Författare Ämne: Olja / pakning till diffen?  (läst 4237 gånger)

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
Olja / pakning till diffen?
« skrivet: oktober 11, 2007, 12:58:13 »
Köpte på mej ännu en 360 i förrgår . Den här gången en röd 343 -87 med B200E motorn. Dock så läcker den då och då , så man lär fylla på oljan i bakaxeln/diffen.

Jag har inte gjort de än , men går de typ "packa om" bakaxeln med nya packningar/tätningar så man slipper problemet me läckage.
Är oljan som man ska ha i , vanlig röd olja typ ATF är eller de någon special olja?

Mvh Ante
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Olja / pakning till diffen?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2007, 20:34:44 »
Hej, jag har samma problem. Jag försökte beställa packningen både av Volvo och av två biltillbehörskedjor. Svaret man får är att den utgått. Det perfekta materialet vore PTFE (teflon), men vart, och till en rimlig kostnad, kan man köpa detta? Jag köpte "kork-gummi" på biltema art# 60-220, Du behöver också hålpipa och en rakbladskniv att skära med. Lägg den gamla packningen ovanpå kork-gummit, rita med en kulspetspenna... Jag använde också packningssilicon mellan kåpa och packning: Vilket behjälpligt håller sakerna på plats vid montering, Biltema (36-194). Jag använder standard transmissionsolja 80w/90 Biltema (36-2745). Vid montering kompletterade jag med brickor.

Till min förargelse läckte det fortfarande, men inte från flänsen. Se tråden som jag inom kort, skriver om detta.
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2007, 16:36:30 »
hum okej , kanske nåt för en annan att satsa på då :) .. Jag har ioförsig inte kolla upp än , vart de läcker nånstans på diffen.  Men chansen att den ska trycka olja genom nån plugg eller dylikt låter för enkelt tycker jag  :P
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2007, 21:19:08 »
går bra med ett paket multivitamin juice ;)
Bra, bättre, bredast

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2007, 19:41:58 »
Min slutväxel läckte genom rosthål i kåpan "täckplåten". Se min tråd om detta: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3378.0

Jag bifogar bild på min, egentillverkade, kork-gummipackning. Till höger den gamla "original" packningen.

/Max
« Senast ändrad: oktober 14, 2007, 20:36:45 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.