Författare Ämne: Kan vi sammanställa vad som godkänts vid ombes med NY motor  (läst 4138 gånger)

falken

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Kan vi sammanställa vad som godkänts vid ombes med NY motor
« skrivet: oktober 13, 2007, 15:29:49 »
Hej alla!

Jag (och säkert många andra) har svårt att få någon koll på vad som går att få genom svensk bilprovning när det gäller motorbyte. Det har diskuterats mycket hit och dit, utan att jag har fått någon bra uppfattning. Kan inte de som vet vilka motorbyten som faktiskt har gått genom bes (på papperet) upplysa om detta. Har funderat på allt... I skrivande stund verkar 1,8 liters turbo motorn från 400 serien mest lovande.

Jag vill alltså bara byta ut motorn, åka till bes, och sedan åka hem lagligt (och dessutom löjligt nöjd).

Hur blir det om man har en bil utan katalysator, och vill klämma ner en motor som kommer från en bil med katalysator?

« Senast ändrad: oktober 13, 2007, 15:37:51 av falken »
Längst sladd vinner :)...

OJ

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Kan vi sammanställa vad som godkänts vid ombes med NY motor
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2007, 16:02:55 »
Jeg prøvde å godkjenne min 340 med b18ft, men fikk avslag da 340 bare er godkjent med 100 hk, imotsetning til 140 hk som 360, og fikk ikke papirer fra Volvo Norge på hva som må byttes over for å godkjenne 340 med 360 motor.

Men dette var i Norge. Kanskje annerledes i Sverige

falken

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2007, 18:36:29 »
Okej. Det lät ju inte kul... Någon som vet hur det är i Sverige? Kan tillägga att min pärla är från 1987 (dvs efter 1986 :)).

falken

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2007, 18:38:24 »
ähh... f-n skit samma... Får göra som alla andra och ha en köramotor och en besmotor...