:45 »
okey

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=stylingcenter&gid=581

75mm anslutning men det borde funka?

Dom säljer ut sportluftfilter för 49:- spänn dock blir det lite mer med frakten.

Vad var det för sida? kom inte in på den och går man in på www.mamut.com så är den sjukt tråkig och innehåller ingenting som har med bilar att göra  ???

75mm tror jag att det är om du ska ha den på luftmängdsmätaren. Eller så är det mindre men 75 om du skall ha den på röret som börjar i original luftburk. Minns inte exakt.

sportluftfilter att sätta i originalburken tror jag inte ger alls så mycket effekt som ett öppet konfilter. Men dom är ju billiga, 1/4 av vad ett öppet billigt konat pappersfilter kostar (sånt kör jag med, micro eller stylingbutiken.se för 199:-)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: oktober 25, 2006, 22:39:11 »
hmm länken funka tidigare idag.

http://www.stylingcenter.se/

sen får ni klicka er fram till webshop och fyndhörnan.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: oktober 26, 2006, 18:32:46 »
jupp skojig sida det där men dyr transport vi skulle klaradet med halva priset finns det ngn som bor i dalarna i klubben hör av er vill köpa turbotrycksmätaren med ledljus runt om med krom i ringen...
360 turbo forever