Författare Ämne: Nytt ljudproblem  (läst 7452 gånger)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Nytt ljudproblem
« skrivet: september 24, 2007, 21:09:15 »
Har byggt ner basen där reservhjulet satt innan. Men när jag provade den nu så är där inte samma "tryck" dom det var när den satt i sin låda. Någon som vet vad det här kan bero på?

Så här ser bygget ut: http://www.lomma2k.se/DSCN7038s.jpg
« Senast ändrad: september 24, 2007, 21:12:46 av linkanhej »

uptheirons

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Nytt ljudproblem
« Svar #1 skrivet: september 24, 2007, 21:13:05 »
för lite liter? för många utblås? så har jag fått för mig att det inte är så bra att basen spelar "uppåt"?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 24, 2007, 21:18:54 »
hur många liter blir lådan på och hur många liter ligger utblåsen på? prova lägga igen hålen så kan det bli bättre. alltid enklast bygga sluten låda tyckeer då jag.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 24, 2007, 21:20:57 »
menar du den gamla lådan eller? utblåsen är 3" och 4st..okej kan ju prova att täcka för dom..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: september 24, 2007, 22:13:07 »
menar du den gamla lådan eller? utblåsen är 3" och 4st..okej kan ju prova att täcka för dom..

Snygg installation och synd på den om du måste ändra, men det är väl smällar man får ta i bilstereovärlden.

Kan bara relatera till min baslåda jag hade i min 240+740.

Det var en dubbeltia med MDS Fanatic Referens-basar. Proffsräknad och byggd låda, dock inte på MDS.
Det var bara EN 4"-port i den. Verkar vara för många i din låda. Är det för att lådan är liten som du har 4st eller för att basen är annorlunda mot de basar jag hade?

/BilstereoAmatören
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 24, 2007, 22:38:38 »
tack så mycket =) egentligen är jag inte så haj på det här med ljud. jag trodde helt enkelt att det var bra med många portar med tanka på luft osv..men så verkar det ju inte alls det vara :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 24, 2007, 23:44:09 »
tack så mycket =) egentligen är jag inte så haj på det här med ljud. jag trodde helt enkelt att det var bra med många portar med tanka på luft osv..men så verkar det ju inte alls det vara :P

Har du för många/för stora portar blir det ju som att spela med basen utan låda, den spelar okontrollerbart och ger ingen bas alls!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 24, 2007, 23:59:47 »

Har du för många/för stora portar blir det ju som att spela med basen utan låda, den spelar okontrollerbart och ger ingen bas alls!

Grejen är ju den att jag inte har byggt någonlåda överhuvudtaget..så får ta och börja på det imorgon :P well, då har man lärt sig något nytt idag också :D

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 25, 2007, 10:59:51 »
okey men bygg en en låda då som passar i reservhjulsbaljan :) sen skippar du dom där utblåsen var i övrigt en mycket snygg insallation. om du vil kan du juh ha kvar utblåsen fast göra dom funktionslösa bara låta dom sitta där dom sitter sen bygga en sluten låda för basen bara. :)

jaja jag vet att sluten låda inte är det otimala men det är helt klart enklast tycker jag.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 25, 2007, 19:13:40 »
okey men bygg en en låda då som passar i reservhjulsbaljan :) sen skippar du dom där utblåsen var i övrigt en mycket snygg insallation. om du vil kan du juh ha kvar utblåsen fast göra dom funktionslösa bara låta dom sitta där dom sitter sen bygga en sluten låda för basen bara. :)

jaja jag vet att sluten låda inte är det otimala men det är helt klart enklast tycker jag.

Ska man bygga i ett begränsat utrymme så är det bäst med sluten då den tar minst plats. En låda med portar kräver större volym för att funka.
En sluten låda ger oxå goast bas enligt mig, jag gillar fast hård snärtbas bäst även om jag gillar djupbas med.
Men snärtbas är mer gångbar i den musik jag oftast spelar (techno, trance osv.)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 25, 2007, 21:45:49 »
Försök att gjuta ner en låda av glasfiber i reservhjulsbaljan, då borde du ju få så stol volym som möjligt ur det lilla utrymmet.

Lägg flera lager glasfibermatta så blir det väl stabilare.. tror jag.. det får Återfaller eller nån annan som e duktig me glasfiber berätta mer om  ;D

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 25, 2007, 21:52:17 »
har idag byggt en låda som blev helt okej..ljudet blev ju mycket bättre nu..men inte riktigt som när den satt i sin orginal låda..men antar att det inte är så mycket att göra..spelar helt OK nu =)

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 26, 2007, 10:34:51 »
Kul att du fick till det, du får gärna visa bilder :)

vad byggde då lådan i för material?
tätat alla skarvar?

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 26, 2007, 12:14:12 »
byggde den av den gamla lådan och lappa ihop den med spånskiva :P tätat =)