Författare Ämne: Orange 360Gl (TIC)  (läst 28733 gånger)

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
Orange 360Gl (TIC)
« skrivet: september 22, 2007, 16:28:29 »
tjaa har nu kommit i gång med motor bytet i min 360.
nya motorn är en B230FT som har suttit i en 940 turbo länktar tills bilen går å köra:D

ska lägga in lite bilder tänkte jag.
Televerket is back

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #1 skrivet: september 22, 2007, 17:44:18 »
B230FT´n är nu orange.
Televerket is back

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #2 skrivet: september 22, 2007, 17:48:50 »
Den vänstra turbon är den vi ska använda och den högra vetefan va vi ska göra med hehe:P
Televerket is back

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #3 skrivet: september 22, 2007, 17:55:37 »
lite fler bilder:D
Televerket is back

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #4 skrivet: september 22, 2007, 18:02:51 »
ser man på. Den färgen matchar ju bilen din  ;D

Lycka till med motorbytet :)

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #5 skrivet: september 22, 2007, 18:14:15 »
Änu flera bilder.har över 100 bilder på motor bytet efter som det är ett skol arbete och det blir fler vid nästa meck tillfälle:D/kommentera gärna:)
Televerket is back

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #6 skrivet: september 22, 2007, 20:48:01 »
tjenare! har du hittat hit nu =) trevligt!

hur har motorbytet fortgått då? fick ni ordning på allt??

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #7 skrivet: september 23, 2007, 22:19:56 »
hehe hängde här för ett bra tagsen men nu e jag på G igen hehe. vi har inte fått i motorn en men i veckan förhopnings vis:D
Televerket is back

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #8 skrivet: september 23, 2007, 23:55:16 »
okok =) ah du kanske inte känner igen mig på min avatar.. men pratade turbo 360 på garaget ;)
hoppas de går fint o hiva i den nya motorn =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #9 skrivet: september 24, 2007, 08:08:48 »
Snygg motor!

Ett par dumma frågor bara, ska du använda original höfläkt samt 740:ns tråg eftersom de är lackade oxå eller fick de bara hänga med vid lacken?

Härliga mekytor ni har där förresten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #10 skrivet: september 25, 2007, 22:29:43 »
Snygg motor!

Ett par dumma frågor bara, ska du använda original höfläkt samt 740:ns tråg eftersom de är lackade oxå eller fick de bara hänga med vid lacken?

Härliga mekytor ni har där förresten!

Inga frågor är dumma.

Höfläkten kommer att användas. Eventuellt så kommer det monteras en elfläkt istället för att icn ska få plats. Tråget får vi se om det passar eller om framvagnsbalken kommer att ta i.

Bilen har nu flyttats till mitt garage för byggnad av avgas och lite annat pul :)

Så imorn kommer det förhoppningsvis mer bilder.

/Eric.
« Senast ändrad: september 25, 2007, 22:41:45 av Dahlhjelm »
Done is not done until its done.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #11 skrivet: september 26, 2007, 14:34:37 »
tråget kommer inte passa och det kommer bli ritkgit tajt  mot kylaren om du använder orginal vatten pumpen vill jag minnas.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #12 skrivet: september 27, 2007, 07:31:17 »
tråget kommer inte passa och det kommer bli ritkgit tajt  mot kylaren om du använder orginal vatten pumpen vill jag minnas.

Riktigt det. Igår slängde vi på en ny koppling och sänkte ner motorn. Tråget tog i framvagnsbalken. Så vi ska testa att montera gammla tråget och gammla oljepumpen från b200f.

Angående vattenpumpen och fläkten så såg iallafall inte jag något problem där.

Dock så blir det nya motorfästen samt ett nytt grenrör. Och en Saab T16 turbo kommer nog att användas istället.

/Eric.

Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #13 skrivet: september 27, 2007, 20:08:05 »
tråget kommer inte passa och det kommer bli ritkgit tajt  mot kylaren om du använder orginal vatten pumpen vill jag minnas.

Riktigt det. Igår slängde vi på en ny koppling och sänkte ner motorn. Tråget tog i framvagnsbalken. Så vi ska testa att montera gammla tråget och gammla oljepumpen från b200f.

Angående vattenpumpen och fläkten så såg iallafall inte jag något problem där.

Dock så blir det nya motorfästen samt ett nytt grenrör. Och en Saab T16 turbo kommer nog att användas istället.

Det är det som behövs, 360 tråg + oljepump. Finns att läsa överallt på forumet. Men ni har ju redan listat ut det!

Bygg på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #14 skrivet: september 27, 2007, 21:11:06 »
tråget kommer inte passa och det kommer bli ritkgit tajt  mot kylaren om du använder orginal vatten pumpen vill jag minnas.

Riktigt det. Igår slängde vi på en ny koppling och sänkte ner motorn. Tråget tog i framvagnsbalken. Så vi ska testa att montera gammla tråget och gammla oljepumpen från b200f.

Angående vattenpumpen och fläkten så såg iallafall inte jag något problem där.

Dock så blir det nya motorfästen samt ett nytt grenrör. Och en Saab T16 turbo kommer nog att användas istället.

Det är det som behövs, 360 tråg + oljepump. Finns att läsa överallt på forumet. Men ni har ju redan listat ut det!

Bygg på!

och oljesticka...

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #15 skrivet: september 30, 2007, 09:10:21 »
Vi har nu fått tag i en dontator bil. En Saab 9000 turbo. Vi kommer att plocka Icn, turbon, spridarna och soppapumpen.

Jag själv har oxo funderat på om inte ett MS sprut skulle vara aktuellt. Egentligen är ju Vems att föredra men eftersom det är ett skolprojekt och ägaren (Nisse) inte har obegränsat med pengar så lutar det åt ms.

Och till sist en liten fråga. Vart ska man köpa btr? ju billigare destu bättre.

/Eric.
Done is not done until its done.

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #16 skrivet: september 30, 2007, 09:52:59 »
Tjaa tjaa:D nu har jag massa bilder igen läger upp i kväll om jag orkar:D..mecka i morgon Erik eller?
Televerket is back

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #17 skrivet: september 30, 2007, 10:43:15 »
Aaa, Åk till robin och ta skodan med motorn ibak till skolan imorn då. Isåfall så sitter motorn i imorn.

Här är några bilder på transporteringen från bonn gården till mitt garage.
Obs mkt dålig kvalite. Gammal k750i i mörker är ingen vinnare.

John Deere 8030 med lastväxlare är den ultimata biltransportern.



/Eric.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #18 skrivet: september 30, 2007, 14:24:57 »
Häftigt ekipage!  :P

Vad skulle ni behöva i VEMS som inte finns i MS? 4 tändsteg=fördelarlös tändning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #19 skrivet: september 30, 2007, 15:01:55 »
hahaha inget dålig kärra de där ;D ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #20 skrivet: september 30, 2007, 18:10:35 »
Hittade en annons på blocket med en misstänk 360 i bakgrunden... Är det måhända din A-traktor? Snygg i vart fall, även om jag måsta säga att 360an är snäppet hetare...

http://www.blocket.se/vi/13277236.htm?ca=11_s
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #21 skrivet: september 30, 2007, 20:03:29 »
@Frej: Många som har haft problem med MS, Både färdiga boxar och egen lödda. Sedan har det väll inte sekventiell insprutning som Vems har?
Kanske har hänt mkt sedan jag titta till ms sist..

@Kurre: Hehe, Visst är det nisses a-traktor. En av alla han har haft.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #22 skrivet: september 30, 2007, 20:13:28 »
@Frej: Många som har haft problem med MS, Både färdiga boxar och egen lödda. Sedan har det väll inte sekventiell insprutning som Vems har?
Kanske har hänt mkt sedan jag titta till ms sist..

Jag känner inte till några omfattande problem, själv har jag bara bränt spridardrivkretsarna en gång för att jag inte visste att man behövde fly-back-board om man ska köra lågohmiga spridare på Ms2.2 Men det kan vi diskutera nån annanstans än i Nisses projekttråd.

Nej det är inte sekventiellt men trodde inte ni behövde/ville ha det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #23 skrivet: oktober 01, 2007, 22:06:14 »
@Frej: Många som har haft problem med MS, Både färdiga boxar och egen lödda. Sedan har det väll inte sekventiell insprutning som Vems har?
Kanske har hänt mkt sedan jag titta till ms sist..

Jag känner inte till några omfattande problem, själv har jag bara bränt spridardrivkretsarna en gång för att jag inte visste att man behövde fly-back-board om man ska köra lågohmiga spridare på Ms2.2 Men det kan vi diskutera nån annanstans än i Nisses projekttråd.

Nej det är inte sekventiellt men trodde inte ni behövde/ville ha det.

Ok, Har läst om ett antal personer med problem med ms. Dock med dom äldre versionerna. Anledningen att jag föredrar Vems är först och främst pga att jag har en polare som är riktigt duktig på det.


@Topic: Idag bytte vi oljepump och tråg. Sedan slängde vi i motorn och satte dit org motorfästena. Vi försökte få på org fläkten till b23f men den fick bannemig inte plats. Mätte utsticket på b200k motorn och där stack vattenpumpen ut lika mycket. Någon som vet om fläktarna är olika tjocka/olika backspacing?

En annan sak är att det nya grenröret kommer att rosta. Hur ska man göra med detta? Bygger man rostfritt och svetsar med miggen så kommer ju svetsarna endå att rosta. Snackade lite med farsan om detta och han sa att man kan pensla på någe slags medel som man brukade använda på vedspisar förut för att hålla dom orostiga. Detta är tydligen väligt värmetåligt och kan penslas på. Någon som har erfarenhet utav detta? Avgasbandage gör ju att man inte ser rosten men den finns ju där under iallafall.

/Eric.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #24 skrivet: oktober 01, 2007, 22:13:06 »
En annan sak är att det nya grenröret kommer att rosta. Hur ska man göra med detta? Bygger man rostfritt och svetsar med miggen så kommer ju svetsarna endå att rosta. Snackade lite med farsan om detta och han sa att man kan pensla på någe slags medel som man brukade använda på vedspisar förut för att hålla dom orostiga. Detta är tydligen väligt värmetåligt och kan penslas på. Någon som har erfarenhet utav detta? Avgasbandage gör ju att man inte ser rosten men den finns ju där under iallafall.

Det absolut bästa är väl att svetsa rostfritt med TIGen. Då blir det hållbart snyggt och bra. Förmodar att den svetsen inte rostar? Särskillt inte om man sen polerar röret och håller det blankt.

Avgasbandage är ju endast bra för att hålla värmen i röret, skyndar nog på rosten än värre än att köra utan bandage.

Spissvärta har jag oxå hört att man kan använda fördelaktigt. Har dålig erfarenhet av värmetålig sprayfärg från mekonomen tex. Det håller inte rosten borta länge. Det får nog bli det för min del oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Rotan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • bara för att min bil är bajsröd?
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #25 skrivet: oktober 01, 2007, 22:35:39 »
Det där problemet med rost uppstår bara om man finåker hela dagarna, kör man som folk så att grenröret glöder för gämnan så rostar det inte. Mitt rostade inte iaf... Men nu när den står kanske rosten passar på att krypa till ro och äta lite på det.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #26 skrivet: oktober 02, 2007, 07:43:47 »
Frej: Jo, Självklart är ju tiggen det bästa alternativet men jag har inte tillgång till en sån just nu. Farsan ska köpa en om 2 månader typ och det kan inte vi vänta på.

Rotan: Okej, Då är det ju inget problem. Nisse är duktig på att gasa. : )

/Eric.

Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #27 skrivet: oktober 02, 2007, 17:57:07 »
Frej: Jo, Självklart är ju tiggen det bästa alternativet men jag har inte tillgång till en sån just nu. Farsan ska köpa en om 2 månader typ och det kan inte vi vänta på.

Rotan: Okej, Då är det ju inget problem. Nisse är duktig på att gasa. : )

/Eric.

Frågade TIG-svetsaren på jobbet idag och han sa att svetsen inte rostar, men ska det vara i saltvatten måste det vara syrafast rostfri plåt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #28 skrivet: oktober 02, 2007, 21:10:41 »
Okej, Men den ska bara köras på regnfria sommardagar så det är nog lungt.
Snart är det dags för grenrörs bygge som sakt. Det blir 10mm flänsar emot toppen och 2mm tjocka rörbockar.
För visst räcker 2mm?

Igår slängde vi som sakt i motorn. Här är några bilder på det.

Här är nya kopplingen monterad på b200k svänghjulet.


Robin sköter kranen och vill inget annat än att få i motorn. :)



/Eric.
« Senast ändrad: oktober 02, 2007, 21:23:20 av Dahlhjelm »
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #29 skrivet: oktober 02, 2007, 22:17:04 »
2mm tjockt gods i grenröret? Det räcker med råge!

En fråga, har ni gjort plats för fördelaren mot torpeden? Det tar ju i friskluftsintaget om man inte gör nåt åt det.

Tack för bilder, blir kul när motorn är i bilen och provkörning nalkas  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #30 skrivet: oktober 02, 2007, 22:37:43 »
2mm tjockt gods i grenröret? Det räcker med råge!

En fråga, har ni gjort plats för fördelaren mot torpeden? Det tar ju i friskluftsintaget om man inte gör nåt åt det.

Tack för bilder, blir kul när motorn är i bilen och provkörning nalkas  :P

Ok, Farsan sa minst 1.5mm om man ska bygga grenröret själv. Så 2mm borde duga.

Fördelaren tar emot friskluftsfiltret så det måste vi modefiera. Just nu så är främre delen borttagen.

En provkörning dröjer nog ett tag. Men om några veckor kanske :)

/Eric.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #31 skrivet: oktober 02, 2007, 23:49:37 »
2mm tjockt gods i grenröret? Det räcker med råge!

Ok, Farsan sa minst 1.5mm om man ska bygga grenröret själv. Så 2mm borde duga.

Vad grundar han det på då, jag är ingen grenrörsbyggare men de extraktorrör vi fått från Timos Motor är nog inte mer än runt 1mm tjocka.
Men din far kanske menar att det ska hålla emot rost tex. eller att det är lättare att svetsa?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #32 skrivet: oktober 03, 2007, 07:48:53 »
2mm tjockt gods i grenröret? Det räcker med råge!

Ok, Farsan sa minst 1.5mm om man ska bygga grenröret själv. Så 2mm borde duga.

Vad grundar han det på då, jag är ingen grenrörsbyggare men de extraktorrör vi fått från Timos Motor är nog inte mer än runt 1mm tjocka.
Men din far kanske menar att det ska hålla emot rost tex. eller att det är lättare att svetsa?

Lättare att svetsa, tål rost, tål material förendring pga värme. osv osv. :) Mina headers till v8an är ca 1,25mm tjocka. Dock så är dessa maskinsvetsade.

Igår låg jag i sängen och tänkte på lamdan. Den sitter ju på röret som går ner från grenröret till katten. Vid höjd med mitten av torpeden. Vart ska man placera den nu? Blir det inte för varmt precis efter turbon?

/Eric.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #33 skrivet: oktober 03, 2007, 20:29:12 »
Lättare att svetsa, tål rost, tål material förendring pga värme. osv osv. :) Mina headers till v8an är ca 1,25mm tjocka. Dock så är dessa maskinsvetsade.
Ok

Citera
Igår låg jag i sängen och tänkte på lamdan. Den sitter ju på röret som går ner från grenröret till katten. Vid höjd med mitten av torpeden. Vart ska man placera den nu? Blir det inte för varmt precis efter turbon?

För varmt blir det nog inte, har för mig att jag sett herrejösses turboaggregat precis under huven och sen lambdan precis efter på downpipen redan innan DP böjer neråt för att ta sig ner förbi motorn.

Det viktiga är att den sitter där alla rör gått ihop till ett men det är ju inget problem för turbobilar  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #34 skrivet: oktober 04, 2007, 07:38:36 »
Okej, Fick för mig att dom inte tål så mycket värme. Men då är det ju lungt.

Igår provmonterade vi b23ftans insug och tittade till alla anslutningar osv. Vi såg att det satt gröna spridare på. Hur mycket flödar dessa? Tillräckligt för att ladda 0.9-1.0?

Insuget blästrades iallafall. Dock så gick blästern sönder så vi sattes utan arbete ;(

Nu väntar vi bara på att donator Saaben ska komma till verkstan. Då kan vi börja bygga grenrör.

/Eric.
Done is not done until its done.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #35 skrivet: oktober 04, 2007, 15:40:16 »
Okej, Fick för mig att dom inte tål så mycket värme. Men då är det ju lungt.

Igår provmonterade vi b23ftans insug och tittade till alla anslutningar osv. Vi såg att det satt gröna spridare på. Hur mycket flödar dessa? Tillräckligt för att ladda 0.9-1.0?

Insuget blästrades iallafall. Dock så gick blästern sönder så vi sattes utan arbete ;(

Nu väntar vi bara på att donator Saaben ska komma till verkstan. Då kan vi börja bygga grenrör.

/Eric.

De gröna spridarna är lågohmiga och borde flöda 300cc vid 3bar så de är nog tillräkliga.
 

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #36 skrivet: oktober 05, 2007, 07:43:50 »
okej, tackar! då behöver vi nog inte ta saabens spridare.

får se om det kommer mer bilden ikväll.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #37 skrivet: oktober 05, 2007, 20:08:22 »
okej, tackar! då behöver vi nog inte ta saabens spridare.

får se om det kommer mer bilden ikväll.

Ska ni köra racebränslet E85 så klarar ni er inte.. annars går det nog bra. Mät lambdan med voltmeter vid fullgasprovkörningarna efter uppstart. Ett hett tips.
« Senast ändrad: oktober 06, 2007, 16:21:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #38 skrivet: oktober 06, 2007, 11:30:54 »
okej, tackar! då behöver vi nog inte ta saabens spridare.

får se om det kommer mer bilden ikväll.

Ska ni inte köra racebränslet E85 så klarar ni er inte.. annars går det nog bra. Mät lambdan med voltmeter vid fullgasprovkörningarna efter uppstart. Ett hett tips.

Mm, Ethanol blir det. Hur många procent får vi dock se. Mätning av lambdan kommer vi självklart att göra. Har läst lite här i projekt trådar och funnit massa nyttig info :)

Igår, Fredag började jag att högglanspolera insuget. Nisse fortsatte med ventilkåpan och fick till den ganska bra. Det är lite av sånt här små fix vi får hålla på med nu när vi inte har donator bilen tillgänglig.

Inte någon här på 300 som bor i uppsala trakterna som är villig att låna ut en trailer?

/Eric.

Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #39 skrivet: oktober 06, 2007, 16:31:05 »
[Mm, Ethanol blir det. Hur många procent får vi dock se. Mätning av lambdan kommer vi självklart att göra. Har läst lite här i projekt trådar och funnit massa nyttig info :)

Igår, Fredag började jag att högglanspolera insuget. Nisse fortsatte med ventilkåpan och fick till den ganska bra. Det är lite av sånt här små fix vi får hålla på med nu när vi inte har donator bilen tillgänglig.

Inte någon här på 300 som bor i uppsala trakterna som är villig att låna ut en trailer?

/Eric.

Min bil gick inte på etanol och 337cc violetta 740-turbo-spridare. Fick höja bränsletrycket till 2.9 bar så gick det bättre. Dock var det ju 2.5 original och ni kanske kör med insug och fuelrail och regulator från 740 och då får ni ju 3 bar automatiskt. Men ni har ju turbo så man vet ju inte om det räcker då.

Fint med högglans. Skönt att ni hinner med lite småfix, antar att ni är sugna på att starta bilen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.